Gå til innhold

Diskusjon Linux & WebDesign


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har alltid hatt lyst til og bruke linux, men har aldri helt tatt skrittet ut.

 

Derfor lurer jeg litt på om det er mange av dere WebDesignere som bruker linux. Ikke dere som lager lynx sider og sånn jeg snakker om. Virkelig WebDesignere som lager Grafikk og lignende.

 

I tilfelle hva slags distro bruker dere? Hva slags programmre benytter dere til WebDesign. Er det lettere/vanskeligere og designe sider i Linux.

 

Selv tror jeg det er best i Windows, men håper på at noen kan overbevise meg.

Endret av DiaVoLo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. Det finnes programmer som gjør at man kan kjøre de fleste Windowsprogrammene på en Linux-maskin. Husker min gamle nabo brukte Officepakken på sin maskin (tror kan kjørte noe KDE-greier).

 

Gimp finnes vel for *nix også.

Kodeeditorer finnes det plenty av, så jeg vil ikke tro du lider noen brutal nød om du kjører *nix og skal drive med webutvikling.

 

På den annen side så er *nix mye mer stabilt og sikkert enn Windows. Venter egentlig bare på at ildsjelene mot IE skal finne ut at Win kanskje ikke er det beste på markedet..

Lenke til kommentar
På den annen side så er *nix mye mer stabilt og sikkert enn Windows. Venter egentlig bare på at ildsjelene mot IE skal finne ut at Win kanskje ikke er det beste på markedet..

Jeg for min del skal installere Fedora 64bit på den nye maskina jeg tar i bruk om et par ukers tid, i tillegg til Windows. På den måten kan jeg også teste sider, og ikke minst programvare for å lage disse. Gleder meg jeg. :)

 

Derfor var denne tråden fin, trenger litt info jeg og.

Lenke til kommentar

Det vet jeg godt Marvil :)

 

Men jeg har ikke tro på at så mange WebDesignere henger der.

 

Dessuten, har man et problem med DW så går man ikke til programmer delen gjør man?

 

Jeg synes bare det hadde vært morsomt og høre fra noen Linux folk hva deres oppfatninger av WebDesign i Linux er.

Lenke til kommentar

Ja, og jeg mener fremdeles (som en person som har vært her en stund) at du vil få mer informasjon der. Det finnes ikke spes mange her som bruker *nix, og jeg er sikker på at noen på Linux-delen bruker PhotoShop (eller annet grafikkprogram), i tillegg til en kodeeditor.

Men det er bare det jeg mener.

Lenke til kommentar
.......

 

Gimp finnes vel for *nix også.

Kodeeditorer finnes det plenty av, så jeg vil ikke tro du lider noen brutal nød om du kjører *nix og skal drive med webutvikling.

 

På den annen side så er *nix mye mer stabilt og sikkert enn Windows. Venter egentlig bare på at ildsjelene mot IE skal finne ut at Win kanskje ikke er det beste på markedet..

Ikke bare finnes GIMP for Linux, GIMP er født på unixplatform, men begyner å ta form for bruk i wiondows også, speseillt siden ver 2.0 fins i "stabil" utgave, hvertfall for win NT2k og opp .

 

Editorer for kode finnes det i bøtter og spann av til Linux, med feautures-lister så lange som tibetanske bønnemøter, selv liker jeg det enkelt, og bruker stort sett bare Kate, til bilder bruker jeg GIMP, men la det være sagt, jeg er ingen expert, og kan derfor ikke hevde at dette er beste løsning på noe vis, jeg bruker tilsvarende verktøy i windows, siden jeg veksler litt mellom de to platformene.

Jeg syns det er like greit å utvikle php i Linux som i windows, i doze bruker jeg phptriad for å installere apache og php, i Linux er det jo ikke akkurat noe problem å installere hverken apache eller php, siden også disse mer eller midre er født på platformen, og følger med de aller fleste distroer, det eneste jeg ikke har sjangs å få til i linux er å se hvordan websidene min ser ut i IE, så da må man bruke doze, but that`s all.

 

Egentlig - er det jo litt snodig, med tanke på at siden apache, php og drøssevis med editorer, samt nettlesere finnes i åpen kildekode til linux, og enda har ingen tatt jobben med å utvikle et über-phett verktøy for webutvikling i Linux, tenk deg: WYSIWYG php-editor (som produserer strukturert kode!), eller i det minste en editor som hadde en innebygget preview.. prosjektstyring for oppsett av databaser, etc... det kunne vært et sjefsverktøy!

Lenke til kommentar
Egentlig - er det jo litt snodig, med tanke på at siden apache, php og drøssevis med editorer, samt nettlesere finnes i åpen kildekode til linux, og enda har ingen tatt jobben med å utvikle et über-phett verktøy for webutvikling i Linux, tenk deg: WYSIWYG php-editor (som produserer strukturert kode!), eller i det minste en editor som hadde en innebygget preview.. prosjektstyring for oppsett av databaser, etc... det kunne vært et sjefsverktøy!

Denslags koster penger og tar lang tid å utvikle, så du vil nok ikke se noen gratis PHP-programmer (for å ta et eksempel) på nivå med de betal-programmene man finner til Windows, med det første..

 

..og WYSIWYG PHP-mekking? Hånd-kodingen er jo halve moroa! :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Vell, jeg bruker GNU/Linux, og jeg driver med web-design.

GNU/Linux har verdens beste (etter min mening) editor Quanta Plus, og windows har ingen ting som kommer i naerheten av denne (DW er vell den nermeste, men saa koster denne 7k ogsaa).

