Gå til innhold

ITavisens test av S700i


THacker

Anbefalte innlegg

Dere som sier at denne telefonen ikke har noe overtak ovenfor andre telefoner: Har dere ikke lagt merke til at den er dødelig sexy?

 

Sendte meldinger problemet:

Var det ikke mulig å skru av denne bagatellen? (Mente noen som hadde fått den hadde skrevet det). Selv synes jeg det er en flott funksjon. Når du har sendt en melding vet du akkurat hva du har sendt så om det oppstår diskusjon senere angående det som sto på den så har du beviset på din telefon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg enig i overnevnt tekst....

 

Altså:

Sony Ericsson har utvilsomt sluppet en vinner med denne telefonen. Den er riktignok ganske dyr, men med tanke på alt man får er dette allikevel ikke en urimelig pris. Bare skjermen og kameraet på denne telefonen hadde nesten vært verdt prisen.

 

Man kan ikke skru av "lagre sendte meldinger" funksjonen..... Og det er en bra funksjon... _Spesielt_ i forbinnelse med fuktige by turer.... :thumbup: (selvom det avogtil er litt skummelt å titte i "sendte" katalogen)

Endret av THacker
Lenke til kommentar
[quote name='Ø.B.' date='19/10/2004 : 13:05'] Er jeg den eneste som ikke har lyst på den mobilen der altså? [/quote]
Nei, det er du ikke....
Jeg synes SE S700 er for dyr (i forhold til funksjoner), ikke edge engang, ikke symbian, også kan man bare ha 128mb minnekort (det er for dårlig), også er den altfor stygg og STOR - altfor stoooor - og når man i tilegg skal bruke knappene (som er nokså vanlig) blir den jo vanvittig - murstein altså, må si jeg liker å ha alle tastene tilgjengelig hele tiden.
Skjønner ikke hva folk ser i denne mobilen? Bra skjerm og kamera, jaja - det er jeg enig i - men er det egentlig noe annet? Nei, tror ikke det....

SE S700 har altfor få funksjoner i forhold til den prisen....
Lenke til kommentar
[quote name='Baltazar' date='19/10/2004 : 21:38'] Steinaldermann, ta deg en bolle. Den telefonen kan umulig være synonymt med "stygg". Hva skal vel en 17åring med Symbian? Kan dere ikke lage en "Tråden for de som hater/misliker S700" og kaste dritt osv. der så slipper mitt lettprovoserte sinn lese slike innlegg. Jeg skal love å holde nesa mi ute derfra! [/quote]
DU -"smartass" - Symbian er noe et hvilket som helst menneske KAN ha bruk for! Er du ikke klar over alle fordeler du har ved Symbian - Programmene man da har mulighet til å få kan ikke sammenlignes med programmer du kan laste ned til S700 (eller andre ikke-baserte Symbian-mobiler) - Jeg kan nevne i fleng; avanserte kamera-programmer, mp3-avspillings-applikasjoner, ir-remote osv...osv...
Hvem sier "nei takk" til slike muligheter?
Selv om man bare er 17 (eller 13) - så vil man kunne dra nytte av alle de mulighetene man har med Symbian - Tror du ikke en 17-åring er smart nok til å kunne bruke symbian? Det jeg mener er; at så lenge du klarer å bruke symbian, så er det absolutt en fordel man ikke burde si nei takk til....og noe du kan ha glede av om du er 80 eller 12!

Det at jeg ikke liker utseende på S700 trenger ikke du å henge deg opp i, det er min mening - jeg bare svarte på innlegget til en som lurte på om han var den eneste som ikke likte S700! (det er han ikke)

Forresten, tror det er du som er steinaldermannen her...

Hrmm: skal jeg sende en bolle til deg? Endret av håvard87
Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som ikke har lyst på den mobilen der altså?

Nei, det er du ikke....

