Gå til innhold

Halo 2 - tidenes hype?


ShAvAnO

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"å ut i fra denne underlige logikken er det altså ikke Blizzard som laget Warcraft 3 og nå World of Warcraft?

 

Det er med andre ord VU som lager WoW."

 

Uten å skulle legge ord i munnen på noen som er enige med meg vil jeg korrigere denne sammenligningen. Hadde du sagt at det ikke var blizzard, men blizzard north som lagde hmm, diablo, så hadde den hatt noe for seg.

 

For det som er annerledes med Bungies forhold til MS enn de fleste utvikleres forhold til sine respektive utgivere er at Bungie i sin helhet eies av Microsoft. I seg selv hadde ikke dette behøvd å ha noen enorm effekt på noe som helst, men i og med at de har kontorer i samme kompleks, veel.

 

Når det er sagt må jeg si meg enig i at Halo var et glimrende spill, i alle fall på konsoll, og jeg er en av de som gleder meg til Halo II kommer. (Særlig i og med at en av gutta jeg bor sammen med kommer til å kjøpe det så jeg slipper å legge ut masse penger selv). Grafikken ser marginalt mer imponerende ut enn det grafikken til det første spillet, men som det også er nevnt tidligere i denne tråden, grafikken bør først og fremst være funksjonell, blendende vakker grafikk(eventuell blendende stygg) slutter en å legge merke til etter å ha spilt i 10 minutter.

 

Å sammenligne Halo II med Halflife 2 blir for meg meningsløst, siden de for det første kommer på forskjellige plattformer, og for det andre er to så totalt forskjellige spill.

 

Halo II er et spill med arkadegameplay, vekt på humor, og søt litt tegneserieaktig grafikk. Det er også laget for å spilles i lav oppløsning, med de konsekvenser det får for både gameplay og grafikk.

 

Halflife II har fotorealistisk grafikk, en fysikkmotor som virker langt mer virkelighetsnær enn Halo IIs, og med realistiske våpen(njaa, det også, i alle fall). Gameplayet blir, ser det ut som, langt mindre arkadepreget. Den høyere oppløsningen gjør at det blir meningsfullt med større avstand mellom spilleren og fiendene, noe som gjør at nøyaktig sikting antageligvis blir viktigere.

 

Siden jeg først og fremst spiller PC gleder jeg meg mest til HL, og for å være ærlig har jeg større tro på dette spillet (jeg liker "realisme" bedre enn arkadespill, bla. a), men som sagt ser jeg ingen grunn til å glede seg noe mindre til Halo2 av den grunn.

 

Det siste poenget mitt, og det jeg kanskje mener er viktigst, er at det alltid er all grunn til å forholde seg skeptisk til all forhåndsomtale av alle spill. All denne forhåndsomtalen eksisterer faktisk for at vi, spillerne, skal kjøpe flere spill, og er en beviselig svært effektiv markedsføringsteknikk. Det er vanskelig å være skeptisk når en ser så spennende klipp som til disse to spillene, men det er i alle fall en idè å huske på at sjansene er store for at utviklerne har vist oss noen av de mest imponerende bitene. Og i alle tilfeller, om en forventer lite blir den eventuelle overraskelsen desto mer positiv :)

Lenke til kommentar
"å ut i fra denne underlige logikken er det altså ikke Blizzard som laget Warcraft 3 og nå World of Warcraft?

 

Det er med andre ord VU som lager WoW."

 

Uten å skulle legge ord i munnen på noen som er enige med meg vil jeg korrigere denne sammenligningen. Hadde du sagt at det ikke var blizzard, men blizzard north som lagde hmm, diablo, så hadde den hatt noe for seg.

 

For det som er annerledes med Bungies forhold til MS enn de fleste utvikleres forhold til sine respektive utgivere er at Bungie i sin helhet eies av Microsoft. I seg selv hadde ikke dette behøvd å ha noen enorm effekt på noe som helst, men i og med at de har kontorer i samme kompleks, veel.

Hmmm...du vet like godt som meg at det ikke er noen spillutvikler som heter Blizzard North. Skal vi dra dette helt ned på navn på de som progger skiten også?

 

Selskapet heter Blizzard Entertainment og er helheid av VU, på samme måte som Bungie er helheid av Microsoft. Der er absolutt ingen forskjeller her og derfor er argumentasjonen din i beste fall snodig.

 

Kan jo undre seg om det var Richard Garriot og Origin som i sin tid som laget Ultima Online, eller var det EA?

 

Etc. etc. etc.

Endret av Heales
Lenke til kommentar

Helt det samme blir det nå ikke, siden bungie har kontorer sammen med MS og greier, men jeg trodde at vivendi bare eide en del av Blizzard, ikke hele. Fant ikke noe som bekreftet denne oppfatningen, så du har sikkert rett, og min kritikk av det tidligere argumentet faller da i stor grad sammen.

 

Men poenget med at det er vanskeligere å skille mellom utvikler og distributør når distributøren eier utvikleren fastholder jeg.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva som er så bra med Halo. 1 player delen er kjedelig. Det er det samme hele tiden. Alle korridorene er like og det er ikke SÅ bra grafikk. Co-op delen er derimot mye mer underholdene. I Halo 2 ser jeg for meg det samme med Live støtte og litt nye våpen og litt nytt gameplay. Så ikke et så bra spill. Gjennomsnittspill er det. Akkurat som andre FPS. Blir heller Metroid Prime 2: Echoes for meg. Den har ihvertfall en mye mer variert 1 player del. Så blir det så klart Half-Life 2 også.