Jeg syns at GIMP er like bra til aa lage grafikk med som PS, saa jeg tror den storste utfordringen du moeter her er aa blir vand med aa bruke GIMP.

Siden jeg er av den typen som ignorer IE brukere :whistle: saa ser jeg selv ingen probelem med aa bruke GNU/Linux til web utvikling.

 

(beklager at jeg ikke har norske bokstaver, pga det er litt vansklig aa skaffe de over her i USA :roll: )

Lenke til kommentar
Denslags koster penger og tar lang tid å utvikle, så du vil nok ikke se noen gratis PHP-programmer (for å ta et eksempel) på nivå med de betal-programmene man finner til Windows, med det første..

 

..og WYSIWYG PHP-mekking? Hånd-kodingen er jo halve moroa! :w00t:

Det er jo ikke noe i veien for at den slags kunne være betalware i likhet med tilsvarende i windows? GPL legger jo ikke noe hinder i veien for at folk selger det dem utvikler under lisensen, men så klart er alltid faren for en "competing fork" der, men selv det har vi drøssevis av eksempler på i Linuxmiljøet at det går å handskes med..

 

Skal ikke krangle på at handkodinga er halve moroa, men dæsken så kjekt om man hadde en editor med årntli prosjektstyring, forhandsvising og greier..

 

 

rapt0r: ignorere mesteparten av nettets brukere? fy deg! :realmad:

Lenke til kommentar

Bruker GNU/Linux (Archlinux) og er så fornøyd at jeg aldri kommer til å sette mine ben på en windowsplatform igjen hvis jeg skal utføre noe arbeid.

 

Til Linux får man alt man kan finne på å trenge til Windows, men både bedre, kjappere, sikrere og helt fritt/åpent. Dette med åpen programvare er jo et av de viktigste tingene med GNU/Linux.

 

Uansett... Quanta er åpent (ja, gratis) , og som tidligere nevnt en av de beste webeditorene som eksisterer, den har alt man trenger som highlighting, auto-komplettering av tagger, WYSIWYG-editorer (har ikke prøvd denne noe særlig) med mye mer.

 

GIMP er meget bra når man blir vant til det. Dette er også åpent programvare, og GIMP utvikles med en eksplosiv fart.

 

I tillegg kommer OpenOffice.org med egen HTML-editor, nett so FP! :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg sitter med fedora core 2 på laptopen nå. Kodinga tar jeg i gedit (notepad lignende). Men skal teste ut Quanta Plus ;)

 

Når det gjelder the gimp så er det en ganske radikal overgang fra photoshop. Men, det er vel kanskje bare å sette seg litt inn i det så er man med. Men jeg har ikke gjort det enda.

 

Sånn ellers så sparte overgangen fra wintendo til linux meg for innkjøp av 512mb ram til som jeg måtte hatt om jeg skulle fortsatt med XP, men nå merker jeg ikke det behoved lenger :)

Lenke til kommentar

Har frem til nå vert trofast mot SuSE, har brukt det i mange år, fra -99 tror jeg det måtte være.. versjon 6 og noe, og opp til 8.2 som jeg har brukt lenge, men nå ryker den ut, ny SuSE? NJET!! ikke pokker!

Jeg har nemlig testa http://www.skolelinux.no og er megaimponert! skal du begyne å lage webting i linux, begynn like gjerne her , bokmål, nynorsk OG nordsamisk (for dem som måtte ha spesielle behov :green: ), og utrolig kjapp, selv på min 500mhz tesmaskin med 128Mb ram..

Og er du heldig og er skoleelev, så kommer kansje skolen din også til å ta i bruk denne knalle, og gratise distroen, slik at du kan ha glede av den både hjemme og på skola, verden ser med andre ord lys ut for TUX og vennene hans :) .

Lenke til kommentar
En installerer profil for hjemme-pc fra Skolelinux-cd'en, som vil installere den nødvendige programvaren og finne drivere for maskinvaren.

Merk: For øyeblikket støtter ikke profil for hjemme-pc sameksistens med Windows, så skal en installere denne profilen vil alt på datamaskinen slettes. Sameksistens med Windows jobbes det med.

 

... Da ble det hele plutselig ganske uinteressant, må jeg si... :shrug:

Lenke til kommentar
En installerer profil for hjemme-pc fra Skolelinux-cd'en, som vil installere den nødvendige programvaren og finne drivere for maskinvaren.

Merk: For øyeblikket støtter ikke profil for hjemme-pc sameksistens med Windows, så skal en installere denne profilen vil alt på datamaskinen slettes. Sameksistens med Windows jobbes det med.

 

... Da ble det hele plutselig ganske uinteressant, må jeg si... :shrug:

Å, ja det var det.. :(

Jeg er så heldig at jeg har mere enn en pc, så for meg er ikke dette noe problem, however går dette å komme rundt, bare partisjoner slik at du har en partisjon å legge windows på, legg inn skolelinux først, så windows på den ledige partisjon, og bruk deretter en snerten bootloader til å holde styre på oppstarten din... kansje litt for lettvindt forklart, men det er mulig...

 

Evt bruk din utrangerte gamle arbeidsstasjon, og invester i en kwm-svitch til å bytte mellom maskinene på samme skjerm mus og tastatur (da slipper du å drive boote på nytt også... koster beklageligvis litt kroner i kabler og sånn, og forutsetter at du faktisk HAR en utrangert arbeidsstasjon på lur..)

Endret av McSense
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...