Jeg synes SE S700 er for dyr (i forhold til funksjoner), ikke edge engang, ikke symbian, også kan man bare ha 128mb minnekort (det er for dårlig), også er den altfor stygg og STOR - altfor stoooor - og når man i tilegg skal bruke knappene (som er nokså vanlig) blir den jo vanvittig - murstein altså, må si jeg liker å ha alle tastene tilgjengelig hele tiden.

Skjønner ikke hva folk ser i denne mobilen? Bra skjerm og kamera, jaja - det er jeg enig i - men er det egentlig noe annet? Nei, tror ikke det....

 

SE S700 har altfor få funksjoner i forhold til den prisen....

 

Var det seriøst ment? Stor er den riktignok. Men hvor finner vi telefon med tilsvarende funksjoner i en liten og lett innpakning? Synes jeg hører noen nevne Siemens S65 nå, men det blir jo en annen telefon. Ikke har den MP3 heller. Displayet er mye mindre. Husk at S700 faktisk er den "allmanna"-mobilen som har displayet med klart høyest oppløsning... Klart med tid at teknikken gjøres mindre, slik at du får pakket alle dagens funksjoner inn i en knøttliten innpakning. Men dette ligger frem i tid, og utvikles konstant.

 

Prisen må du bare leve med. Søker du rundt, finner du usubsidierte S700 til rundt 6000 kroner. Prisen vil synke med tiden. Men inntil videre gjør SE nøyaktig som andre gjør når de slipper etterspurte produkter på markedet. Prisen settes høyt. Når de "rike" må-ha gadget-freaks har roet seg, priser de telefonen lavere, slik at også andre målgrupper får anledning til å kjøpe telefonen. Slik er det bestandig.

 

Men det er hevet over enhver tvil at S700 er en fantastisk telefon.

Hvor mange har bruk for EDGE? Hvor mange har bruk for Symbian? Vil man på død og liv ha Symbian på sin telefon, kjøper man enkelt og greit andre telefoner. Ikke verre enn det. Men de aller aller fleste har hverken bruk for EDGE eller Symbian, og kan så absolutt leve med S700.

Endret av wirrumsen
Lenke til kommentar
[quote name='wirrumsen' date='19/10/2004 : 22:24'] [quote name='håvard87' date='19/10/2004 : 21:24'] [quote name='Ø.B.' date='19/10/2004 : 13:05'] Er jeg den eneste som ikke har lyst på den mobilen der altså? [/quote]
Nei, det er du ikke....
Jeg synes SE S700 er for dyr (i forhold til funksjoner), ikke edge engang, ikke symbian, også kan man bare ha 128mb minnekort (det er for dårlig), også er den altfor stygg og STOR - altfor stoooor - og når man i tilegg skal bruke knappene (som er nokså vanlig) blir den jo vanvittig - murstein altså, må si jeg liker å ha alle tastene tilgjengelig hele tiden.
Skjønner ikke hva folk ser i denne mobilen? Bra skjerm og kamera, jaja - det er jeg enig i - men er det egentlig noe annet? Nei, tror ikke det....

SE S700 har altfor få funksjoner i forhold til den prisen.... [/quote]

Var det seriøst ment? Stor er den riktignok. Men hvor finner vi telefon med tilsvarende funksjoner i en liten og lett innpakning? Synes jeg hører noen nevne Siemens S65 nå, men det blir jo en annen telefon. Ikke har den MP3 heller. Displayet er mye mindre. Husk at S700 faktisk er den "allmanna"-mobilen som har displayet med klart høyest oppløsning... Klart med tid at teknikken gjøres mindre, slik at du får pakket alle dagens funksjoner inn i en knøttliten innpakning. Men dette ligger frem i tid, og utvikles konstant.

Prisen må du bare leve med. Søker du rundt, finner du usubsidierte S700 til rundt 6000 kroner. Prisen vil synke med tiden. Men inntil videre gjør SE nøyaktig som andre gjør når de slipper etterspurte produkter på markedet. Prisen settes høyt. Når de "rike" må-ha gadget-freaks har roet seg, priser de telefonen lavere, slik at også andre målgrupper får anledning til å kjøpe telefonen. Slik er det bestandig.

