Gå til innhold

Ytelse på gamle holker?


Anbefalte innlegg

Har en pentium 100mhz med 48mb ram og 1.2gb hdd som jeg leker med meg. Tenkte jeg skulle begynne å utforske den vidunderlige verden av *BSD pga dets gode rykte og ettersom det er "ekte unix" ;)

 

Installerte OpenBSD på den uten problemer, og installerte samba. Problemet er bare at jeg får helt ufattelig dårlig ytelse, får (edit: ) sterkt varierende, men rundt 190kb/s overføring.

 

Stappa denne harddisken (1.2gb) i en duron 900 (256mb ram) jeg har stående, boota opp og gjorde ca samme test: å overføre fra klient _til_ server ga rundt 7 mb/s (merkelig, ettersom jeg mener det er 10mbit kabel), og å overføre samme fil _fra_ server til klient gir mellom 300-450kb/s.

 

Så det er helt klart at harddisken er meget treg her (selve testene er veldig unøyaktige, jeg har bare sett på overføringshastigheten som KDE raporterer), men hva kan man forvente av slike gamle trofaste maskiner? Er det noen som har noen tall eller erfaringer, sånn at jeg vet hva man kan få ut av disse burde-være-fremdeles-brukbare pcene?

 

Edit: Okay, bare glem de talla der, jeg har visst ikke helt kontroll på det jeg driver med :blush:

 

Edit2: Har prøvd litt frem og tilbake nå med både store og små filer, og forskjellen mellom pcene er nå ikke så store som da jeg testet første gang (hmm...). (Kun ett tilfelle det er sterk forskjell, men det skyldes nok caching.)

 

Men erfaringer mottas med takk. :)

Endret av Cronius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skulle ha en gammel SCSI-kontroller med en eller to disker tilgjengelig, vil jeg anbefale på det sterkeste å hive inn det. Jeg gjorde det på en PII 333 MHz som kjører Win98/FreeBSD 4.10-STABLE, og det gjorde underverker. Med en U2W-kontroller, pluss en U2W-disk ble maskinen 2-3 ganger raskere. Helt rått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...