Gå til innhold

Nokia 6600 - Lefdal, futkskade?


Anbefalte innlegg

For mindre enn 4 måneder siden kjøpte jeg en Nokia 6600 på lefdal.

 

En morgen var den plutselig helt "død" og det var umulig å få slått den på. Jeg leverte den påfølgende morgen til lefdal så de kunne finne ut av hva som hadde skjedd. En uke senere får jeg beskjed om at det er fuktskade på telefonen og at skaden ikke kan repareres. Dette med fuktskaden overasket meg i og med at telfonen virket helt fint kvelden før den sluttet å virke.

 

Er det virkelig tilfelle at dette ikke omfattes av kjøpslovens 2års garanti?! Hvor mye fukt skal egentlig til for at en slik telefon skal slutte å virke?

 

- Askeladden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Christian86 sier: Hvis du mener at mobilen ikke har tølt vanlig bruk så ta det for forbrukerrådet. men du må ha vært i skriftlig kontakt med Lefdal før du får behandlet saken i forbrukerrådet. Synes dette hørtes merklig ut, en fukt skadet mobil pleier å klikke før den slukner helt.. Men det er jo Nokia da, (u)heldigvis for deg så eksploderte den da ikke :!:

Lenke til kommentar

Jeg har også levert inn en 6600 til Lefdal, fordi den plutselig bare døde. Den var 9 måneder gammel, og har fungert prikkfritt hver eneste dag til den plutselig sluttet å virke.

 

Jeg er ikke akkurat 14 lenger, og den har vært svært pent behandlet, og har aldri vært utsatt for fukt av noe slag. Ikke brukt den i regnvær, hatt den i Gore-Tex jakke eller noe lignende slikt. Det skal bli svært spennende å se om de påstår at det er fuktskade på den telefonen.

 

Hvis det er konklusjonen de kommer frem til, så blir det garantert forbrukerrådet next. Jeg venter fortsatt på utfallet av reparasjonen.

 

Synes forøvrig en telefon til nærmere 6.000,- som den kostet den gang, burde holde lenger enn 9 måneder med pen bruk (ikke engang riper i displayet!)

Lenke til kommentar
dersom det er slik at telefonen ikke har tålt vanlig bruk så kan du trekke saken for forbrukerrådet, men det vil ta sin tid.

Du kan ikke trekke noen sak for forbrukerrådet, da de kun er et veiledende og rådgivende organ.

 

Du kan trekke saken for forbrukertvistutvalget, noe som dessverre vil ta tid.

Lenke til kommentar

Må huske det at store temperatur forskjeller "kan" gi fuktskader.

Pluss at typen jobber i en elektrokjede og han har fortalt meg at verkstedet deres har ved flere tilfeller sagt at det er en fuktskade når det IKKE har vært det. Aner ikke hvilket verksted det er, men de sender den vekk, vil tro at de fleste kjedene bruker samme verkstedet.

Men hva man skal gjøre med sånne tilfeller, aner jeg ikke. Ingen mulighet for forbrukeren å gjøre noe med... få den tilbake å sende den en annen plass kanskje, men hvem vet.

Endret av Excelsion
Lenke til kommentar

Excelsion: Hvorfor i all verden skal et verksted si fra seg en mulighet til å tjene penger?

 

Er det fuktskade på telefonen, så velger kunder helt klart som oftest å la telefonen være igjen ureparert på verkstedet, for da slipper kunden å betale noe. Kunden må bare betale om han vil ha igjen telefonen, eller få den reparert og så få den igjen.

 

Om det er en garantiskade, så vil verkstedet få dekket sine utgifter av produsenten.

 

Så hvorfor si det er fuktskade når det ikke er det? Betyr som oftest at de taper penger!

 

 

EDIT: Mulig jeg misforsto deg, men trodde du mente at verkstedet lyver med overlegg..og at vennen din kjente til det?

 

Mener du heller at verkstedet sier det er fuktskade, mens kunden nekter for at fukt har vært inne i bildet?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Men det er nå merkelig dette med "fuktskader"... hvordan har det seg at verkstedene sier at det er så mange "fuktskader"?

