Gå til innhold

Forskjellen på et 939 og et 754 system


2peewee

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe ny data snart. sparer bare opp litt penger :p

 

Men jeg lurer veldig på kafforet system jeg skal velge. Jeg kommer til å gå for et amd system. (har lyst å prøve dette, så ikke vits å begynne å snakke om amd vs Intel)

 

Det jeg lurer på er ka hovedforskjellen på disse systema er (ja de har forskjellige antall pins) men i ytelse, framtidsrettet, og ka de skal brukes til. spill eller tallknusing. og ka som er lurt for meg å kjøpe.

 

Håper på mange gode svar :)

 

peewee

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, penger penger penger.

Jeg er i allefall litt sjarmert av de mange positive ryktene om 939 med

winchester 3000/3200, da spesielt overklokkingsdelen/pris.

Til stuepc og spill selvfølgelig, til mitt daglige bruk vil jeg ha P4 med HT,

en del glattere å surfe mens Kaspersky scanner med en P4 for å si det mildt...

 

Men det var jo ikke det som skulle diskuteres he he he

Endret av Ekspert_Geni_Kvise
Lenke til kommentar

Ser at ein lurer litt på ka eg skal bruke dataen til.

 

Først litt info.

Jeg har fra før av karbinett, tastatur, mus, skjerm, dvd brenner, dvd-rom og floppy. Dette vil si at jeg har en god del penger jeg kan bruke på nytt HK/CPU/RAM/Skjermkort/hardisker

 

poenget er å få ein god data som holder lenge. Den skal vere rask, og god til å bruke på spill. Skal også begynne å programere, og jeg pleier å kjøre mange programmer på ein gang.

 

Det må også vere ein data som går an å oppgradere etter 1-3 år. Så derfor blei spørsmålet ka så er foskjellen på et 939 og et 754 system. Kor mye bedre et 939 system er og ka så er den største forskjellen.

 

Har i alle fått en god del svar på det :)

 

peewee

 

<edit> Skrivefeil

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar
Har tenkt å kjøpe ny data snart. sparer bare opp litt penger :p

 

Men jeg lurer veldig på kafforet system jeg skal velge. Jeg kommer til å gå for et amd system. (har lyst å prøve dette, så ikke vits å begynne å snakke om amd vs Intel)

 

Det jeg lurer på er ka hovedforskjellen på disse systema er (ja de har forskjellige antall pins) men i ytelse, framtidsrettet, og ka de skal brukes til. spill eller tallknusing. og ka som er lurt for meg å kjøpe.

 

Håper på mange gode svar :)

 

peewee

Svaret er enkelt : Kjøp 939! :-D

 

Høyere minnebåndbredde pga. dual-channel minnebuss gjør dette til en bedre plattform. Den høye prisen på 939-prosessorene gjør dessverre at 754 er eneste alternativ til vanlige brukere. Dette er nok mer et segmenteringstriks fra AMD for å melke ekstra kroner fra de som er villige til å betale enn et utslag av høyere produksjonskostnader. Det er litt synd, for akkurat den ekstra minnebåndbredden er det som gjør AMD64 prosessoren suveren. Med singel-channel minne kan faktisk en så sprek prosessor bli bremset av minnebussen. Fordelen med høyere minnebåndbredde er diskutert i flere tråder her på forumet, søk og du skal finne :-)

 

Og de som snakker om "fremtidsrettede" plattformer har nok ikke hatt så mange PC'er eller oppgradert mye. Det er dessverre slik at når det er på tide med litt mer krutt på CPU-fronten så har RAM'en HD'n og skjermkortet gått ut på dato og er MINST like klar for utskiftning. Min erfaring er at det ikke svarer seg økonomisk å oppgradere for mye, men heller vente å kjøpe en helt ny PC på en ny og fresh plattform. Du vinner ikke så mye på å kjøpe en 939-basert sak og oppgradere fra si en 3500+ til en 4000+ om 1-2år. Selg heller PC'n og kjøp en ny, da får du den nyeste minne-teknologien, den nyeste HD teknologien, den nyeste grafikkløsningen osv. DA merker du forskjell. Bare å bytte prosessor kan koste mer enn det smaker. De eneste oppgraderingene jeg mener svarer seg er nye disker og mer RAM, og de fleste plattformer tillater dette :-)

Lenke til kommentar
Høyere minnebåndbredde pga. dual-channel minnebuss gjør dette til en bedre plattform. Den høye prisen på 939-prosessorene gjør dessverre at 754 er eneste alternativ til vanlige brukere. Dette er nok mer et segmenteringstriks fra AMD for å melke ekstra kroner fra de som er villige til å betale enn et utslag av høyere produksjonskostnader. Det er litt synd, for akkurat den ekstra minnebåndbredden er det som gjør AMD64 prosessoren suveren. Med singel-channel minne kan faktisk en så sprek prosessor bli bremset av minnebussen. Fordelen med høyere minnebåndbredde er diskutert i flere tråder her på forumet, søk og du skal finne

Faktisk så er det veldig lite å hente i ytelse ved dobling av minnebåndbredden for A64, socket 754 får så det rekker med single channel.

Doom-testen under er begge med 2.2 GHz 1MB L2

 

"....We know by now that Doom 3 is very cache intensive, which in turns means its very memory intensive...."

