ManagHead Skrevet 27. oktober 2004 Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Har en Seagate 160gb 2mb cache 7200rpm som jeg hadde filmer, musikk++ på. Den var nesten full, til i går kveld. Alle filene ble så rare, fikk ikke til å flytte de, spille de av eller noen ting. Litt etter fikk jeg beskjed om at jeg måtte kjøre checkdisk. Hva gjør den? Jeg kjørte den og da den var ferdig var nesten alt på disken slettet. Hvorfor? Et problem til: den var delt i to partisjoner, men det var bare den ene som "virket", jeg kunne ikke formatere den fra win eller ved hjelp av installsjonsprogrammet til win XP. Men når jeg installerte win 2003 server på den så virket det med FAT32 filsystem, mn ikke med ntfs. Denne disken har liksom vært litt "rar"..hvorfor? Windows ligger på en annen disk. + at jeg har en disk til til lagring. Trenger hjelp her, håper på gode svar! Mvh ManagHead Endret 27. oktober 2004 av ManagHead
Hårek Skrevet 27. oktober 2004 Skrevet 27. oktober 2004 Det har gått i ball for filsystemet. Dermed kjøres chkdsk for å prøve å rydde opp, men når det er gått skikkelig skeis så klarer den ikke annet enn å lagre alle fragmenter den finner som found.001 etc. Kan være vanskelig å finne igjen filene da. Antagelig er det en sammenheng her med de partisjonsproblemene du beskriver. Du må tenke litt over hvordan denne disken ble initialisert til å begynne med. Har du brukt de verktøyene som Windows har, eller har du forsøkt med fdisk, PM eller andre måter? Har du XP Service Pack 1 installert, også da disken ble partisjonert?
ManagHead Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Skrevet 27. oktober 2004 Har bare brukt win ja, uten service pack. Det finnes ikke noen muligheter for at det går an å gjenopprette filene? Hvordan er disken nå når checkdisk har "ryddet opp"? Lurt å formatere eller?
Simen1 Skrevet 27. oktober 2004 Skrevet 27. oktober 2004 Gå inn på www.seagate.com og finn frem til Seatools online. Kjør alle de tre testene (S.M.A.R.T, short og extended) så finner du ut om det er disken er gåen. Hvis den er gåen så benytter du deg av reklamasjonsretten på 2år (NB: ikke garantien, men reklamasjonsretten) Om det ikke kan bevises at du er skyld i skaden så får du ny disk. Så kjører du bare tilbake backup'en og alt er som før... volia :-)
Hårek Skrevet 27. oktober 2004 Skrevet 27. oktober 2004 Du må ikke bruke disker over 137GB uten 48-bit LBA (Service pack 1). Det er flere her som har fått korrupte filer pga dette. Så det er vel ingen grunn til å tro at det er noe feil på disken. Du bør slette gamle partisjoner og lage nye når du får orden på software.
OscarWoHA Skrevet 27. oktober 2004 Skrevet 27. oktober 2004 Jeg hadde samme problem som deg ManagHead på en 120GB WDC. Så det endte med at jeg har en partisjon på 40 GB på jeg ikke kan bruke fordi filene blir rare da. Altså at de fjernes etterhvert. Når jeg sletter begge partisjonene og oppretter en ny kommer jeg ikke lenger enn til 35% eller noe før formateringen stopper.
ManagHead Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Skrevet 29. oktober 2004 Jeg hadde samme problem som deg ManagHead på en 120GB WDC. Så det endte med at jeg har en partisjon på 40 GB på jeg ikke kan bruke fordi filene blir rare da. Altså at de fjernes etterhvert. Når jeg sletter begge partisjonene og oppretter en ny kommer jeg ikke lenger enn til 35% eller noe før formateringen stopper. Det stemmer nok, fordi det var liksom da jeg fikk formatert den andre partisjonen at problemene begynte å dukke opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå