Gå til innhold

Creative Gigaworks S750 (7.1)


guezz

Anbefalte innlegg

Bytter den ut med min engelske utgave:

 

giga2gu.jpg

Specifications

- Total effect: 700 watt RMS

- Speakers: 70 watt RMS per channel

- Subwoofer: 210 watt RMS

- Frequency range: 25 Hz - 40 kHz

- Signal-to-sound: 99 dB

- THX approved

 

In the box

- 7 speakers with cables: 3x3m, 2x5m og 2x7m

- Wallmount for each speaker

- Stand for each speaker

- Subwoofer 8"

- 7.1 sound cable

- Control unit with IR remote control

- Manual

sublowshot9vm.jpg

First impressions

I knew that the box would be large and heavy (about 27 kg) so I got a buddy to bring his car.

 

The subwoofer was encapsulated in a sturdy protective frame. The rest of the equipment was found in two cardboard boxes. It all looked well protected.

 

The subwoofer was much larger than the one used in my previous speaker set (Creative Inspire 5.1 5300). A pretty big hole was found on one of its sides which "fuelled" the downward sided speaker element. The rear of the subwoofer was dominated by a large passive cooler so the BASH emplifier stayed cool enough. Beneath it there were many connections for: speakers, sound cable, control unit and power cable. No additional connections were to be found like: optical- and coaxial digital inputs.

 

As the speakers were two-way they were both larger and heavier than my predecessors.

 

The design looked pretty good and wasn't as boring as many other sets are.

 

 

Installation

Since this speaker set had seven speakers it had also seven cables ... The installation took a bit of work but it was pretty painless. Wall-mounth equipment was included (screwes, etc) so six holes later the Gigaworks was up and running.

 

 

In use

kontrol7sa.jpg

User-friendliness

A IR remote control was included with Gigaworks and it had the same functions as the control unit: power, volum, mute, sound tuning og upmix. This was of course an advantage for easy control and not being restricted to the close vicinity of the computer. The remote control worked good even at great distances, but only when it was directed at the direction of the control unit. When you used the volume it was responsive and you had decent control of the sound level from up to seven light indicator.

satelitt1l5od.jpg

Games

This is without a doubt GigaWork's greatest asset. I was in the beginning a bit sceptical about the idea of a whopping seven speakers. Even though I had a 5.1 set in the past I was pleasantly suprised by the improvement of the two extra speakers. Games like "Call of Duty" noticed an improvement in realism due to better sound placement. The sound quality improvement enhanced greatly realism. The speakers did a great job and the subwoofer made explosions much more "alive".

 

Movies

Also here the Gigaworks did a great job, although not as impressive as it did in games. The 210 watt RMS subwoofer was both powerfull and responsive (it didn't just stand there rumbling) enough to be used in up to a medium sized living room.

 

Today there are no movies which supports 7.1 and the closest we can get is 6.1. This isn't a problem since we can use the "UPMIX" function to make artificial 7.1 from both 5.1 and 6.1 sources. The result is of course not as good as the real thing.

 

It was a special experience when I first used "UPMIX" in the movie: Star Wars Episode 1. To easy illustrate it you could use the opening scene when a star ship comes from the rear towards the space station. When it passes the sound just not "suddenly" reappear in front of you because the sound is artificially split to the side speakers. It makes the sound experience more realistic.

 

The speakers played clear and didn't distort at high volums. I did notice that the speakers lacked a larger element when compared to my experience of a buddy's high-fi speakers. A 6" element would be nice but such things can't be realistically expected from computer speakers. When all things was considered it did a pretty amazing job.

 

Notice the lower response in the area I have marked. This is most likely what I noticed in the sound picture (the lower mid-end for the speakers)

creativegigareponsetiers7av.jpg

The graph is taken from Tom's Hardware

 

Music

This was without a doubt Gigaworks achilles heel performance wise.

 

Its greatest weakness was that it didn't perform very good when more instrumental music like classical was played. The sound reproduction wasn't as good as I would have wanted, this was most apparent for instruments like: violin, flute and similar.

 

This didn't mean that it wasn't suitable for music, it just meant the little extra was missing. It was pretty impressive when you played genre like: pop, rock, metal, etc.

 

 

Conclusion

The only time I have regretted buying Gigaworks was when it didn't work properly and I had to RMA it. It has now worked flawlessly for months and I'm very satisfied. The overall performance is pretty impressive, especially when you're gaming or watching movies. It has weaknesses like lack of: decoder, optical- and coaxial digital inputs and less than stellar music performance. The only important of the weaknesses for me is the latter of them (music) since it's almost only connected to my X-Fi.

 

Highly recommended!

 

Positive

- Very good sound quality for both subwoofer and speakers

- No or marginal sound distortion/hissing/etc

- Powerfull (700 watt RMS)

- IR remote control and decent control unit

- THX-sertified (although with a different standard for computer speakers)

- Excellent in games and movies. Good music performance

- The "UPMIX" function in movies

- Decent opportunities for tweaking sound

- Two-way speakers

- 7.1

 

Negative

- No decoder

- No optical- and coaxial digital inputs

- Not as impressive music performance

- 7.1 might be overkill for some people?

- Lower mid-end frequencies (speakers) aren't IMO as good as the rest, therefore making the transition from the subwoofer to the speakers not as fluid as it could've been.