Men det er hevet over enhver tvil at S700 er en fantastisk telefon.
Hvor mange har bruk for EDGE? Hvor mange har bruk for Symbian? Vil man på død og liv ha Symbian på sin telefon, kjøper man enkelt og greit andre telefoner. Ikke verre enn det. Men de aller aller fleste har hverken bruk for EDGE eller Symbian, og kan så absolutt leve med S700. [/quote]
Åja - Det var seriøst! Jeg sier ikke nødvendigvis liten og lett - men mindre i hvertfall - Hvor lang er egentlig S700 når man har vippet rundt resten av knappene? 20cm? Eller noe i den duren? Stor i hvertfall.

Åja, du kan få telefoner med tilsvarende funksjoner - telefonen er riktignok ikke så veldig mye mindre, men man har i det minste tilgang på alle knappene!

Nokia 6630 er et godt eksempel; Symbian, 1,3mpix-cam, mp3-spiller, minnekort på opptil 1gb, videofunksjon i 1 time, 3g osv....den har alt s700 har å by på, pluss litt mer - bortsett fra litt mindre skjerm(+oppløsning+fargedybde) - dessuten er grafikk og prosessorytelse på 6630 bedre enn på s700, den er også billigere...

Et generelt bedre kjøp med andre ord...
Lenke til kommentar
Nokia 6630 er et godt eksempel; Symbian, 1,3mpix-cam, mp3-spiller, minnekort på opptil 1gb, videofunksjon i 1 time, 3g osv....den har alt s700 har å by på, pluss litt mer - bortsett fra litt mindre skjerm(+oppløsning+fargedybde) - dessuten er grafikk og prosessorytelse på 6630 bedre enn på s700, den er også billigere...

 

Litt mindre skjerm :!: Nokia sine skjermer er latterlig små.

 

På T610 kunne man trykke på mer når man fikk en melding, der hadde man et valg som var "svar og slett". Dette er fjernet i S700i. Hvorfor det? Irriterende.

 

Det som gjør S700i stor er designet og skjermen. Skjermen gjør at mobilen må ha den størrelsen. At SE har bestemt at mobilen skal ligne et Cybershot-kamera gjør at mobilen blir litt tykk. Men jeg vil ha litt å holde i, og store gode taster.

Lenke til kommentar
hehe, ser de har endret overskriften nå.

 

Tidligere idag sto det nos slikt som:

"TEST: Sony Ericsson S700i - Mobilen som har alt!"

Det tok altså testens undertegnede litt tid å finne ut at S700i egentlig er en helt vanlig mobil, uten hverken Symbian eller EDGE, og har nå endret til:

 

"TEST: Sony Ericsson S700i - Kamera med mobil!" ;)

Hvis du vil ha EDGE, bør du kjøpe mobben i USA. Der har det kommet en modell som heter S700a. Helt lik + EDGE. SE har nok fått hørt det i USA.... :!:

Ellers synes jeg det er en kongemob!

Lenke til kommentar

mange festlige meninger her, og unyanserte... lukter litt Nokia freaks av de men men...

 

Har et par synspunkter selv...

 

S700 er ikke liten og nett nei, men det "kan" ha sin bakgrunn i den store skjermen...

(ikke Nokia's sterkeste bord nei... sagt i en litt ironisk tone!)

 

Prisen er helt grei for en ny mobil i denne kategorien, har du ikke spenna, slutt å grin og vent en mnd eller to, da faller prisen som en stein!

 

For de av dere som sutrer over at den ikke har symbian, kjøp en symbian tlf da vel, kanskje den enestående SX1?!? (snakket vi om dårlig batteri kapasitet??? Eller logisk taste oppsett?!?)

 

Denne mobilen er hakket eller to råere enn Siemens s65 (latterlig skjerm oppløsning bl.a) og 7610, det er vel de eneste sammenlignbare mobilene på det norske marked pr idag...

 

Har selv sett og prøvd denne mobilen, synes den var mindre enn ventet, designet er lekkert og ekslusivt!!! (hørte jeg plast knirking fra nokia og siemens???)

men fikser neppe mekanismen, blir litt tungvin tror jeg, har selv en K700 og det holder forløpig!

 

Til slutt, til dere Nokia fans og andre furtne skribenter, se en annen vei og la andre få juble over denne mobilen, det er velfortjent for den er faktisk knallrå!

 

:tease:

Lenke til kommentar
Åja - Det var seriøst! Jeg sier ikke nødvendigvis liten og lett - men mindre i hvertfall - Hvor lang er egentlig S700 når man har vippet rundt resten av knappene? 20cm? Eller noe i den duren? Stor i hvertfall.

 

Åja, du kan få telefoner med tilsvarende funksjoner - telefonen er riktignok ikke så veldig mye mindre, men man har i det minste tilgang på alle knappene!

 

Nokia 6630 er et godt eksempel; Symbian, 1,3mpix-cam, mp3-spiller, minnekort på opptil 1gb, videofunksjon i 1 time, 3g osv....den har alt s700 har å by på, pluss litt mer - bortsett fra litt mindre skjerm(+oppløsning+fargedybde) - dessuten er grafikk og prosessorytelse på 6630 bedre enn på s700, den er også billigere...

 

Et generelt bedre kjøp med andre ord...

S700 er vel noe sånt som 16/17 cm i full lengde.

Hvis du mener S700 er for stor og stygg, fatter jeg ikke hvorfor du gidder å nevne 6630 fra Nokia. Denne er faktisk en del større enn S700... Den har Symbian, ja, men som nevnt tidligere; hvor mange har bruk for dette? Ja, mange alternativer har man da, men de aller færreste bryr seg om dette. De som dog er genuint Symbian-interesserte, kjøper heller 6630 (når den kommer) enn S700. Sånn er det. Men for de som ikke har så mye interesse av å fly rundt for å lete etter applikasjoner som man har mer eller mindre bruk for på en telefon, er S700 et ypperlig valg. Sånn er det bare.

 

Man kjøper det man har behov for. 3G er for øvrig et stykke frem i tid her i landet.

 

Btw, hvor mange gidder å filme lavkvalitetsvideo i en time? Og da mener jeg LAVKVALITET...

 

Sa du også at 6630 har alt S700 har å by på? Hvor mange farger kan displayet på 6630 vise? Hvor høy oppløsning er det på displayet?

Jeg kan hjelpe deg;

S700: 262k farger, 240*320 piksler

6630: 65k farger, 176*208 piksler

 

Og et lite punkt til; 6630 har vel bare 10 MB innebygd minne tilgjengelig, om jeg ikke tar helt feil?

 

Men for all del; vil du ha 6630 så er det bare å kjøpe den når den dukker opp. Så får du Symbian-telefonen din. For alle som bryr seg midt i ryggen med Symbian, så er S700 et ypperlig alternativ. Og prisen blir lavere i de kommende måneder.

Lenke til kommentar

Svar på innlegget over:

 

6630 er da for all dell ikke større enn s700- den er 11cm høy, og du sier jo selv at s700 er 16-17cm (man må passe på å ikke gå ut i hard motvind mens man har tall-tastene nede, da man kan risikere at "seilet"(s700) smeller inn i hodeskallen), det er en viss forskjell....Man må jo gå ut ifra fullutslagenhet - altså at alle knapper er synlige og at ikke noe er gjemt bort - og da er 6630 betydelig mye mindre enn s700!

 

Når det gjelder det at nokia 6630 har alt s700 har og by på skrev jeg; bortsett fra det med skjermen...LES HELE innlegget mitt før du kommer med beskyldninger om ting jeg ikke har gjort - når jeg faktisk skrev DET!

