Gå til innhold

DVI-I / DVI-D


shybbe

Anbefalte innlegg

Ok. På tide å få orden i min komplette forvirring.

Ser det er mange topicer som tar for seg DVI vs. ANALOG, og denne er jo grei. Ingen rot til forvirrig her.

 

Men ting her ikke har helt klat for meg enda er DVI-I og DVI-D. Slik jeg har forstått det er DVI-D dual. For økt båndbredde. Fett nok. Så langt jeg kan se er det ytterst få skjermkort som faktisk kommer med DVI-D, ihvertfall i henhold til det som står oppgitt.

 

La oss gå til mer håndfaste eksempler. Mitt skjermkort som er av typen PowerColor 9800pro 128mb. Den har typisk vanlig analog D-Sub og digital DVI-I kontakt.

 

La oss nå si at jeg ønsker å kjøpe meg en LCD skjerm.. la oss hypotetisk si NEC 2080UX+ (*host* .. vel.. kanskje ikke helt hypotetisk.. *sikle*). Slik det står beskrevet i Øivind Dahle sin lovprisende artikkel, så har denne skjermen "DVI-I, DVI-D og analog". I bundlen følger det da med "DVD-D-kabel, DVI-A-kabel (analog) og strømledning".

 

Vel... nå begynner vi å opparbeide oss en god dose forvirring. For det første. Hvor kom DVI-A inn i bildet her? Snakkern om vanlig D-Sub kabel? Og kun DVI-D kabel? Kan jeg bruke den mot min DVI-I kontakt på skjermkortet?

 

Videre skriver han også .. "Riktignok kan man bruke to tilkoblinger og få samme valgfriheten. DVI-I er med andre ord ikke direkte imponerende, men dog nevnes denne som en fordel da man har samlet alt på ett sted." .. hva pokker betyr dette?

 

Kan noen forklare for meg?

 

La oss komme til sakens kjerne. Hvordan vil denne skjermen med medfølgende bundle fungere sammen med typisk mitt skjermkort?

 

Forresten.. all ære til Herr Dahle og hans lcdtester.

 

 

mvh

Anders

Endret av shybbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn jeg har forstått det så er DVI-D en DVI som kun kan kjøre digitale signaler.

DVI-I kan kjøre både digitalt og analogt (som oftest med en DVI til d-sub overgang). Mens DVI-A bare har mulighet for analoge signaler.

Så et skjermkort med DVI-I kan takle både skjermer med digital eller analog.

Endret av e_urkedal
Lenke til kommentar

Hepp - Som e_urkedal skriver

 

DVI-I takler både analoge og digitale signaler

 

DVI-D takler kun digitale signaler.

 

 

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8623&side=10

 

her finner du dette med signaler godt forklart....

 

 

Hvorfor DVI-I ?

 

Tja da kan du variere mellom analoge signaler og digitale. Noen syns faktisk det er en fordel å f.eks spille på analogt signal. Derfor slipper man bytte kabel inngang når man skal herje løs :D (jeg er lat)

 

Men er du på jakt etter skjerm bør du lese LaCie testen til Dag (hvis du er i 20" markedet da).

 

 

Ellers takker jeg for ros i din post, men påpeker at dette forumet har kanskje verdens høyeste andel av dyktige folk når det kommer til snakk om skjerm.

 

Jeg kommer til å være særdeles litre aktiv på skjermfronten fremover. Bare en liten gjesteopptreden i ny og ne ;)

Lenke til kommentar

Takker så meget for svaret.

 

Jupp forskjellen på analog og digital står godt forklart på den linken du pastet, men forskjellen mellom DVI-I og DVI-D står det heller lite om. Spørsmålet er vel kanskje ikke om hvorfor man skal velge DVI-I, men mer det at det er det jeg har og det er igrunn utelukket å oppgradere skjermkortet på dette tidspunktet. Så spørsmålet er vel mer da.. hvilke konsekvenser vil dette ha.

 

Har lest artikkelen om den LaCie skjermen. Jeg står ved et veiskille her nå og vet absolutt ikke hvilken vei jeg skal gå altså. Før artikkelen kom hadde jeg igrunn bestemt meg for NEC skjermen. Men nå har min skråsikkerthet blitt besudlet med tvil. Og ja. Er opplagt i 20" markedet... finnes det egentlig noe annet?

