Gå til innhold

Fakta eller fiksjon


Anbefalte innlegg

Nekter å tro at Bush tok feil.

At denne artikkelen oser av anti-Bush og pro-Kerry reklame kan alle se.

Men la oss ta utgangspunkt i meningsmålingene som det refereres til.

 

- 75% av Bush-tilhengerne tror fortsatt at Saddam ga støtte til al-Qaida, eller var involvert i terrorangrepet mot USA 11.sept.2001.

 

- 72% av de samme menneskene mener Irak hadde kjemiske, biologiske eller kjernefysiske våpen.

 

At det første punktet ikke stemmer har jo til og med USA's egen 911-kommisjon slått fast, i tillegg til Bush selv.

 

At Saddam hadde kjemiske våpen stemmer til en viss grad.

FN's våpeninspektører visste allerede i 1998 om gassgranatene med sennepsgass.

Men trusselen ble etter min mening kraftig overdrevet i Collin Powell's lysbildeshow i FN's sikkerhetsråd før invasjonen.

 

Nå tror jeg ikke denne undersøkelsen er representativ for alle Bush- og Kerry-tilhengere selvsagt.

Men den gir et bilde av hva mange av de tror er sant.

Å da hjelper det så lite hva som egentlig er sannheten.

Endret av Rubber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Steven Kull, som står bak undersøkelsen, mener mange Bush-tilhengerne «gjør motstand mot informasjon» for å opprettholde heltebildet de har av Bush.

Jeg tror det mer er et resultat av all propagandaen. Når så mye informasjon er løgner, så blir folk vant til å ignorere informasjon, og blir imune mot informasjon som ikke stemmer over ens med hva de allerede tror på.

 

Det ville vært interresant med en fakta-spørreundersøkelse om hva nordmenn tror om USA også. Ville nok gitt en ganske overaskende stor feilprosent det også. (Uten at det må taes som en unnskyldning.)

 

Det jeg synes er rart, det er at jeg har aldri opplevd at Bush/Cheney har forsøkt å koble Saddam og 9/11. Så hvorfor har så mange andre opplevd det.

 

De fleste vet også at USAs egne våpeninspektører har slått fast at Saddam Hussein og Irak ikke hadde masseødeleggelsesvåpen da Bush gikk til krig i 2003.

 

Det visste ikke jeg (noen som har link?). Og hva med når styrkeoppbygningen begynte?

Lenke til kommentar
Det ville vært interresant med en fakta-spørreundersøkelse om hva nordmenn tror om USA også. Ville nok gitt en ganske overaskende stor feilprosent det også. (Uten at det må taes som en unnskyldning.)

Hvorfor tror du det? Svært mange nordmenn har familie i USA som de har jevnlig kontakt med. I tillegg er det mange amerikanske innvandrere i Norge som stort sett er godt integrerte. Hvert år reiser det tusner av norske elever og studenter til USA på forskjellige utvekslingsprogrammer. At mange nordmenn er negativt innstilt ovenfor USA (USAs utenrikspolitikk spesielt) har slett ikke noe med uvitenhet å gjøre. Anti-amerikanske utsagn fra dette forumet bør du for all del ikke ta som representativt for resten av Norge.

Lenke til kommentar
Det ville vært interresant med en fakta-spørreundersøkelse om hva nordmenn tror om USA også. Ville nok gitt en ganske overaskende stor feilprosent det også. (Uten at det må taes som en unnskyldning.)

Hvorfor tror du det? Svært mange nordmenn har familie i USA som de har jevnlig kontakt med. I tillegg er det mange amerikanske innvandrere i Norge som stort sett er godt integrerte. Hvert år reiser det tusner av norske elever og studenter til USA på forskjellige utvekslingsprogrammer. At mange nordmenn er negativt innstilt ovenfor USA (USAs utenrikspolitikk spesielt) har slett ikke noe med uvitenhet å gjøre. Anti-amerikanske utsagn fra dette forumet bør du for all del ikke ta som representativt for resten av Norge.

Bl.a fordi det virker som om svært mange nordmenn tror at det ikke finnes noe offentlig helsevesen i USA.

 

Også har man en del hårreisende uttalelser som antyder at amerikanere er generelt uopplyste og dumme mennesker.

Lenke til kommentar
Bl.a fordi det virker som om svært mange nordmenn tror at det ikke finnes noe offentlig helsevesen i USA.

Da er det også mange av dem som egentlig mener at USA ikke har et tilbud som tilsvarer det norske tilbudet.

Også har man en del hårreisende uttalelser som antyder at amerikanere er generelt uopplyste og dumme mennesker.
Ja det er også mitt inntrykk etter et års opphold i statene.
Lenke til kommentar
Det ville vært interresant med en fakta-spørreundersøkelse om hva nordmenn tror om USA også. Ville nok gitt en ganske overaskende stor feilprosent det også. (Uten at det må taes som en unnskyldning.)

