Gå til innhold

64-3200 vs 64-3200 (1MB), hvilken har best ytelse?


Tha Dude

Anbefalte innlegg

Hvilken er best på ytelse?

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

eller

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 754, 1 MB cache, BOXED

 

#Topic skal forklare innholdet i tråden spesifikt, derfor er topic blitt endra. Modetator jankee#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uten å vite dette 100% tror jeg nok det er feil.........Bedre med 1mb enn 512KB cache vil jeg tro.

Der tar du nok feil :-)

I tilfeller der cache-størrelsen ikke er en begrensende faktor vil prosessoren med høyere klokkefrekvens være raskere. For å få samme PR-rating må 2,0Ghz prosessoren kompensere med større cache, og denne vil faktisk ikke yte like bra før cache'n utnyttes fullt ut. Forskjellen vil komme (tydelig) frem hvis du kjører et batteri ulike CPU-tester med forskjellige kriterier.

Lenke til kommentar
Uten å vite dette 100% tror jeg nok det er feil.........Bedre med 1mb enn 512KB cache vil jeg tro.

Der tar du nok feil :-)

I tilfeller der cache-størrelsen ikke er en begrensende faktor vil prosessoren med høyere klokkefrekvens være raskere. For å få samme PR-rating må 2,0Ghz prosessoren kompensere med større cache, og denne vil faktisk ikke yte like bra før cache'n utnyttes fullt ut. Forskjellen vil komme (tydelig) frem hvis du kjører et batteri ulike CPU-tester med forskjellige kriterier.

men hvis det er det som teller så er jo Intel tingen ;)

 

Høøøøøøøøy klokke frekvens, men der er det andre ting som kommer inn i bildet og gjør AMD "like" bra... :hmm:

Lenke til kommentar
Uten å vite dette 100% tror jeg nok det er feil.........Bedre med 1mb enn 512KB cache vil jeg tro.

Der tar du nok feil :-)

I tilfeller der cache-størrelsen ikke er en begrensende faktor vil prosessoren med høyere klokkefrekvens være raskere. For å få samme PR-rating må 2,0Ghz prosessoren kompensere med større cache, og denne vil faktisk ikke yte like bra før cache'n utnyttes fullt ut. Forskjellen vil komme (tydelig) frem hvis du kjører et batteri ulike CPU-tester med forskjellige kriterier.

men hvis det er det som teller så er jo Intel tingen ;)

 

Høøøøøøøøy klokke frekvens, men der er det andre ting som kommer inn i bildet og gjør AMD "like" bra... :hmm:

Jeg regner med (og håper på) at det innlegget var ironisk ment. Å sammenlikne cache og klokkehastighet blir helt feil. AMD og Intel (P4) CPU'er er bygget opp på helt forskjellige måter (arkitektur), Intel er nødt til å ha høy klokkefrekvens og masse båndbredde for å yte bra (en følge av laaange pipelines) mens AMDs ikke er like avhengig av dette (pga kortere pipelines).

Lenke til kommentar
Uten å vite dette 100% tror jeg nok det er feil.........Bedre med 1mb enn 512KB cache vil jeg tro.

Der tar du nok feil :-)

I tilfeller der cache-størrelsen ikke er en begrensende faktor vil prosessoren med høyere klokkefrekvens være raskere. For å få samme PR-rating må 2,0Ghz prosessoren kompensere med større cache, og denne vil faktisk ikke yte like bra før cache'n utnyttes fullt ut. Forskjellen vil komme (tydelig) frem hvis du kjører et batteri ulike CPU-tester med forskjellige kriterier.

men hvis det er det som teller så er jo Intel tingen ;)

 

Høøøøøøøøy klokke frekvens, men der er det andre ting som kommer inn i bildet og gjør AMD "like" bra... :hmm:

Hm. Hvem snakker om forskjellen på Intel og AMD i denne tråden? I det første innlegget er jo spørsmålet:

 

Hvilken er best på ytelse?

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

eller

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 754, 1 MB cache, BOXED

 

Min kommentar gjelder selvsagt i første omgang *disse* prosessorene. Hva intel gjør og ikke gjør i forhold til to AMD prosessorer med samme PR-rating er i denne omgang revnende likegyldig :-)

Lenke til kommentar

Alle programmer har glede av høyere klokkefrekvens, mens bare noen har glede av mere cache.

 

Så hvis du IKKE skal klokke, ville jeg valgt den med høyere frekvens, siden du alltid vil ha glede av de 200MHz'ene ekstra. Hvis du SKAL klokke, vil du "ordne frekvensforskjellen". Da vil 512kB ekstra cache bli en bonus, som den 3200+'n på 2,2Ghz ikke får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...