Endret av håvard87
Lenke til kommentar

Dette ble langt, håper noen gidder å lese det.

 

mange festlige meninger her, og unyanserte... lukter litt Nokia freaks av de men men...

 

Har et par synspunkter selv...

 

S700 er ikke liten og nett nei, men det "kan" ha sin bakgrunn i den store skjermen...

(ikke Nokia's sterkeste bord nei... sagt i en litt ironisk tone!)

Tenker du på Nokia's konkurrenter til S700i, som 6630? Den er kanskje ikke like stor som en S700i-skjerm, eller like høyoppløst, men den er uansett stor!

Prisen er helt grei for en ny mobil i denne kategorien, har du ikke spenna, slutt å grin og vent en mnd eller to, da faller prisen som en stein!

Prisen hadde vært helt grei hvis den hadde vært en av følgende:

-Et greit kamera man kan bruke til mobiltelefon

-En god telefon med et bra kamera

Jeg synes ikke den oppfyller noe av dette. Omtrent alle funksjonene dette beistet har finner du i en 3220 eller en C65! MMS, kamera, osv. Selvfølgelig ikke nødvendigvis like bra, men det er der.

Det eneste den selger på er skjerm og kamera. Her er det heller ingenting nytt. 1.3 megapiksel-kamera-telefoner har vi sett før. Stor skjerm har vi sett før.

For de av dere som sutrer over at den ikke har symbian, kjøp en symbian tlf da vel, kanskje den enestående SX1?!? (snakket vi om dårlig batteri kapasitet??? Eller logisk taste oppsett?!?)

For min del er jeg bare oppgitt over at man kan prise en telefon så høyt, når alt den kan gjøre kan bli gjort av en telefon til under 2000 (bare ikke alltid akkurat like bra).

SX1, ja. Dårlig batterilevetid? Ja. Logisk tasteoppsett? Ja. (Snakket vi om ord deling?) Ja, SX1 har en helt elendig batterilevetid. Med mitt bruk holder den ut ganske nøyaktig et døgn. På det døgnet har jeg hørt på musikk i ca. 6 timer. Mens jeg hørte på musikk fikk jeg lest minst 200 sitater fra bash.org. Tasteoppsettet er ikke vanskelig å bruke. Det eneste det kan sette en stopper for er spill.

Denne mobilen er hakket eller to råere enn Siemens s65 (latterlig skjerm oppløsning bl.a) og 7610, det er vel de eneste sammenlignbare mobilene på det norske marked pr idag...

...og til og med den overdyre 7610 er mye billigere. Igjen er det kun to ting S700i kan skryte av som er bedre enn på 7610 (eller hvilken som helst annen SymbianOS-telefon med S60), og det er kameraet og skjermen. Hørt det før?

Har selv sett og prøvd denne mobilen, synes den var mindre enn ventet, designet er lekkert og ekslusivt!!! (hørte jeg plast knirking fra nokia og siemens???)

men fikser neppe mekanismen, blir litt tungvin tror jeg, har selv en K700 og det holder forløpig!

Etter å ha sett bilder, skal det ikke mye til for at den er mindre enn jeg tror.

Designet er tørt og kjedelig. De har valgt en farge som står i stil til dette, nemlig grå. 7610 er ungdommelig, SX1 og S65 er stilrene. 6600 ser veldig profesjonell ut.

P910i ser moderne ut.

Plastknirking (hvilken orddeler bruker du, jeg skulle gjerne hatt en) kan det godt hende du finner i en Siemens eller Nokia. Eller noen som helst annen telefon. Men er du villig til å betale så mye for at telefonen ikke skal knirke?

Til slutt, til dere Nokia fans og andre furtne skribenter, se en annen vei og la andre få juble over denne mobilen, det er velfortjent for den er faktisk knallrå!