 

Jeg har ikke brukt telefonen min unormalt, og den har heller ikke blitt utsatt for store temperaturforskjeller.

 

Hvis den har fått "fuktskade" av å bli brukt helt normalt, så betyr det at telefonen er ikke laget for annet enn innendørs bruk. Det er ingen vits i å kjøpe en mobil telefon som man ikke kan ta med seg av redsel for at den blir "fuktskadet". Da kan man heller bare kjøpe den billigste kontantkort dritt-telefonen man kommer over

 

Jeg har brukt mobiltelefon helt siden GSM-nettet ble åpnet her i landet, og har aldri hatt noen som helst "fuktskade" på noen telefoner. Jeg har behandlet alle mine telefoner svært pent. Så hvis de klarer å påvise "fuktskade" på denne telefonen som jeg nå har, så konkluderer jeg med at telefonene er blitt kvalitetsmessig dårligere - eller kanskje det er på grunn av at det er en Nokia? Det er nemlig min første Nokia-telefon på ganske mange år....

 

Men, jeg kommer som sagt ikke til å gi meg dersom de sier det er "fuktskade". Og hva er denne praksisen med at man må betale for å få igjen telefonen sin fordi de sier det er fuktskade?? Høres jævla rart ut.... de tjener sikkert svært mye penger på dette, siden de enten får penger, eller blir sittende igjen med ganske mange telefoner som kan brukes som reservedeler osv.

Lenke til kommentar

Verkstedet skal også kunne fremvise bilder av fuktskadene. Har selv sett mange "skrekk" bilder. alt fra knekk (smeltet "sukkerting") til temmelig heftig blå/rosa/lilla/grønn pelsdekke. Som forhandler så må jeg stole 110% på at det verkstedet sier er sant og det gjør jeg også. ingen tjener noe på å lyve. Vi bruker Deltaservice som ligger på drammen som vår "servicepartner". Når det er tilfelle at det er fuktskade (eller noen som helst skade for den saks skyld) så kan vi bare gi dem en melding om å få et bilde av skaden hvis kunden ønsker det. har også hatt en del kunder som plutselig kom på at de hadde sølt et glass med veske i når de får se bilde av mobilen sin med størknet cola osv. og grønn pels på printkortet. (ingen sammenheng med trådstarter ment)

Lenke til kommentar

Ved fuktskade får ein tre valg:

 

Skroting 0.-

tilbakesending arbeid+porto

Ny litt over kostpris+ mva (varierer litt)

 

I dei fleste tilfella når eg jobba i mobilbutikk var at skroting blei alternativet, samt at bildebestilling blei standardkrav.

Ved skroting får ikkje verkstedet noko betaling av kunde eller butikk pluss at i vårt tilfelle var det verkstaden som dekka porto inn til verkstad også

Så korleis verkstaden kan tjene på å kalle andre skader for fuktskader skjønner eg ikkje heilt.

Då garantisaker dekker produsenten, og brukarpåførte skader kan dei fakturere etter timespris.

Som eit elksempel:

Så kjem det ein brukarpåført skade, så vil verktaden sei nei til ektra penger ved å definere denne skaden som vannskade istandefor brukarpåført skade.

Vannskade repareres ikkje, andre brukarpåførte skader repareres der skaden ikkje er for stor.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har sett eit par fuktskader når eg jobba i bransjen, og eg trur ikkje ein kjem noko langt når deler av kretskortet har irra grunna rikeleg tilførsel av vatn, samt at kontaktpunkta er svidde.

Ikkje at det gjeld i denne saka men fuktskader kjem nok forsatt til å bli ein sjølvpåført skade og ingen reklamasjonsrett. Iallefall så lenge ikkje telefonen er spesifikt desgina for å tåle vatn/høg fuktigheit.

 

 

Men eg har lest igjennom ein del av dommane det og eg syntes noko av det såg ut til å vere tatt på litt mangelfullt grunnlag (teknisk).

 

mvh

JanEirik

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...