Gå til innhold

FNs betydning i samfunnet idag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for objektiv info, fjotten.

 

Hva FN driver med og hvilke prosjekter de har gående finner du på www.un.org. Dette gir en aldri så liten indikasjon på hvordan de påvirker verden. De fleste vestlige land merker FN best som en stor utgiftspost i sitt statsbudsjett, ergo oppstår organisasjoner/kampanjer som Get US Out! of the United Nations.

 

Ellers danner FN arenaer for diskusjon mellom land som normalt aldri ville satt seg ved samme bord. Som oftest kommer ikke dette frem i media siden det skjer så alt for ofte, dessuten er det ikke like interessant å skrive om når det hele går som planlagt og ingen uroligheter oppstår før eller etterpå. For mer informasjon om slikt finnes det flere fagmagasiner innenfor bistand.

 

Mye av kritikken FN får er at det brukes generelt sett enorme pengesummer uten at resultetet er hva man hadde satt seg som mål. Oftest har man som mål å gjøre det umulige mulig, men man klarer kun halvparten av det som var satt som målet å oppnå. Slik er det med bistand. Det er veldig sjelden ting går som planlagt og at man kommer helt i mål.

Lenke til kommentar
Hva er illigetimt med FN? Så og si alle verdens land er medlem av FN.

Jeg skrev jo det: FN er en organisasjon som likestiller frie land og undertrykkende tyrannier. Det gjør den illegitim.

Du har selvfølgelig rett til og hevde dette,men tviler på at det er særlig mange med ekspertise i internasjonal rett som vil støtte ditt syn.

Lenke til kommentar
Du har selvfølgelig rett til og hevde dette,men tviler på at det er særlig mange med ekspertise i internasjonal rett som vil støtte ditt syn.

Eh ... ja, og? For å parafrasere Mark Twain: Når man befinner seg på flertallets side, er det på tide å stoppe opp og tenke.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
Illegitim etter dine standarder kanskje.

Selvsagt er det etter mine standarder. Hvis standarder skulle jeg ellers benytte?

 

Jeg kan ikke se noe som gjr FN illegitim, bortsett fra veto-retten.

Du ser ikke problemet med at barbari og sivilisasjon ansees som likeverdige?

 

FN er en fullstendig legitim organisasjon som får land som ellers aldri hadde gjort det til å snakke sammen.

Hva tjener frie land på å godsnakke med tyrannier og diktaturer? De eneste som tjener på det, er tyranniene, ved at disse legitimeres. Ser dere virkelig ikke noen problemer forbundet med det faktum at Lybia leder the Human Rights Commission?

 

The UN is like a crime-fighting committee whose board of directors includes the leading gangsters of the community.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...