Nei! Vi kan ikke forlate dere! Dere trenger hjelp til å innse det hundretusener av Nokia-fans måtte innse for lenge siden! SE er ikke det beste. Nokia var jo det suverent største for noen år siden. Nå har, meg bekjent, SE tatt over i popularitet. Etter at Nokia mistet popularitet har de etter min mening begynt å lage mye bedre telefoner. SE derimot har begynt å slappe av.

Før hatet jeg Nokia. De var for store, de dikterte markedet. Da den perioden gikk over, begynte de å lage bedre telefoner fordi de måtte konkurrere med de andre igjen. Nå har SE tatt over denne posisjonen.

Men angående S700i igjen, syns dere virkelig at en skjerm og et kamera er verdt de ekstra 4000 kronene opp fra for eksempel SE's egen T630, som jo faktisk har et logisk pris/ytelse forhold?

Lenke til kommentar

Ja, var litt kjapp på labben der. Men resten står jeg inne for.

 

Alt koker ned til hva man egentlig vil ha. Symbian er noe de færreste av oss noensinne vil bry oss om, og 3G ligger ennå et stykke frem i tid for hvermannsen. Ergo er fremdeles S700 et ypperlig valg for de interesserte. Telefonen er ikke så stor og klumpete som du vil ha det til. Telefonen i utslått tilstand er lang, ja, men den ligger likevel svært godt i hånden, da det meste av vekten ligger under tastaturet. Displayet er nydelig, og kameraet er relativt godt. At SE i tillegg satser på å gjøre kamerafunksjonen så nært opp til ordinære digitalkamera som mulig, er intet mindre enn et digert pluss. 9 av 10 bilder tas i landskapsmodus. Og hva er da mer naturlig enn at man holder telefonen i denne posisjonen? Samt at man får brukt hele displayet som søker. S700 er slik jeg ser det, en meget vellykket integrasjon av mobil/kamera/underholdning.

 

Edit: ser du har endret innlegget ditt mens jeg forfattet mitt.

6630 er da for all dell ikke større enn s700- den er 11cm høy, og du sier jo selv at s700 er 16-17cm (man må passe på å ikke gå ut i hard motvind mens man har tall-tastene nede, da man kan risikere at "seilet"(s700) smeller inn i hodeskallen), det er en viss forskjell....Man må jo gå ut ifra fullutslagenhet - altså at alle knapper er synlige og at ikke noe er gjemt bort - og da er 6630 betydelig mye mindre enn s700!

 

Ja, 6630 er 11 centi høy. Med tastene åpne. Men mange liker å ha tastene skjult. Det meste av tiden man har mobilen, har man ikke bruk for å ha tastaturet åpent. Tar du bilder, har du ikke bruk for tastaturet. Leser du bare meldinger, har du ikke bruk for tastaturet. Hører du på radio, har du ikke bruk for tastaturet. Hører du på MP3, har du ikke bruk for tastaturet. Ser du på video, har du ikke bruk for tastaturet.

Skriver du derimot meldinger, må du ta frem tastaturet. Skal du ringe, har du av og til bruk for tastaturet, men det er likevel fullt mulig å ringe uten å måtte ta det frem. Besvarer du en samtale, har du heller ikke behov for tastaturet.

 

S700 er på sett og vis en designtelefon, men likevel svært praktisk.

 

Og det med hard vind og telefonen som smeller inn i hodeskallen, vet jeg at du ikke mener alvorlig :)

Endret av wirrumsen
Lenke til kommentar

Grunnen til at de færreste bryr seg om symbian er vel fordi de ikke har noe kunnskap om det. kjøpte med slump 7610 fordi jeg synes den så bra ut samtidig som jeg trengte en ny mobil. oppdaget med dette symbian.

For å si det enkelt kommer jeg aldri til å gå tilbake til en telefon uten symbian. Det er jo som å si ifra seg mulighetene til å utvide telefonen med uendelige funksjoner. akkurat nå har jeg for eksempel ftp leser, opera webrowser. nintendo 8 bits med 50 spill. sega mega drive med 50 spill gameboy med masse spill, 2 helaftens spillefilmer. program til å lese office filer on the go. irc klient. msn klient. rss reader, drinkoppskrifter til 1000 drinker:D 800 drikkeleker. og masse masse masse mer.