Jeg vet ikke om du tåler å høre det, men mange, mange synes faktisk Metroid Prime er ganske gjennomsnittlig også.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du tåler å høre det, men mange, mange synes faktisk Metroid Prime er ganske gjennomsnittlig også.

De som syns det har ihvertfall ikke satt seg inn i spillet skikkelig. Det er jo hundrevis av arkivtekster du kan leser overalt i spillet som gjør historien så utrolig bra. De som ikke har giddet lese disse har gått glipp av halve spillet.

 

Jeg venter også i spenning på Metroid Prime Echoes, det blir nok enda en spennende historie garantert.

Lenke til kommentar

Selskapet heter Blizzard Entertainment og er helheid av VU, på samme måte som Bungie er helheid av Microsoft. Der er absolutt ingen forskjeller her og derfor er argumentasjonen din i beste fall snodig.

 

Selvsagt er det forskjeller her. Vivendi Universal Games er en publisher (faktisk den andre største i verden), men ikke mer enn det. Selv om VU eier Blizzard Entertainment, er Blizzard 100% selvforsynte og trekker ikke ressurser fra VU når de skal utvikle og VU tar heller ikke del i den kreative prosessen. De står kun som eiere, og tar sin del av kaka når spillene gis ut.

 

Folk som er litt mer opplyste, vet at Microsoft er ganske mye mer enn et publiseringsselskap. Og hvis du tror forholdet mellom Bungie og Microsoft kun begrenser seg til publisering av programvaren deres, bør du nok ta en nærmere kikk på hjemmesidene deres.

 

Når Bungie ble kjøpt opp, ble de også samtidig innlemmet i Microsofts hovedkvarter. Hva betyr så dette? Når de skal teste Halo 2, bruker de Microsoft sin testavdeling, trenger de nye programmerere kan de hente det fra andre avdelinger innad i Microsoft, når de skal promotere spillet, benytter de Microsoft sin PR avdeling, og når de spiser lunsj, ja så deler de kantine med andre kollegaer i Microsoft. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå at Bungie ER Microsoft. JA det er Bungie som lager Halo 2, men det er like fullt snakk om Microsoft.

Lenke til kommentar

Selskapet heter Blizzard Entertainment og er helheid av VU, på samme måte som Bungie er helheid av Microsoft. Der er absolutt ingen forskjeller her og derfor er argumentasjonen din i beste fall snodig.

 

Selvsagt er det forskjeller her. Vivendi Universal Games er en publisher (faktisk den andre største i verden), men ikke mer enn det. Selv om VU eier Blizzard Entertainment, er Blizzard 100% selvforsynte og trekker ikke ressurser fra VU når de skal utvikle og VU tar heller ikke del i den kreative prosessen. De står kun som eiere, og tar sin del av kaka når spillene gis ut.

 

Folk som er litt mer opplyste, vet at Microsoft er ganske mye mer enn et publiseringsselskap. Og hvis du tror forholdet mellom Bungie og Microsoft kun begrenser seg til publisering av programvaren deres, bør du nok ta en nærmere kikk på hjemmesidene deres.

 

Når Bungie ble kjøpt opp, ble de også samtidig innlemmet i Microsofts hovedkvarter. Hva betyr så dette? Når de skal teste Halo 2, bruker de Microsoft sin testavdeling, trenger de nye programmerere kan de hente det fra andre avdelinger innad i Microsoft, når de skal promotere spillet, benytter de Microsoft sin PR avdeling, og når de spiser lunsj, ja så deler de kantine med andre kollegaer i Microsoft. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå at Bungie ER Microsoft. JA det er Bungie som lager Halo 2, men det er like fullt snakk om Microsoft.

Du kan for det første kutte ut det tullet om "Folk som er litt mer opplyste". Det avslører en underlig måte å debattere på.

 

Men siden du legger opp til en slik debatt regner jeg med at du også er klar over at din argumentasjon biter seg i selv i halen.

 

Eller tror du at Vivendi er et rent publiseringsselskap for spill?

 

Gjør hjemmeleksen din bedre så ser du at der er ingen forskjell på MS og VU, rent bortsett fra at MS er et mye større selskap. VU er bare en bitte liten del av Vivendi.

 

Tar vi Bungie som et eksempel og sammenligner det med et annet selskap Microsoft for øyeblikket ikke eier i form av Sigil Games er det kun en eneste forskjell på hvordan disse to selskapene fungerer i praksis - lokaliseringen.

 

Sigil Games holder fortsatt til i egne lokaler, og utover dette fungerer Bungie på nøyaktig samme måte som Sigil Games OG Blizzard.

 

Det er tilnærmet 100% kreativ frihet, og begge selskapene nyter godt av de fordelene og mulighetene MS har å tilby. Noe annet ville forøvrig være galskap. Rent forretningsmessig ville det være idioti å bygge opp en egen testavdeling, noe de færrste utviklere av en viss størrelse gjør. Likeså med PR og markedsføring, men det er jo da nettopp 2 av de tingene som en publisher faktisk har ansvaret for, så igjen...ikke noe nytt der...og likt for alle i bransjen.

 

Og nei, det er ikke på noen måte Microsoft som lager Halo 2. Aner ikke hvem du kjenner hos Microsoft Game Studios, men det er i hvertfall ikke samme person jeg kjenner, og han kunne fortalt deg en helt annen historie enn det du forsøker å presentere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...