Gå til innhold

Forskjell på OpenGL 1.5 og 2


Ravn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
der tar du litt feil, pga på esken med 6800U min sto det OpenGL 1.5 support.

Kanskje fordi OpenGL 2.0 specen ikke ennå var klargjordt eller driveren ikke hadde/har støtte for det.

Uansett er det ganske lite nytt. Den største (eneste?) forbedringen er at GLSL (OpenGL Shading Language) er nå integrert i APIen.

Lenke til kommentar

Det sier vel i det heletatt hvor lite API versjonsnummer sier om hardware det ;)

 

nVidia (og alle andre GFX produsenter) støtter i tillegg til OpenGL 1.5 også et utall utvidelser til denne (OGL er svært modulært sammenlignet med f.eks D3D), stort sett alt som finnes i OGL 2.0 har tidligere vært i bruk som utvidelser begge produsentene tidligere, det er nok bare snakk om å implementere det som er nytt i drivere og oppdatere versjonsnummeret på pakken.

 

Forresten kan det nevnes at mens ATi ikke har implementert mer enn OGL 1.3 uten så mye som en vertex-shader utvidelse til linux har nVidia forlengst implementert 1.5 og full pixel-shader støtte for alle plattformer de støtter, så når det kommer til hvem som er flinkest til å implementere åpne standarder er det ikke mye tvil om hvem det er.

Lenke til kommentar

Open GL version 2.0 sluppet september 7 2004 er sjette revisjon av open gl siden orginal vers 1.0. Selv om vers nr nå er 2.0 (indikerer støtte for high level programeble shaders) så er den kompatibel med eldre vers fra 1.0 og opp, som igjen betyr at programmer som bruker 1.5/1.4/1.3/1.2/1.1/1.0 vil kjøre selv om Open GL 2.0 er implementert

Endret av flydman
Lenke til kommentar

må nok ha det i driveren ja.

 

det som er værdt å merke seg ang openGL 2.0 er at GLSL er bygd inn i kjernen (Dvs ikke lenger som extension). Samme gjelder point sprites og flere rendertargets.

 

 

Forøvrig så er openGL 2.0 bare en skygge av det som var planlagt. Om man leser litt tilbake så finner man planene for slik de så det for seg den gang, der openGL 2.0 pure så veldig flott ut.

 

Og btw, ATI ligger ikke foran nVIDIA når det gjelden OpenGL ytelse. På ingen måte.

Lenke til kommentar
Ikke glem at det er snakk om API her da. Før spillprodusentene faktisk begynner å produsere spill på OpenGL2, har det ingenting å si for vanlige brukere.

Det er flere en de vanlig spillbrukerene som sitter her:p Og OpenGL blir brukt til mer en spill. Jeg utvikler programvare på kommersiell basis som benytter OpenGL. Problemet er at 2.0 stort sett er 1.5 med extensions implementert i kjernen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...