Ser ut som en god telefon den s700i men den har desverre ikke symbian.

Endret av Seserr
Lenke til kommentar

Har selv hatt Symbian i halvannet år, men det har aldri helt tatt av for mitt vedkommende. Ja, det er mye kjekt man kan finne av tilleggsprogrammer. Men for de fleste blir det spennende en kort stund, for så å gå lei av å knote på telefonen dagen lang.

 

Du sier at du har to helaftens spillefilmer på telefonen. Men hvor mange er det som oppriktig talt gidder å se spillefilmer på telefonen med den mildt sagt elendige kvaliteten? Hele filmopplevelsen fordufter...

 

FTP-klienten forblir også for de meget interesserte. Det er svært begrenset hva du får sendt frem og tilbake, grunnet tregheten i nettet og øvrige begrensninger. Og direkte billige filer blir det heller ikke...

 

Men for all del; vil man ha, og har interesse av det, så er det bare å kjøpe Symbiantelefoner. Men de fleste bryr seg likevel ytterst lite om dette, og er stort sett ikke interessert i å gjøre seg til total slave av telefonen. De kjøper telefoner for å ringe med, sende meldinger, holde orden på kalenderen, ta noen bilder i ny og ne, og ellers kanskje høre litt på musikk/radio. Og da kjøper man telefon utifra dette. SE gjør ikke noen feil i å ikke ta med Symbian i S700. De som skulle være interessert i dette, kjøper heller P910. S700 skal ikke være noen direkte konkurrent til P910, må skjønne... To telefoner for forskjellige markedssegmenter. Så enkelt er det. Og skal jeg ha meg en ny Symbiantelefon nå, så kjøper jeg P910.

 

Så et par ord til nerdVANNA:

Nokia har muligens blitt litt bedre på kvaliteten etterhvert. SE slet også for litt over et år siden med det samme. Men de har forbedret seg voldsomt. Nokia går nå i den fellen at de overøser markedet med nye modeller. Kunden liker å ha utvalg, men når det blir for stort utvalg, og man ikke helt makter å se forskjellen på modellene, går alt i surr, og man søker over til andre merker. Jo flere kokker, desto mer søl. I stedet for å kjøre på med en-to telefoner for billig-segmentet, et par telefoner for mellom-segmentet, og et par telefoner for de mer profesjonelle/teknofreaks, peiser Nokia på med et helt kobbel av telefoner til hvert segment. Forvirringen er total.

Nokia har vel for øyeblikket noe sånt som 15 telefoner på markedet for øyeblikket. I tillegg er det 10 modeller som har status "kommende". Hvis kundene skiftet mobil opptil flere ganger i året, kunne jeg forstått Nokias markedsstrategi. Men så lenge gjennomsnittskunden beholder sin telefon 2-3 år, blir vrimmelet av telefoner rett og slett for mye. Og med flere modeller, blir det høyere kostnader, og også større risiko for feil.

 

Siemens kunne også vært bra. Men modeller som SX1 og ST55 har ødelagt mye av mitt inntrykk av Siemens. SX1 høres svært bra ut på papiret. Men eksteriøret er for dårlig. Telefonen går fort i stykker, løse taster, håpløs for enhåndsbetjening. Batteriet er dårlig (selv om jeg vet at enkelte er fornøyd, så er det likevel ikke til å komme bort ifra at de fleste kan si seg enige i påstanden). Så lenge som Siemens utsatte telefonen, burde den vært feilfri ved slipp, men så var det ikke. Dessverre. Slik jeg ser det, har SX1 floppet. Nå har ikke jeg sett salgstall for den, men inntrykket er at entusiasmen rundt telefonen døde ganske raskt, og det er ekstremt sjeldent jeg ser personer med SX1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...