Gå til innhold

Skal ha ny pc! kan noen hjelpe meg?


lagga

Anbefalte innlegg

Altså: Jeg hadde i 2 år en helt grei PC kjøpt på Elkjøp, ingen plomber, ikke bråkte den, ikke var den alt for varm heller. Et godt kjøp rett og slett. Og det beste med den var at når skjermen røyk så valgte jeg å få pengene tilbake. Så etter 23 mnd med en 1,13 Ghz celeron fikk jeg 11000,-

 

Helt ok spør du meg, du må bare kjenne loven om forbrukerkjøp. :)

 

Så jeg kan helt klart anbefale både Lefdal og Elkjøp. :w00t:

 

Mo Mo

Mener du dette med at en pc er ment å vare i minst 3(eller var det 5)år? Synes det høres svært rart ut at du fikk igjen penga... Var det virkelig så enkelt, eller skryter du? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså: Jeg hadde i 2 år en helt grei PC kjøpt på Elkjøp, ingen plomber, ikke bråkte den, ikke var den alt for varm heller. Et godt kjøp rett og slett. Og det beste med den var at når skjermen røyk så valgte jeg å få pengene tilbake. Så etter 23 mnd med en 1,13 Ghz celeron fikk jeg 11000,-

 

Helt ok spør du meg, du må bare kjenne loven om forbrukerkjøp. :)

 

Så jeg kan helt klart anbefale både Lefdal og Elkjøp.  :w00t:

 

Mo Mo

Utrolig bra! :yes: . Noen som vet hvordan man kan ødelegge en skjerm uten at man skal kunne se at det er brukerens feil? :!:

 

EDIT: Var det virkelig så enkelt??

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

OK! Nå er det jo faktisk på tide å svare på usannsynlig usaklige uttalelser fra blant annet tunefish. Du rakker jo ned på sablabra pga av et legitimt spørsmål. Informasjon er handelsvare, og samtidig gratis.

 

Loven om forbrukerkjøp er veldig enkel. Men ja, det var samme feil to ganger, og da var saken klar. Det var ikke veldig enkelt, fordi de forsøkte seg med kjøpsloven, men den gjaldt for varer frem til 1/6/2002, jeg kjøpte min 2/7/2002, og dermed måtte jeg slå en del i bordet, krangle litt og så var det greit. Men hovedpoenget er (klippet fra www.lovdata.no):

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

Og så har man §30 som gjelder i mitt tilfelle, men det kan dere jo slå opp selv. :)

 

Ha en ellers glimrende dag.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan man kan ødelegge en skjerm uten at man skal kunne se at det er brukerens feil?

 

Du mener at dette er et helt normalt spørsmål?

Du mener det er greit at folk ødelegger ting med vilje for å få igjen pengene etter å ha brukt varen i lang tid?

Er ganske tydelig at det er dette som skinner igjennom her...

Lenke til kommentar

Spørsmålet er lovlig, handlingen som kan følge av det er ulovlig. Det er ikke forbudt å tilegne seg info. Men jeg legger også merke til at han ikke har fått svar, og det tyder vel på en av to ting: Det er ikke mulig, eller folk vil ikke gi informasjon som kan brukes til å svindle. Forståelig nok. :)

 

Jeg synes ikke folk bør ødelegge ting med vilje for å få igjen pengene. Men det sablabra må huske på er at Elkjøp sjekker tingene hos produsent. Kjipt å måtte legge ut masse penger for feilsjekk og porto. Kanskje til og med en anmeldelse? :ermm:

 

Mitt tips: Ikke gjør det.

 

Ha en fortsatt glimrende dag.

Lenke til kommentar
Men det sablabra må huske på er at Elkjøp sjekker tingene hos produsent. Kjipt å måtte legge ut masse penger for feilsjekk og porto. Kanskje til og med en anmeldelse? :ermm:

 

Mitt tips: Ikke gjør det.

Anmeldelse blir det nok ikke. Men en sjekk for å finne ut om det er bruker eller ikke som har ødelagt skjermen på en laptop beløper seg raskt til mellom 7000 og 12000 kroner. Ikke en hyggelig regning å få, i tillegg til at man ikke får igjen noe for maskinen :p

 

Men om sablabra vil prøve å lure erfarne teknikere som jobber med å avsløre sånt, så må han jo få lov det. Kun hans egen lommebok det vil gå utover :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...