Gå til innhold

"Beste" mp3 encoder?


vrolok

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt MusicMatch som mp3 encoder lenge nå, uten å egentlig følge med på hvilken løsning som evt. er "best" eller "raskest" innen dette området. Så nå spør jeg dere: Hvilken mp3 encoder er "best", dersom det går an å si noe sånt?

 

Kriterier som spiller inn:

- Win plattform

- 160 kbps

- Må kunne hente CD info fra www

- Raskest mulig rip uten feil

- Pris (helst gratis, selvsagt ;))

 

Sikkert mange meninger om dette, men takk til dem som måtte mene noe her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

atrax: Takk skal du ha, funker som bare fy! Kjapt og greit og nesten for mange instillingsmuligheter.

 

I kravspec glemte jeg å nevne at output må kunne spesifiseres mht filnavn for at filene skal skli inn i databasen min, men det var jo heller ikke noe prob i CDex.

Lenke til kommentar
Komprimering

 

Når det kommer til selve komprimeringen er det en encoder som gjelder, nemmelig Lame. (den versjonen som anbefales for øyeblikket er 3.90.3)

 

Så må du spørre deg selv, hva er mitt mål med komprimeringen? For de aller fleste er dette "nærmest mulig cd-kvalitet, på så lite plass som mulig". Da er det to innstillinger som gjelder:

 

--alt-preset standard (rundt 200 kbp

--alt-preset extreme (rundt 250 kbps)

 

Disse encoder i VBR, dvs variable bitrate, som vil si at den bruker lite plass i partier med lite informasjon, og mye i partier med mye informasjon, den totale kvaliteten per magabyte blir dermed mye bedre, og om du ikke har veldig gode grunner til noe annet anbefales det å bruke vbr.

 

Når det gjelder kvaliteten på disse, så er min subjektive mening at extreme så og si aldri er bedre, untatt i noen ekstreme tilfeller, og dermed ikke verd den ekstra plasse.

 

OM du vil at fila skal ta mindre plass, anbefales

 

--alt-preset <bitrate>

 

Her putter du inn en valgfri bitrate og fila vil ha en bitrate som er i nærheten av dette (det er fortsatt VBR, men den gjennomsnittlige bitraten blir rundt tallet du skriver).

 

Om du vil ha konstant bitrate skriver du

 

--alt-preset cbr <bitrate>

 

her må det være en "lovlig" verdi på bitraten (32,64,128,160,192,256 eller 320).

 

Igjen vil jeg gjenta at konstant bitrate ikke anbefales, om du ikke har en gammel ekstern spiller (bilstereo, bærbar mp3-spiller osv.) da noen av disse kun støtter CBR.

Den store mp3-guiden

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...