Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

deling av internett me ADSL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei .

jeg har 2 pcer på rommet mit som jeg har i nettverk.

pc1: jeg kjørte "veiviser for hjemmenetverk" å fikk delt internetten.

netverket funker helt fint jeg kan pinge å copyere mapper å filer fram og tilbake.

men det er verre me internetten.

nor jeg kobler meg opp på nette på pc1 så kommer det opp en liten tekst boble i hjørne på pc2 som sier.

"ONline adsl på leirdal 100mbits." så klikker jeg på den der sender den å mottar pakker både lan å online.

altså den mottar også pakker fra internett via pc1 så til pc2. jeg ser ikke noe grunn ti lat jeg ikke skal komme på nette da. jeg får bare siden kan ikke vises , den kommer ikke på msn eller noe.

jeg prøvde "ping www.sol.no" i cmd men da fant den ikke sol.no.

har også prøvd ipnconfig /renew da tar d litt tid så kommer det opp at den fikk ikke svar fra dhcp å kunne ikke fornye ipen.

jeg har på motta automatisk ip på begge pc`ne

mitt system er slik.

internett fra veggen--->adsl modem--->port 1 (uplink) på switch(unex 8ports)--->port 2 pc1(delt inett osv)--->port 3 pc2

jeg har dial up adsl fra telenor.

hva er galt hvorfor kommer jeg ikke på internett på pc2 nor alt annet ellers funker fint ? :no:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med Online ADSL får du bare tildelt en IP-adresse. Hvis du kobler en switch til ADSL-modemet ditt vil den første maskinen du skrur på få den tildelte IPadressen. og dermed er det ikke noen IP-adresse igjen til den andre. For å få oppsettet ditt til å virke må du ha en router mellom ADSL-modemet og switchen. Denne routeren må ha muligheten til å kjøre NAT (adresseoversetting), samt PPOE pålogging. Da vil routerporten som er koblet til ADSL-modemet få adressen du får fra Online, og porten mot switchen vil ha en IP-adresse som du har definert. Maskinene du har hengende på "innsiden" må da ha en IP adresse i samme subnettet, og dermed vil alle kunne komme seg ut på internett.

Det enkleste er å kjøpe en såkalt "bredbåndsrouter". Disse inneholder ofte også en switcht slik at du kan koble flere PCer direkte på, samt gjerne en oppsettsassistent for å sette opp ADSL-tilkoblingen.

Håper du ble litt klokere av dette.

Skrevet

hmm

ja jeg fårstår hva du sier men.

jeg har hatt små "lan aprtys" hjemmer her før me 2 -3 pcer extra da delte jeg ineett til alle

men da brukte jeg sygate homenetwork, men jeg ønskeri kke å bruke dette videre pga det er plagsom å ha et lite program kjørende bare for å dele internett.

kjenner flere som har brukt denne måten å koble til internett som også har adsl.

http://ci-ti.com/boutique/catalog/images/12209.gif det er en slik en jeg bruker. jeg ble fortalt at modem\internette skal kobles til upling så skulle jeg kjøre veiviser åsette iper for å motta automatisk. men dette fungerer jo ikke da.

jeg har ikke penger til å annskaffe meg en ruter.

er det ikke noen annen løsning på dette.

tillogmed i "veiviser til hjemmenetverk" i winxp står det jo på exempel bilde akkurat hvorda mitt system er å jeg haket av på den å gikk videre.

Skrevet

Er det ikke bare å bruke en switch, og bare plugge det rett i...

Det gjør vi hos en kammerat. Setter ikke opp noe som helts, bare plugger vårs inn i switchen...

Han har heller ikke gjort noe på forhånd..

Skrevet

Har dialup bredbånd jeg å, å når jeg og hybel kompisen min skal dele nettet så tar vi å kopler i internett kabelen inn i switchen, å deretter så kopler vi i nettverkskablene våre i switchen å så connecter vi nettet å whips så er vi online..... :D

Skrevet
Har dialup bredbånd jeg å, å når jeg og hybel kompisen min skal dele nettet så tar vi å kopler i internett kabelen inn i switchen, å deretter så kopler vi i nettverkskablene våre i switchen å så connecter vi nettet å whips så er vi online..... :D

Akkurat sånn vi gjør også :thumbup:

Skrevet
kunne si liitt mer om innstillinger i nettverke ..iper osv elns ?

jeg har gos åprøvd å plugge d i men vips så er vi ikke på nette

det enste jeg har gjort i nettverksinstillingene mine er å skifte IP og nettverksmasken

IP 192.168.0.???(hva du vil mellom 0-255)

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Skrevet

min erfaring kjøp en ruter (400kr) så er det ingen problem, en ip ut og 253 iper inne, kan kan du kjøre NAT inn hvis det er behov for porter(21,80) som skal kjøres til en eller flere maskiner ut på nett.

Skrevet (endret)

glemte noe hvis du har dialup og xp er det egentlig bare å dele nettet så kjører "dele-dialup" så får "share-maskin" fast ip på 192.168.1.1 og så kjører du bare de andre maskine på switchen med automatisk.

dette ligger på nettverksinstillinger under avansert/advansed

Endret av Angelboy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...