 

Benytter i dag en Sony GDM-F520, så å bevege seg mot mindre skjermareal blir rett og slett for dumt.

 

Må innrømme at det er noe med NEC skjermen som fortsatt gjør at den kommer et lite hakk høyere. Klarer ikke helt sette fingern på hva, men den har liksom en mer ... kraftig aura.

 

Men kan jeg benytte den DVI-D kabelen som da følger med? Eller må jeg bestille det i tillegg? Jeg VET jo med abnormalt stor sikkerhet at irritasjonen kommer til å bly skyhøy når jeg evt. får skjermen i posten og jeg faktisk må skaffe annen kabel. Noe som da betyr at jeg må vente lenger for å ta i bruk skjermen.

 

Det aller største problemet mitt med å bestille LCD skjermen er frykten for døde pixler. Om jeg får den i posten og den viser seg å ha døde pixler tror jeg faktisk jeg kommer til å gå av hengsla.

 

Konklusjonen må jo uansett være at folk med hvite tennissokker, om man da følger dyreriket, er hester.

 

hmm... lurer på åssen jeg greier å få et slikt, i utgangspunktet, lite innlegg til å bli så stort. Spektakulert.

Endret av shybbe
Lenke til kommentar

Dag var meget imponert over LaCie skjermen. Og han har peil på dette.

Jeg er veldig for NEC, da disse lager meget bra skjermer. Men må si at jeg hadde kanskje falt ned på LaCie om jeg skulle kjøpe en 20" skjerm nå.

 

Husk å ha kraftig skjermkort når du skal spille. Medfulgte kabler holder i massevis :D

 

 

Forskjellen mellom dvi-i og dvi-d forklarte e_urkedal ;)

 

Døde/defekte piksler er noe som suger, men spørs om du oppdager de da ;)

Lenke til kommentar

Det er ein liten forskjell på DVI-I og DVI-D kabler

 

DVI-I har fire små pinner ekstra, sansynlegvis for å forhindre at DVI-I(analog) kabler ikkje kan koblast til skjermer med berre DVI-D.

Pluss at DVI-I har som oftast VGA-kontakt i andre enden.

Mens reine DVI kabler er DVI-D

 

NEC 2080ux+ har 3 inganger DVI-D DVI-I og VGa, mens min samsung 213T har berre VGA og DVI-D (til min store irritasjon)

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Aha... Dette er jo rosinen i pølsa! Nå tror jeg vi snart har kommet til bunns. :D Nå har vi kartlagt den teoretiske forskjellen på DVI-D og DVI-I. Nå gjenstår altså bittelittegranne praktisk, så har vi vel så godt som full oversikt over slagfeltet.

 

Så man kan altså ikke bruke DVI-I og DVI-D kabler omhverandre uten videre? Som du Jankee forklarte så kan man altså ikke putte en DVI-I kabel i en DVI-D plugg. Men fungerer det motsatt? Kan man putte en DVI-D kabel i en DVI-I plugg?

 

Hmm... logisk sett så burde man jo da kunne det.

Lenke til kommentar

Kabler:

VGA: analogt signal fra D-SUB til D-SUB

DVI-A: analogt signal fra DVI til D-SUB (det er mulig det finnes DVI til DVI også. Har fire ekstra pinner)

DVI-I: (det finnes ikke DVI-I kabler. Dette er A-kabler)

DVI-D: digitalt fra DVI til DVI

DVI-D dual: Samme som DVI-D, men har dobbel overføringskapasitet

 

Kontakter:

D-SUB: analog med 15 pins mini-VGA-kontakt

DVI-A: analogt signal fra DVI-kontakt

DVI-I: analogt og digitalt fra DVI (alle typer DVI-kabler - analogt signal trigges av de fire ekstra pinnene i en DVI-A-kabel)

DVI-D: digital DVI. Kun DVI-D (mangler de fire hullene, så det er ikke mulig å putte andre kabler i)

 

Er du med da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...