Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

får ikke adgang til en annen makin på nettverket


Anbefalte innlegg

jeg har sotte opp et hjemmenetverk men når jeg trykker for se de delte filene på den andre maskinen kommer denne meldinga opp:

 

X er ikke tilgjengelig.Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen.Kontakt administrator av serveren for å finne ut om du har tilgangstilatelse.

 

kan noen hjelpe meg? :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut i fra at PC-ene kan kommunisere sammen.

 

Hvilket OS er installert?

 

I en arbeidsgruppe er det beste faktisk å opprette en likens brukerkonto på alle arbeidsstasjonene med samme passord (passord er påkrevd for å få tilgang, men du trenger ikke samme passord på hver maskin, du kan få OS til å huske passordet).

 

Hvis du har Windows XP installert og ikke ønsker at brukeren skal være et alternativ på velkomstbildet. Legg til reg_dword verdien i registry: brukernavn=0 under HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SpecialAccounts (eller noe sånt, hvor brukernavn er navnet på brukerkontoen du har opprettet.

 

En annen ting i XP er at du må deaktivere en innstilling under Verktøy --> Mappealternativer --> Vis i Windows Utforsker. Husker ikke helt hva verdien heter, men det har noe med avansert fildeling å gjøre og MS anbefaler at den skal være aktivert.

Endret av kvamzi
Lenke til kommentar

Flott!

 

Passord ja.

 

I en arbeidsgruppe er det beste faktisk å opprette en likens brukerkonto på alle arbeidsstasjonene med samme passord (passord er påkrevd for å få tilgang, men du trenger ikke samme passord på hver maskin, du kan få OS til å huske passordet).

 

Prøv nå. Sjekk rettigheter på den delte mappen og NTFS rettighetene på filnivå hvis du bruker det filsystemet. Sier du at det ennå ikke virker? Gå videre til underliggende punkt.

 

En annen ting i XP er at du må deaktivere en innstilling under Verktøy --> Mappealternativer --> Vis i Windows Utforsker. Husker ikke helt hva verdien heter, men det har noe med avansert fildeling å gjøre og MS anbefaler at den skal være aktivert.
Lenke til kommentar
X er ikke tilgjengelig.Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen.Kontakt administrator av serveren for å finne ut om du har tilgangstilatelse.

Jeg har også vært borti denne feilmeldingen, uten at jeg har måttet gå inn i registeret for å fikse det. Det pleier å ordne seg når man deler en mappe på den maskina man vil inn på. Og aktiverer "file and printer sharing".

Lenge siden jeg har hatt dette problemet, men mener at "guest" kontoen må være aktivert.

Om jeg har noen grove feil her så må dere bare si fra så jeg ikke driver med vranglære. det er som sagt lenge siden jeg har hatt den meldingen.

Lenke til kommentar
En annen ting i XP er at du må deaktivere en innstilling under Verktøy --> Mappealternativer --> Vis i Windows Utforsker. Husker ikke helt hva verdien heter, men det har noe med avansert fildeling å gjøre og MS anbefaler at den skal være aktivert. 

 

 

i vilken mappe skal jeg gå inn på verktøy?

Lenke til kommentar
En annen ting i XP er at du må deaktivere en innstilling under Verktøy --> Mappealternativer --> Vis i Windows Utforsker. Husker ikke helt hva verdien heter, men det har noe med avansert fildeling å gjøre og MS anbefaler at den skal være aktivert. 

 

 

i vilken mappe skal jeg gå inn på verktøy?

Tror han tenker på "use simple filesharing" og deaktivere denne.

Det kan du gjøre fra hvilken som helst mappe.

 

Dersom du velger å deaktivere denne må du ha i bakhodet at det krever en del administrasjon for å få delingen til å gå smertefritt. Det er iallefall min erfaring. Det positive er jo at du har mye mer alternativer ang. tillatelser og deling både på de lokale brukerkontoer og nettverksbrukerne. Det er jo også en gyllen mulighet til å lære seg en del om akkurat dette emnet som du kan dra nytte av senere.

 

Den erfaringen jeg har er at nett der begge XP maskinene bruker "simple filesharing", og de punktene jeg har i den forrige posten, er veldig lett å administrere nettopp fordi man ikke kan sette feile instillinger.

 

Det kan også være greit å kjøre "network setup wizard" om du ikke har gjort det. Samt det å passe på at man er med i samme "workgroup"

 

EDIT: var litt sen der ja. :yes:

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Trenger ikke å være medlem av samme arbeidsgruppe.

 

En annen ting du kan prøve etter at du har opprettet en lik brukerkonto som er medlem av Administratorer gruppen på begge PC-ene, er å gå inn på standard admin share fra den ene PC-en til den andre.

 

Start --> Kjør

skriv "\\[iP eller datamaskinnavn på den PC-en du skal inn på]\c$" --> OK

Endret av kvamzi
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har ikke vært borti home edition av xp.

I vanlig xp er det jo et godt utgangspunkt at du har riktige protokoller og klienter installert (ipx/spx, klient for fildeling osv) (egenskaper lokal tilkobling)

 

Har aldri fått noen problemer etter at disse er installert selv.

 

edit: leste hovedinlegget en gang til og ser at du faktisk får kontakt med andre maskiner, da har det gjerne ikke noe med det jeg har anbefalt å gjøre, men jeg kan nå la det stå :roll:

Endret av lollipop
Lenke til kommentar
Ups, Er det simple file sharing i Home Ed. ?  :blush:

 

Hvis ikke gjør som valentino foreslår.

hehe.. det tenkte jeg ikke på. Det er godt mulig at proff nettverk administrasjon ikke er tilgjengelig i home edition. Kjører Pro selv å har bare hatt noen få timer på Home utgaven.

 

Hva er det man må gjøre ? helt fra starten?

 

Dette er en framgangsmåte om du bruker enkel fildeling, og jeg bruker de engelse uttrykkene fordi windowsen min er engelsk

Først kjører du "network setup wizard". Det er mulig det ikke er absolutt nødvendig men jeg synes det er greit å gjøre. Wizarden finner du dersom du går inn på "network connections" på kontrollpanelet. tar properties på den tilkoblingen du bruker og går på arket merket "advanced". der finner du den langt nede.

 

Deretter kontrollerer du inne på properties på den nettverks tilkoblingen du bruker at det er haket av for "file and printer sharing". Dersom du har en annen firewall i bruk så kan du deaktivere windows sin under "advanced" arket der.

 

Deretter finner du en mappe du har lyst å dele på nettverket å deler denne. Dette er du nødt å gjøre for at andre skal komme inn på maskina di.

 

Dersom de andre ikke kommer inn på maskina di nå så må du gå inn på "administrativ tools" -> "computer Management". der går du inn på "users" å aktiverer gjestekontoen. Du kan aktivere gjestekontoen under "user accounts" også men da får du opp valget å logge inn som gjest når du starter maskina. det slipper du ved den første fremgangsmåten.

 

Denne framgangsmåten virker for meg iallefall. Det finnes sikkert mange framgangsmåter for å ende opp med samme resultatet, men det er denne jeg bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...