Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Guide til hvordan bygge en Biquad antenne (WLAN)


Anbefalte innlegg

Det er ikke noe galt med den, men målene er slik at du trolig taper litt i forhold til en optimalt justert antenne. Hvis du ser tallene så er det ganske 'grove' verdier. Kvart bølgelengde. 0,4 bølgelengde osv. Ser at antennen er laget med stor reflektor bak. Denne vet jeg ikke så mye om hvordan den påvirker antennen og gain.

 

Forskjellen på 2450 og 2420MHz er forresten 0,07mm pr halvbølgeelement :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå fikset Releboksen til motorstyring av antennen. dette kan kanskje virke litt uoversiktelig men skulle det være noen spørsmål om koblingene så bare spør.

 

 

Hei, har sittet og set litt på dette rele oppsettet. Jeg har ett forslag til forenkling da jeg ser at det er brukt vel mange releer til fasevending etc. Mitt oppsett forutsetter bruk av vanlige 87a releer (med senter "pinne" 87a, som er i kontakt med 30 når releet ikke er aktivert).

Man tar da å setter to og to releer sammen (som vist på bildet fra oberst80 som ligger i bånn her) men med kun en rele pakke på to releer til hver motor.

Man kobler motor ledningene til punkt 30, og jord ledningene til punkt 87a. Videre så kobles + til punkt 87. Likt oppsett på begge releer men med hver sin motor ledning til punkt 30. Videre kobles punkt 85 på hvert rele til + og punkt 86 til treveis bryter eller trykk knapper (helst treveis bryter for å unngå kortsluttnings risiko som kan oppstå om begge knappene trykkes inn samtidigt) som går til jord etter bryter. Når en da aktiverer det ene releet, vil det aktuelle releet gi + spenning ut på motor ledning, mens det andre fortsatt gir jord, og motoren vil dreie i en retning. Når en aktiverer det andre releet, vil motoren dreie i motsatt retning. Hvilken retning motoren skal dreie, bestemmes på bryteren, så koblingen er ultra lett. Anbefaler bruk av fjærbelastet treveis bryter til dette bruket, da denne vil gå til null stille så snart en slipper den.

 

Neste forenkling er kabel trekkingen, å bruke mange kabler som laskes sammen er ikke særligt ryddigt og unødvendigt om en tenker på Ampere belastning i kablene. 2,5mm2 eller 4mm2 burde holde alt errer motor størrelse og belastning, og det blir ryddigst om man har en + og en jord tilkobling, som så går til rele 1 for så å bli lasket videre til rele 2 etc, man har da spart seg for endeø kabelsalat og fått bedre oversikt over sakene.

Altså trenger en kun 4 releer og 1 + og 1 jord kabel samt 2 egne ledning til hver motor i tillegg til to tynne ledninger til bryterne fra hver rele pakke for å oppnå full styring.

 

Tilslutt må jeg si at ideen om web kamera i dummy kamera er helt topp.

Er det noen med bedre ideer angående driv verk (mindre og lettere) for kameraet?

post-61-1117590343_thumb.jpg

Endret av Crow
Lenke til kommentar
Så litt på biquad antennen og fant trolig litt forbedringspotensiale.

 

Trådene som går opp fra platen og connectoren er en fødelinje.  Avstanden mellom disse to trådene og tykkelsen på de avgjør hvilken impedans (motstand) det er i denne fødelinjen (bør være tilnærmet 50ohm).  Det bør være kort avstand (noen få mm?) mellom de ved 50ohm!.

 

En loop har ca 100ohms impedans og det vil derfor bli ca 50ohm med to looper.

Bølgelengden på 2,4GHz er ca 12,4cm, så størrelsen på loopene er korrekt.

 

Avstanden mellom reflektoren og loopene bør være ca 0,2 bølgelengder dvs ca 25mm.

Denne avstanden vil gi tilnærmet maksimal forsterkning i antennen. (optimal forsterkning oppnås rundt 0,18 bølgelengder, men det er sikrere å lage den litt for stor pga skarpt dropp i forsterkningen under 0,18 bølgelengder).

da har jeg foretatt eg en liten midlertidig justering på antennen min, slik at jeg fikk ca 23-24 mm avstand mellom reflektoren og loopene, "datt ned" fra -79 til -79dB på testpunktet mitt (en nabo enplass i gata :roll: )

men så skal det legges til at jeg ikke har 110% god kontakt mellom reflektoren og skjermen på kabelen da.. (og, at jeg har en 5-meters, selvlaget kabel..)