 

3439.png

 

"....Memory bandwidth doesn't seem to be something that the regular Athlon 64 needs much more of, as the move to dual channel DDR400 only offered a 3% increase in performance. At higher resolutions, the performance advantage would become even smaller.

Alt sitater tatt fra http://www.anandtech.com

Men det kan være andre grunner for å velge s939 framfor 754.

Lenke til kommentar

Anandtech har en artikkel om winchester som også er interessant.

Om det er mulig å få en 17-1800 kroners 3000+ opp i fx-55 speed 2.6 gig på 939

så er det jo ikke så avskrekkende dyrt. God RAM blir vel den dyreste komponenten.

Og i den artikkelen trør dem jo mer FPs i 1024*768 enn de gjør i 800*600 over.

 

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2242&p=1

Endret av Ekspert_Geni_Kvise
Lenke til kommentar
Faktisk så er det veldig lite å hente i ytelse ved dobling av minnebåndbredden for A64, socket 754 får så det rekker med single channel.

Doom-testen under er begge med 2.2 GHz 1MB L2

Dette var interessante tall. Selv om det bare er tall fra en test - spillet doom.

Noen som vet om flere tester av enkel/dobbel minnekanal for AMD64?

Selv om man i en spill demo får nesten samme FPS-mål så betyr ikke det at minnebussbredde er uten betydning. Kravet til båndbredde mot minnet varierer sterkt i spill. Minnebussen belastes ikke maskimalt hele tiden, så selv om man i snitt kommer ut likt betyr ikke det at systemene takler topper i minnbruk like godt. Slike topper mener jeg kan føre til "hakking" i spill (basert på egne erfaringer). Noen som har synspunkter på dette?

Jeg tror også at i tester der minnet belastes hardt kontinuerlig (rendering mm) kan måleresultatene bli ganske annerledes - uten at jeg har prøvd dette. Skulle gjerne sett en test :-)

 

En test jeg har lest på 754 med integrert skjermkort viste i hvertfall tydelig at enkel minnebuss ikke akkurat liker å dele minnet mellom grafikk og annen i/o aktivitet. Men den problemstillingen er vel irellevant for spillbruk - tror neppe en spillentusiast velger en integrert løsning. Men dere som tenker på å bygge en server bør ha dette i bakhodet. Bedre å investere i et superbillig AGP-kort enn å gå for integrert løsning på et socket 754 system.

Lenke til kommentar

Nå bare skummet jeg gjennom tråden her, men det ser ut som noen har misforstått litt og noe mangler.

754 - er "busjett" sokkelen til AMD - enkel minnekanal, kommer PCIe, men litt etter 939 og litt slike ting. Det fører til at ofte en prosessor med samme antall Hz yter litt dårligere på et 754 system enn et 939 system.

939 - er "enutsiast" sokkelen til AMD - dobbel minnekanal, kan straks få HK med dobbel PCIe og litt slikt snaks. Er mye dyrere enn 754, men ettersom det yter litt bedre pr Hz betyr det at man får litt mer ut av hver Hz man også klarer å overklokke.

 

Det med fremtidsretting og slik er vel irelevant siden man ikke i nærmeste fremtid klarer å oppnå noe med et 939 system som man ikke klare med et 754 system, bortsett fra at nyhetene gjerne dukker opp for 939 før 754. Hvor mye effekten er av det ene systemet kontra det andre og slikt vil jeg ikke blande meg borti, men siden økonomi var inne i bildet vil jeg anbefale et 754 system.

Lenke til kommentar

Men boms, det vil jo si at om 3 år så nytter det ikke å oppgradere denne pc`en rett og slett fordi 754 ikke vil yte så mye mer.

 

Men når jeg bare skal ha 939 hovedkort, cpu, et godt skjermkort , ram + hardisk så bør 10-14 tusen holde til et bra 939 system som du også kan oppgradere seinare uten å måtte gå over til ein aen sokkel.

 

peewee

Lenke til kommentar
Men boms, det vil jo si at om 3 år så nytter det ikke å oppgradere denne pc`en rett og slett fordi 754 ikke vil yte så mye mer.

Er ikke helt sikker på hva jeg skrev som fikke deg til å mene dette, men jeg er sikkert i stand til å uttale meg litt keikete. Det jeg tror det kanskje siktes til er at 939 yter bedre pr Hz, og det stemmer. Se bare på klokkefrekvensen til en 3000+ på et 939 system og en på et 754 system. Det at ytelsen ikke vil øke med nye teknologier, raskere busshastighet og flere Hz er noe som ikke stemmer.

 

Forøvrig er jeg usikker på hvor lenge sokkel 754 vil leve. Hørte det bare var snakk om en midlertidig sokkel. Men hva det betyr vet jeg ikke. Og skal heller ikke blande meg borti vilken sokkel folk velger, føler bare at man burde gi en veiledning til hva det betyr å kjøpe det ene eller det ander systemet. Og tenker at min synsing for duge til noen med bedre kunnskap kommer med sin informasjon. :)

Lenke til kommentar

754 sokkelen har vell kommet for å ta over for Socket a. altså bli "tilbud" sokkelen for 939. det vil jo sei at de billige ikke så gode cpu`ane kommer til 754 og de gode raske kommer til 939. Det igjen betyr at viss jeg om 3-4 år vil oppgradere 754 systemet mitt til et godt et, så må jeg nesten gå over til et 939 system. (er du med på tanken??)

 

peeweee

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...