Hvorfor tror du det? Svært mange nordmenn har familie i USA som de har jevnlig kontakt med. I tillegg er det mange amerikanske innvandrere i Norge som stort sett er godt integrerte. Hvert år reiser det tusner av norske elever og studenter til USA på forskjellige utvekslingsprogrammer. At mange nordmenn er negativt innstilt ovenfor USA (USAs utenrikspolitikk spesielt) har slett ikke noe med uvitenhet å gjøre. Anti-amerikanske utsagn fra dette forumet bør du for all del ikke ta som representativt for resten av Norge.

Bl.a fordi det virker som om svært mange nordmenn tror at det ikke finnes noe offentlig helsevesen i USA.

 

Den oppfatningen forekommer ihvertfall ikke i mine kretser :p

Lenke til kommentar

Også har man en del hårreisende uttalelser som antyder at amerikanere er generelt uopplyste og dumme mennesker.

The Observer det kommende presidentvalget i USA et eget bilag. Blant oppslagene var resultatet fra en spørreundersøkelse, hvor amerikaneres kunnskap om Storbritannia var testet. Bare 16% av de spurte kjente navnet på det regjerende partiet i Storbritannia. En prosent mer av de spurte var i stand til å plassere London på kartet, som et av fire alternative britiske byer (teoretisk skulle det være 25% sjanse til å lykkes

Lenke til kommentar

Også har man en del hårreisende uttalelser som antyder at amerikanere er generelt uopplyste og dumme mennesker.

The Observer det kommende presidentvalget i USA et eget bilag. Blant oppslagene var resultatet fra en spørreundersøkelse, hvor amerikaneres kunnskap om Storbritannia var testet. Bare 16% av de spurte kjente navnet på det regjerende partiet i Storbritannia. En prosent mer av de spurte var i stand til å plassere London på kartet, som et av fire alternative britiske byer (teoretisk skulle det være 25% sjanse til å lykkes

Du er et godt eksempel på hva jeg snakker om Cera. Hvor mange nordmenn tror du med sikkerhet kan plassere byer som Miami, Los Angeles, Washington og New York sikkert på kartet, uten å bruke atlas?

 

Feilmarginen vil nok fort bli høy her også. Dette er fire kjente, og lett plasserte byer. Men gitt et valg mellom Baltimore og Washington, så er jeg ganske sikker på at mange villet ta feil.

 

Å henvise til slike undersøkelser og tro at det sier noe relativt om amerikanere vs. andre, når testen kun er rettet mot amerikanere, det forteller lite om amerikanere, men mye om den som bruker slikt som sannhetsbevis.

Lenke til kommentar
Nå ser jeg ikke at noen her har brukt undersøkelsen som sannhetsbevis?

 

Forøvrig kan det ikke sammenlignes og plassere div byer og plassere en hovedstad.

Amerikas stater har alle en hovedstad!

 

Det er selvsagt en viss forskjell på å be europere plassere amerikas hovedsteder, og å be amerikanere plassere europeiske hovedsteder.

 

Men det burde illustrere det punktet at USA alene er mye mer å håndtere kunnskpasmessig enn de enkelte europeiske land. Og at det er mye av årsaken til at europere har mer kunnskap om naboland, enn amerikanere.

 

Sagt på en annen måte, amerikas nærområde er amerika. Europeres nærområde er andre europeiske land. Kunnskap om ens nærområde blir derfor for amerikanere mer nasjonal kunnskap og slik kunnskap for europere blir internasjonal kunnskap.

 

Og de byene jeg nevnte, det er svært velkjente byer internasjonalt. De kan godt sammenlignes med London.

 

Og jo, du brukte artikkelen for å bekrefte et syn på amerikanere som dumme.

Lenke til kommentar

 

Og de byene jeg nevnte, det er svært velkjente byer internasjonalt. De kan godt sammenlignes med London.

 

Los Angles, New Yor og Miami er velkjente byer, dog ikke hovedsteder. At Baltimore skal kunne sammenlignes på noen som helst måte med London er en latterlig påstand.

Lenke til kommentar

 

Og de byene jeg nevnte, det er svært velkjente byer internasjonalt. De kan godt sammenlignes med London.

 

Los Angles, New Yor og Miami er velkjente byer, dog ikke hovedsteder. At Baltimore skal kunne sammenlignes på noen som helst måte med London er en latterlig påstand.

London skulle identifiseres som en av fire byer. De tre andre var følgende ikke like store som London, og heller ikke hovedsteder.

 

Men nå er dette i ferd med å bli kverrulering, så jeg lar saken ligge, med mindre du har noen seriøse motargument.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Nekter å tro at Bush tok feil.

At denne artikkelen oser av anti-Bush og pro-Kerry reklame kan alle se.

Men la oss ta utgangspunkt i meningsmålingene som det refereres til.