 

Edit:

Her har jeg skisset opp hva jeg prøver å få til:

Nabolag2.JPG

nå har vi satt en antenne i ett vindu i kjellern hos han, og samme hos meg (bildet er tatt fra loftet) men vi klarer fortsatt ikke å få tak i hverandre. er det noe rart som skjer eller?

Endret av The Helper
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om du har fri sikt eller ikke.

Hvis du ikke har fri sikt, går signalet via et annet objekt i nærheten.

I såfall vil det trolig hjelpe å prøve andre retninger med antennene.

(det kan forklare at signalet dropper hvis antennen blir bedre i den retningen du peker i nå)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
Sorry at jeg skriver i en så gammel tråd. Men jeg lurer på en ting.

 

Så at en skrev at man kunne bruke USB Wlan i stedet for PCI. Stemmer dette, hvor kan jeg ka finne ut hvordan man bygger dette?

 

Danke :)

Bygge? Finnes som ferdig vare i butikken det. Ja vist vi snakker om wifi som kobles til pc`n via usb isteden for pci da. Om du mener ombygging av slike for å bruke en biquad antenne er jeg desverre blank, men har faktisk lurt selv på om slike usb lan som kan takle ekstern antenne finnes.

 

P.s. denne tråden går i all evighet om slike antenner. :thumbup:

Lenke til kommentar
Sorry at jeg skriver i en så gammel tråd. Men jeg lurer på en ting.

 

Så at en skrev at man kunne bruke USB Wlan i stedet for PCI. Stemmer dette, hvor kan jeg ka finne ut hvordan man bygger dette?

 

Danke :)

Bygge? Finnes som ferdig vare i butikken det. Ja vist vi snakker om wifi som kobles til pc`n via usb isteden for pci da. Om du mener ombygging av slike for å bruke en biquad antenne er jeg desverre blank, men har faktisk lurt selv på om slike usb lan som kan takle ekstern antenne finnes.

 

P.s. denne tråden går i all evighet om slike antenner. :thumbup:

Jeg mener å huske at man kunne bruke USB stick greie slik at man slapp så stort signaltap i den kabelen mellom biquad antennen og pcen. at man kunne bruke USB kabel i stedet for.

 

 

En ting til:

 

Hva slags kabel er det som går mellom N-plugg-han til RP-Sma-hun?

Endret av Zevs_
Lenke til kommentar

denne skulle vel fungere på acer,2300. i forbindelse med og lage exstern antenne. med kobberplate.

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...%20SRPCCARD3054

 

og en anen ting va med noe ferdiglaga som dette duger det.

 

 

http://www.efast.no/PartDetail.aspx?q=c:36180;p:334327

 

med denne til overstående-

http://www.efast.no/PartDetail.aspx?q=c:36171;p:238780

Endret av kvase
Lenke til kommentar
javell, siden ingen svarer bumper jeg tråden og samler alle mine spørsmål i en post.

 

1. Hva slags kabel er det som går mellom N-plugg-han til RP-Sma-hun?

 

2. Er det samme hva slags type kabel bare den har under 50ohm? Går en Coax kabel greit?

 

3. Hvilken av antennene er best av denne som dere lager eller denne?

*bump* Veldig fint om noen kunne tatt seg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
javell, siden ingen svarer bumper jeg tråden og samler alle mine spørsmål i en post.

 

1. Hva slags kabel er det som går mellom N-plugg-han til RP-Sma-hun?

 

2. Er det samme hva slags type kabel bare den har under 50ohm? Går en Coax kabel greit?

 

3. Hvilken av antennene er best av denne som dere lager eller denne?

*bump* Veldig fint om noen kunne tatt seg tid til å svare :)

ja er det noen som kan svare på min og?

Lenke til kommentar

1. Hva slags kabel er det som går mellom N-plugg-han til RP-Sma-hun?

 

2. Er det samme hva slags type kabel bare den har under 50ohm? Går en Coax kabel greit?

 

3. Hvilken av antennene er best av denne som dere lager eller denne?

1. Jeg bruker Hfx1336 mellom pluggene

 

2. Kabelen MÅ ha en impedans på 50 ohm

 

3. Det er i bunn og grunn samme antennen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...