 

Score X/10

Sound

- Games: 10

- Movies: 9

- Music: 8

- Total: 9

Design: 7

User-friendliness: 7

Functions and connections: 5

Price/sound: 9

 

Final Score: 8

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hepp. bra test.

Tenkte jeg skulle kjøpe det gigaworks settet til en shuttle jeg kommer til å bygge etterhvert, men er usikker på om det holder å bruke det innebygde lydkortet, eller om jeg må ha eksternt lydkort. Blir isåfall sb81p eller nyere

 

mvh nerd-light

Takk! Hvis du skal kjøpe dette settet anbefaler jeg deg å droppe det innebygde lydkortet og heller anskaffe deg Audigy 2 ZS. Dette kortet har 7.1-støtte, DD- pg DTS-dekoder og EAX4. Veldig bra kort til spill og ganske bra til film og musikk.

 

Jeg er sikker på at lydopplevelsen for film og musikk hadde blitt bedre med et bedre kort, men det er ikke så mange kort som er så allsidig.

 

Edit: Jeg tror ikke at du vil angre på kjøpet. Jeg anbefaler deg å lese andre tester av settet hvis du ikke har gjort det allerede...

 

Kjempetest!

Bra utfyllende og med begrunnelser på hva du likte/mislikte.

Masse bilder, som virkelig hjelper på testen.

Grundig.

Takker! :) Noe som kan gjøres bedre?

Endret av guezz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Glimrende liten test det der. Du kunne kanskje ha begrunnet litt HVA det var som gjorde at de led litt under musikk (det kan hende du allerede har gjort det, men at jeg i et tilfelle av akutt og forbipasserende blindhet ikke fikk det med meg.)

"Oppdaterer testen" Først og fremt bruksområdet, da den ikke er helt på hjemmebane ved mer instrumental musikk som klassisk o. l.

 

Edit:

Les også utbedringene for film og spill!

Endret av guezz
Lenke til kommentar
"Oppdaterer testen" Først og fremt bruksområdet, da den ikke er helt på hjemmebane ved mer instrumental musikk som klassisk o. l.

 

Edit:

Les også utbedringene for film og spill!

Se der ja. Nå ble det langt lettere å manøvrere den testen. Finne ut styrker og svakheter. Skulle jeg vært virkelig pirkete (noe jeg ikke gidder å være da det blir som å kaste sten i glasshus. Med andre ord en dårlig ide) kunne jeg nok ha spurt etter andre formuleringer på enkelte punk.

 

Men alt i alt synes jeg at dette var en GLIMRENDE test. Faktisk vil jeg så gå så langt som å si at den nesten er litt over HW.no sine egne tester av lydting. De har mer benchmarking og slikt, men det er mangler på hvordan de oppfatter testene i bruk.

 

Stå på. Om du er "heldig" kan det hende HW-no velger å ta deg inn på samme måte som de tok inn Øyvind (tror jeg han hette) på LCD tester etter han hadde skrevet en meget utfyllende test på en Hyundai LCD-skjerm.

Lenke til kommentar
"Oppdaterer testen" Først og fremt bruksområdet, da den ikke er helt på hjemmebane ved mer instrumental musikk som klassisk o. l.

 

Edit:

Les også utbedringene for film og spill!

Se der ja. Nå ble det langt lettere å manøvrere den testen. Finne ut styrker og svakheter. Skulle jeg vært virkelig pirkete (noe jeg ikke gidder å være da det blir som å kaste sten i glasshus. Med andre ord en dårlig ide) kunne jeg nok ha spurt etter andre formuleringer på enkelte punk.

 

Men alt i alt synes jeg at dette var en GLIMRENDE test. Faktisk vil jeg så gå så langt som å si at den nesten er litt over HW.no sine egne tester av lydting. De har mer benchmarking og slikt, men det er mangler på hvordan de oppfatter testene i bruk.

 

Stå på. Om du er "heldig" kan det hende HW-no velger å ta deg inn på samme måte som de tok inn Øyvind (tror jeg han hette) på LCD tester etter han hadde skrevet en meget utfyllende test på en Hyundai LCD-skjerm.

Jeg får se på setningsoppbygningen litt senere.

 

Jeg visste ikke at testen er så god! :blush: Takker for komplementet!

 

Testen hadde vært mye bedre hvis jeg kunne fått muligheten til å høre på både Z-5500 og Klipsch Promedia Ultra for noe seriøs sammenligning. :devil:

 

Får se om jeg får tilbudet da...

Lenke til kommentar
Jeg får se på setningsoppbygningen litt senere.

 

Jeg visste ikke at testen er så god! :blush: Takker for komplementet!

 

Testen hadde vært mye bedre hvis jeg kunne fått muligheten til å høre på både Z-5500 og Klipsch Promedia Ultra for noe seriøs sammenligning. :devil:

 

Får se om jeg får tilbudet da...

Tja, altså, den er på ingen måte livsfarlig for rettskrivningsnerder den setningsoppbyggingen din, og jeg er uansett ikke kompetent til å bedømme det nærmere.

 

Når det gjelder HW så er de flinke på mange tester, men på lyd-ting synes jeg ikke de er helt toppers.

 

Men for all del, enhver sin spesialitet.

 

Så får du ha lykke til med å få høre de andre sakerne. Personlig så kjører jeg et Megaworks 2.1 jeg. Holder for meg det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...