Gå til innhold

Stolen Honour, wounds that never heal.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990
Han sa at han var i Kambodsja i 1968, bl.a....

Var han ikke det da?

Nei, han var ikke det. Kampanjen hans har mattet innromme det. Men det fikk vi selvsagt ikke hore noe om pa nyhetene.

Hmm, de vinkler stoffet på samme måte som Moore.....

Har ikke sett denne filmen enda, og jeg tror egentlig ikke jeg gidder a se den, men hvordan mener du at de vinkler stoffet pa samme mate som Moore?

Lenke til kommentar

Hmmm, joda forsåvitt ein interesang film dette, men ikkje akkurat noke bedre kilde til opplysninger en filmane til Moore.

Er vinkling på samme tinga gjennom heile filmen og alt blir framstillt som ein-dimensjonalt der ei handling fører til eit og berre eit resultat.

 

Men det er absolutt ein film og anbefale, om ikkje anna for å sjå ein anna side av ei sak som ikkje blir tatt opp i media så mykje.

Berre husk på å være kritiske til kilder når dere ser politiske filmer og dokumentarer.

 

EDIT: fjerna unødvendige smiles

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Ja, men dere sier fremdeles ikke noyaktig hvordan, og da far jeg smaken i munnen av at dere vil bare hevde dette uten a kunne sette noe bak det. Det er viktig a kunne forklare seg selv med detaljer. Det er som a si at man ikke liker noe, ogsa spurt hvorfor, sier man "fordi".

Men jeg skal kanskje ta en titt pa denne filmen selv og evaluere den.

Nicket mitt er forresten Seixon, ikke Sexion. ;)

Lenke til kommentar

Propaganda er propaganda, dei framstiller ei sak og alt som kan bli sett på som negativt for saka blir ikkje nemt.

 

I denne filmen f.eks blir det hevda at John Kerry med sine anti krigs uttalelser forlenga tida amerikanske POW måtte sitte i fengsel der dei blei torturerte og drepte, og at han derfor sørget for at fleire av fangane blei drepne. Filmen nemner ikkje noke om kor lenge sjølve krigen ville ha vart utan desse utalelsane frå Kerry, eller andre konskvenser av Kerrys handlinger.

 

Det blir også hevda at alle dei mest kjente vietnamfilmane som skildrer soldater som psykopater, voldtektsforbrytere, narkomane og barnedrapsmenn ikkje har rot i verkeligheita. Då eg ikkje har prata med noken som opplevde krigen kan eg ikkje seie noke om dette stemmer eller ikkje, men eg kan vanskelig tru at desse filmane ikkje er baserte på om ikkje anna enkelte soldaters oppførsel.

 

 

Verkelegheita er ikkje så svart/kvit som desse filmane vil ha det til.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
I denne filmen f.eks blir det hevda at John Kerry med sine anti krigs uttalelser forlenga tida amerikanske POW måtte sitte i fengsel der dei blei torturerte og drepte, og at han derfor sørget for at fleire av fangane blei drepne. Filmen nemner ikkje noke om kor lenge sjølve krigen ville ha vart utan desse utalelsane frå Kerry, eller andre konskvenser av Kerrys handlinger.

Ehm, ja, men det er jo krigsfanger som sier dette selv. Jeg tror at kanskje de vet bedre enn noen andre akkurat det der, tror ikke du? Selvsagt er det ingen som vet hvor lang tid krigen ville vart uten utalelser fra Kerry, det blir ren spekulering. Men krigsfangene mener at Kerrys uttalelser gjorde slik at de ble mer utsatt og at krigen derfor varte lengre enn den kunne vart.

 

Det blir også hevda at alle dei mest kjente vietnamfilmane som skildrer soldater som psykopater, voldtektsforbrytere, narkomane og barnedrapsmenn ikkje har rot i verkeligheita.
Vel, kommer an pa hvordan de fremstilles i disse filmene...

 

Då eg ikkje har prata med noken som opplevde krigen kan eg ikkje seie noke om dette stemmer eller ikkje, men eg kan vanskelig tru at desse filmane ikkje er baserte på om ikkje anna enkelte soldaters oppførsel.

 

Det er en forskjell mellom a si at de fleste soldater var slik, og det a fremstille det som alle soldater var slik. Det er det de sier tror jeg. Det er ingen som kan seriost nekte for at noen amerikanske soldater gjorde slike grusomme ting, men som Kerry og andre har villet fremstille, har de sagt at det var en slags rutine for amerikanske soldater a gjore slikt, at de fleste gjorde det.

 

Verkelegheita er ikkje så svart/kvit som desse filmane vil ha det til.

Tror det er heller Kerry som vil ha det svart/hvitt - hvor ALLE eller DE FLESTE soldater var slik, og ikke bare noen. Kerry nekter selvfolgelig for dette na, selv om han sa nettopp det i 1971.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...