Gå til innhold

Støysvak og kraftig "pro"-maskin


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på jakt etter med stabilitet, høyere hastighet og lavere støy.

 

Jeg vurderer nytt HK, kabinett, ram, HDD(er), CPU, PSU... (glemt noe?)

 

Bruksområdet er kontor/internet-applikasjoner, grafiske applikasjoner samt høyttaler datasimulering og måling. Jeg har ofte svært mange vinduer oppe på en gang og opplever maskinen som ustabil, svært støyende og treg (AMD2600+/512MB)

 

Jeg vurderer å beholde mitt Matrox Millenium P750 da jeg bruker det på dobbelskjerm. (kjører 1280x1024 x 2)

 

Jeg spiller ikke. Det er uinteressant for meg.

 

Jeg har et TerraTec TV-kort som jeg også vil beholde.

 

Jeg trenger et godt lydkort som er linjært og stabilt med lav støy og stort dynamikkområde på de digitale inn/utgangene.

 

Noen som har noe forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budsjettet mitt er ikke bestemt, men jeg ser ikke noe poeng i å betale for eksempel 3-4k for en prosessor som er marginalt bedre enn en til 2k.

 

På hdd-siden tror jeg ikke jeg trenger mer enn kanskje 200GB plass.

 

Hovedkortet er det vel heller ikke noe poeng at skal koste over 2k for å si det sånn.

 

Jeg har vel litt å gå på, men vil ikke bruke unødige penger på det. Jeg er på jakt etter å vite hvilke komponenter som yter bra i forhold til pris, som samtidig har lavt støynivå/varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Her er et forslag til opsett:

 

CPU: AMD Athlon 64 3500+

 

Hovedkort: Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce 3 250

 

RAM: OCZ 1024 EL Dual Channel ECC\Reg

 

Harddisk: Seagate 200 Gb. S-ATA 7200 RPM

 

Kabinett: Chieftech Mesh serie m/dør Sort og hvit

 

Lydkort: Creative SB Audigy 2 ZS

 

Pris: 9092,-

 

Har kun valgt varer fra Netshop fordi jeg bare har gode erfaringer med deres kundeservice.

 

Lykke til med valg av PC! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg er på jakt etter med stabilitet, høyere hastighet og lavere støy.

 

Jeg vurderer nytt HK, kabinett, ram, HDD(er), CPU, PSU... (glemt noe?)

 

Bruksområdet er kontor/internet-applikasjoner, grafiske applikasjoner samt høyttaler datasimulering og måling. Jeg har ofte svært mange vinduer oppe på en gang og opplever maskinen som ustabil, svært støyende og treg (AMD2600+/512MB)

 

Jeg vurderer å beholde mitt Matrox Millenium P750 da jeg bruker det på dobbelskjerm. (kjører 1280x1024 x 2)

 

Jeg spiller ikke. Det er uinteressant for meg.

 

Jeg har et TerraTec TV-kort som jeg også vil beholde.

 

Jeg trenger et godt lydkort som er linjært og stabilt med lav støy og stort dynamikkområde på de digitale inn/utgangene.

 

Noen som har noe forslag?

Hvis du skal ha et bra lydkort så glem for all del Soundblaster og de fleste andre produktene til Creative. De lager bare leketøy for konsumentene.

 

Det er mange proffe og semiproffe kort der ute, og de behøver ikke koste så innmari mye mer enn Creative sine, sjekk disse :

 

Hvis det holder med vanlig stereo (to inn, to ut + digital og midi) :

http://soundslive.co.uk/moreinfo.asp?ID=1437

http://soundslive.co.uk/moreinfo.asp?ID=3218

http://soundslive.co.uk/moreinfo.asp?ID=1344

 

Hvis du trenger multispor +++ :

http://soundslive.co.uk/moreinfo.asp?ID=114

 

Eller kikk litt rundt på http://soundslive.co.uk/

PS. dette er bare en tilfeldig valgt webshop med hyggelige priser - flere andre fører disse merkene. Norske butikker og, både på nett og gateplan :-)

 

Når det gjelder PC-plattform ville jeg definitivt vurdert AMD64 ting. Min erfaring med de prosessorene hittil er meget gode. Gå for socket939 sakene hvis du har penger nok. Raske og stabile prosessorer med lavt strømforbruk = lite støy. Cool'nQuiet teknologien er også en fin ting og bidar til å holde ting ekstra kjølig når maskinen kjører på lav belastning.

Hvis du ikke er redd for å svi av noen tusenlapper kan du jo vurdere en 2-CPU løsning basert på socket940, eller kjør en budgettløsning på socket754. AMD64 leverer varene :-)

 

Corsair XMMS RAM med lav CAS/timing er heller ikke å forakte. 1gig RAM er absolutt å anbefale - pass på fordel total minnestørrelse på to brikker hvis du velger s939 eller s940 ettersom disse støtter dual-channel minne.

 

Når det gjelder kabinetter så er jeg stor fan av Chieftech, men hvis du vil bruke masse penger på en metallboks så ville jeg sett på Lian Li. De leverer vakre kabinetter i aluminium og plass til opptil flere 12cm vifter. Og det liker jo vi anti-støy fanatikere. Størst mulig vifter med lavest mulig turtall. Både i kabinett og PSU. Papst leverer ok vifter, disse kan du temme enkelt og rimelig med Zalman sin FanMate. Fortron Source har et par power med 12cm vifter som er meget gode til en ikke alt for grusom pris. Hvis du går for luftkjøling av CPU(ene) ville jeg enten gått for en løsning fra Zalman, eller en kombo av en kjøler fra Thermalright SLK-serien + en papst vifte, eventuellt FB-123 braketten til Zalman.

 

De mest stillegående diskene for tiden blir nok Seagate Barracuda 7200.7 og Samsung SpinPoint P80. Disse er praktisk talt uten lyd - setter du de i gummirammmer fra Microplex tør jeg påstå at de er totalt lydløse. Barracuda og SpinPoint har omlag samme ytelse. Pass på å kjøpe versjonen med 8Mb cache! Trenger du en kjapp systemdisk velger du WD Raptor - da er de nevnte gummirammene et must! :-)

 

Hm. Jau. Da er det bare å løpe å kjøpe!

-lykke til!

 

Edit :

Kabinettet ditt kan du belegge innvendig med støyplater fra Biltema. Disse er egentlig beregnet for "bilenes hulrom" men funker fint i PC og. Koster en brøkdel av mattene som er beregnet for PC. Leveres i flere tykkelser. Biltema har også en litt dyrere og tyngre matte beregnet for å dempe "bremsehylig". Denne har jeg ikke prøvd ennå, men en kombo med denne tynne, tunge matta og den andre mer fluffy matta må være knall :-)

Endret av -x-
Lenke til kommentar
Takk for fyldig svar -x-. Spørs om jeg ikke går for en 939-ettellerannet med et par gig Ram.

Du behøver neppe 2 GB RAM. Du skal ha oppe fryktelig mange programmer for å trenge det.

Budsjettet mitt er ikke bestemt, men jeg ser ikke noe poeng i å betale for eksempel 3-4k for en prosessor som er marginalt bedre enn en til 2k.

- Da nøyer du deg med 1GB ;)

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

man kan aldri få for mye ram, spesielt ikke hvis man driver med grafiske applikasjoner... så du kan ikke sammenligne det med å betale dobbelt for en marginalt bedre cpu..

 

husker enda folk som sa "å jøye meg" da jeg bestilte min forige pc med 512mb ram.. "heeeelt unødvendig!..." hehe... offrer heller et par 100 mhz og legger på litt ekstra minne, enn å ha det "beste"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...