Gå til innhold

Vannkjøling av en P4


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-05-20 14:13, H_Bozz skrev:

Jeg enda ikke skjønnt poenget med å kjøle ned cpu`en så jævlig. Selvfølgelig blir maskina ustabil vis cpu`en er på 60-70C men vis den allerde ligger på 40C overklokket er det jo ikke vits i å skaffe bedre kjøler. Det er jo systemet som ikke blir stabilt nok når du overklokker da..


 

Grunnen til denne tråden er fordi jeg skal kjøpe inn ny PC (hk + cpu + ram). Jeg har ikke klokket noe ennå, men vet at når en p4nw 1.6Ghz, passerer 2.6Ghz så blir det varme. Målet er vel å presse den opp mot 3Ghz. Ihvertfall i drømme :smile: I tillegg er jeg lei av luftkjøling, da det bråker alt for mye! PC-en min høres ut som en boing på avstand... uten å dra på med fet laks osv.

 

Vil dessuten overklokke skjermkortet mitt. Fant ut her om dagen at min nåværende hk (Abit BE6-ii) ikke støtter asus v8200 ti500 egentlig. Jeg har voltklokket det til store høyder. Derfor _må_ jeg ha nytt hk, og da plukker jeg med cpu og nytt minne i tillegg, så får den gamle hk + cpu + ram bli en oppgradering til serveren i huset.

 

Sånn, enklere å forstå nå? Fra et forum viser en p4nw 1.6 overklokket til 2848Mhz. Noe rundt der er målet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-20 14:13, H_Bozz skrev:

Jeg enda ikke skjønnt poenget med å kjøle ned cpu`en så jævlig. Selvfølgelig blir maskina ustabil vis cpu`en er på 60-70C men vis den allerde ligger på 40C overklokket er det jo ikke vits i å skaffe bedre kjøler. Det er jo systemet som ikke blir stabilt nok når du overklokker da..


 

Det er vel temperatur som avgjør overklokking, og ikke omvendt. Mange tror at hvis bare man kan holde temperaturen på et visst nivå, så kan man klokke i det uendelige så lenge tempen ikke stiger. Det er vel mer slik at cpu'en kjører maks på et gitt antall mhz ved en gitt temperatur, f.eks 1400Mhz ved 30C og 1500mhz ved 25C etc. Er ihvertfall slik jeg har skjønt det.

Lenke til kommentar

Quote:


"Ekte venner lar ikke venner drikke og overklokke"


 

Bra :smile:

 

Men ekte venner lar deg heller ikke være root på en server, da typisk en med ca 5000 treff per dag :smile:

 

Vært der, gjort det, måtte sitte oppe den natten å fikse postgres. Aldri aldri mer være root i fylla! Huskelapp til seg selv, lag en alkobruker uten noen rettigheter bortsett fra LESE epost, vil egentlig ikke sende epost i fylla.

Lenke til kommentar

Quote:


lag en alkobruker uten noen rettigheter bortsett fra LESE epost, vil egentlig ikke sende epost i fylla.


 

Hehe...alkobruker er jo ingen dum ide, men man hadde vel uansett logget på som admin når man satt der med 3 i promille, ihvertfall om man hadde passordet. Det at man har nedsatt beslutningsevne virker jo som en helt latterlig påstand når man sitter der med flaska.

Eneste løsning måtte vært et slags nøkkelsystem, hvor du må ha en nøkkel for å slå på pc'en, og denne gir du da bort til kjæresten f.eks =)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-20 15:26, trenchypost skrev:

Quote:


lag en alkobruker uten noen rettigheter bortsett fra LESE epost, vil egentlig ikke sende epost i fylla.


 

Hehe...alkobruker er jo ingen dum ide, men man hadde vel uansett logget på som admin når man satt der med 3 i promille, ihvertfall om man hadde passordet. Det at man har nedsatt beslutningsevne virker jo som en helt latterlig påstand når man sitter der med flaska.

Eneste løsning måtte vært et slags nøkkelsystem, hvor du må ha en nøkkel for å slå på pc'en, og denne gir du da bort til kjæresten f.eks =)

 

Eneste løsning jeg vet om er om du måtte blåse i alkometer for å logge på som root/admin. Men nå glir vi litt ut av tema her :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-20 16:57, eldorado2097 skrev:

Hvis du tenker på hvor mye penger som bruker på å bytte kjøler hver gang man bytter cpu, så koster ikke vannkjøling så mye mer faktisk. Og da snakker jeg ikke om en coolermaster kjøler, men en av litt bedre kvalitet.


 

pump, slanger, radiator, tank kan lett resirkuleres.

 

Er du lur så bytter man cpu så blokken også kan resirkuleres eventuelt mekker en ny festeannordning.

 

Vannkjøling har mye bedre kjøling og derfor bedre varighet, da en vannblokk kjøpt idag sikkert også duger om 2 år. Det gjør ikke BOXed ribbene til min P3 :smile: (De ligger i en hvit pappekse i en skuff i skrivebordet mitt, samme pappeske som alpharibben kom i).

 

[ Denne Melding var redigert av: hce på 2002-05-20 17:38 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...