 

- 75% av Bush-tilhengerne tror fortsatt at Saddam ga støtte til al-Qaida, eller var involvert i terrorangrepet mot USA 11.sept.2001.

 

- 72% av de samme menneskene mener Irak hadde kjemiske, biologiske eller kjernefysiske våpen.

Det er ikke akkurat det undersokelsen sier, jeg har skrevet om den i en annen trad, veldig grundig. Sporsmalet om Saddam og al-Qaida og 9/11 var formulert slik at det var om man "trodde" det, ikke "visste" det. Det er en viss forskjell. Det er ikke feil a "tro" at Saddam hadde noe med 9/11 a gjore, men det er feil a hevde at man har bevis for det. Denne meget anti-Bush undersokelsen provde jo nettopp a formulere ting slik sann at de kunne da etterpa fremstille Bush-tilhengere som idioter. Undersokelsen er helt ensidig og de fleste sporsmal er veldig uklare og darlig formulert, mest sannsynlig for at folk skal svare akkurat som de vil at de skal svare.

 

Undersokelsen strevde pa ingen mate a vaere objektiv eller saklig.

 

Nar det er sagt, bor media ta mye av skylden for hva folk tror og ikke tror i veldig mange tilfeller. Jeg vil pasta at Bush-tilhengere tror pa en del av de tingene de tror fordi media har forvirret dem, mens Kerry-tilhengere velger ikke a tro de tingene fordi de ikke liker Bush. Jeg vil pasta at det har veldig lite a gjore med kunnskap om ting, og virkelighetsoppfatning.

Lenke til kommentar

Nå driver ikke jeg noen valgkamp, og er ikke ute etter å henge ut verken Bush- eller Kerry-velgere. Det klarer de fint selv.

Flere betraktninger rundt undersøkelsen.

Spørreundersøkelsen ble foretatt 12.-18 okt. etter at en rapport av Charles Duelfer ble offentliggjort 6.okt.

Duelfer, en tidligere FN-våpeninspektør, ble utnevnt av CIA til å fortsette jakten på forbudte våpen i Irak.

Rapporten slår fast at Irak verken hadde store mengder MØV eller et utviklingsprogram for det.

Foxsnews artikkel fra 7. oktober 2004.

U.S. officials also said the report shows Saddam was much farther away from a nuclear weapons program in 2003 than he was between 1991 and 1993; there is no evidence that Iraq and Al Qaeda exchanged weapons; and there is no evidence that Al Qaeda and Iraq shared information, technology or personnel in developing weapons.
There is no doubt that Saddam Hussein now has weapons of mass destruction. There is no doubt he is amassing them to use against our friends, against our allies and against us.

Det er altså klart tilbakevist av rapporten.

Greit, så hadde etterrettningsagentene en dårlig dag på jobben da de fant ut at dette var sant. Alle kan da gjøre en feil.

Noen feil har riktignok større konsekvenser.

 

Det jeg vil fram til er blant annet følgende:

Nar det er sagt, bor media ta mye av skylden for hva folk tror og ikke tror i veldig mange tilfeller.
Helt enig. Dette er ingen nyhet. Jeg vil gå så langt som å si at mediene har skylden for hva vi tror i nesten alle tilfeller. Det er de vi får nyhetene og "sannhetene" fra. Bare de færreste av oss gidder en sjelden gang å undersøke hva som ligger bak disse nyhetene og "sannhetene". Ikke har vi tid til det heller, så da er vi kort og godt avhengige av å stole på mediene.

 

Innholdet i rapporten hadde hvert kjent i minst en uke før undersøkelsen ble gjennomført. Å det ser ut til at mediene har formidlet innholdet ut til leserne. Det som da er skremmende er at så mange fortsatt tror at det motsatte er sant. Ingen kan ta ifra folk rettigheten til å tro på hva de vil, men en rapport av en mann utnevnt av CIA trodde jeg ville ha litt større slagkraft blant amerikanerne.

Endret av Rubber
Lenke til kommentar

Når det gjelder kunnskap om hverandre så bør de fleste vesteuropeere ha mer kunnskap om USA enn amerikanerne om vest-Europa. Dette skyldes naturligvis TV og film. Jeg for min del føler jeg kjenner bedre til amerikansk kultur, geografi og generelt sett hva det måtte være, enn f.eks. britisk. Man kan neppe forvente at amerikanerne kan det samme om oss som vi som dem.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Når det gjelder kunnskap om hverandre så bør de fleste vesteuropeere ha mer kunnskap om USA enn amerikanerne om vest-Europa. Dette skyldes naturligvis TV og film. Jeg for min del føler jeg kjenner bedre til amerikansk kultur, geografi og generelt sett hva det måtte være, enn f.eks. britisk. Man kan neppe forvente at amerikanerne kan det samme om oss som vi som dem.

Wow, noe fornuftig og logisk sagt! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...