Gå til innhold

Vannkjøling av en P4


Anbefalte innlegg

Leker litt med en tanke om å skaffe meg en P4 1.6Ghz (NW) og sette på en swiftech MED peltier...

 

I tillegg kjøle ned GPUen og mekke en vannblokk til minnet på skjermkortet.

 

Uansett. Hva bør jeg dra på med i tillegg?

 

Radiator: BlackIce II ?

pumpe: Eheim 1048 evt. UP1000

silikonslanger

overganger til swiftech blokka? hvilke? hvor?

Dangerden GPU kjøler evt. en jeg mekker selv.

Vannblokk til minnet jeg mekker selv.

Fett til å ha nede i blokken. Hvilket? (ingen diskusjon her værsåsnill...)

 

Blir antagelig et Chieftec Fulltower som kasse, eventuelt hvis noen kan anbefale et annet tårn? Må ha 4 3,5" og 5 5,25".

 

For å drive hele saken så må man nesten gå for en Enermax 431watt med aktiv PFC. I tillegg til p4 1.6Ghz, blir det 512Mb DDR, ASUS hovedkort regner jeg med, SB audigy, 3Com LAN, Adaptech SCSI kontroller, 3 SCSI disker, plextor CDR820, ultraplex40 og en pioneer dvd.

 

Luft sirkulasjon tenkte jeg 120mm i front, 80mm i døra, 80mm foran diskene som settes under 5,25" delen. Nederste 3,5" holderen fjernes som gir plass til 120mm.

 

Skjære hull på toppen, montere 2 120mm som drar lufta ut av kassa på toppen gjennom radiatoren. Alle viftene skal styres på et sentralt punkt der jeg kan velge hastighet.

 

Tenkte bruke papst vifter, "32dB serien", eller bør jeg gå for de som er enda stillere?

 

Første store problem, duger PSUen?

 

Andre lite problem, passer silikonslanger 3/8" fra f.eks. netconnection rett i swiftech blokka? Eller trenger jeg overganger?

 

Tredje stort problem, jobbe ræva av seg i hele sommer for å få råd til dette :smile:

 

Tanken er ekstrem overklokking, og jeg er dritt lei av luftkjøling :smile: Droppet kjøling av PC-en jeg sitter på nå, fant ut at den er på sin grense med luftkjøling (skal ikke mye til å kjøle en P3).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om psu. Ja den duger i ren kraft, hvis du kun bruker den på peltier. Men jeg er redd spenningen blir for lav. Den skal vel gi 12 volt. Men jeg regner med den synker et stykke ned på 11-tallet med såpass stor last.

Avhengig av hvor god kjøling du har, så tror jeg den optimale spenningen ligger på rundt 13 volt.

Går du for mye over eller under, så kan du få et veldig dårlig resultat.

Har inntrykk at masse folk kjører store peltier med slike strømforsyninger du snakker om, men jeg ser aldri noen som "tør" og poste temperaturer...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-19 10:51, hce skrev:

Leker litt med en tanke om å skaffe meg en P4 1.6Ghz (NW) og sette på en swiftech MED peltier...


I tillegg kjøle ned GPUen og mekke en vannblokk til minnet på skjermkortet.


Uansett. Hva bør jeg dra på med i tillegg?


Radiator: BlackIce II ?

pumpe: Eheim 1048 evt. UP1000

silikonslanger

overganger til swiftech blokka? hvilke? hvor?

Dangerden GPU kjøler evt. en jeg mekker selv.

Vannblokk til minnet jeg mekker selv.

Fett til å ha nede i blokken. Hvilket? (ingen diskusjon her værsåsnill...)


Blir antagelig et Chieftec Fulltower som kasse, eventuelt hvis noen kan anbefale et annet tårn? Må ha 4 3,5" og 5 5,25".


For å drive hele saken så må man nesten gå for en Enermax 431watt med aktiv PFC. I tillegg til p4 1.6Ghz, blir det 512Mb DDR, ASUS hovedkort regner jeg med, SB audigy, 3Com LAN, Adaptech SCSI kontroller, 3 SCSI disker, plextor CDR820, ultraplex40 og en pioneer dvd.


Luft sirkulasjon tenkte jeg 120mm i front, 80mm i døra, 80mm foran diskene som settes under 5,25" delen. Nederste 3,5" holderen fjernes som gir plass til 120mm.


Skjære hull på toppen, montere 2 120mm som drar lufta ut av kassa på toppen gjennom radiatoren. Alle viftene skal styres på et sentralt punkt der jeg kan velge hastighet.


Tenkte bruke papst vifter, "32dB serien", eller bør jeg gå for de som er enda stillere?


Første store problem, duger PSUen?


Andre lite problem, passer silikonslanger 3/8" fra f.eks. netconnection rett i swiftech blokka? Eller trenger jeg overganger?


Tredje stort problem, jobbe ræva av seg i hele sommer for å få råd til dette :smile:


Tanken er ekstrem overklokking, og jeg er dritt lei av luftkjøling :smile: Droppet kjøling av PC-en jeg sitter på nå, fant ut at den er på sin grense med luftkjøling (skal ikke mye til å kjøle en P3).


 

Radiator : Ville heller satset på en Blackice Extreme.

 

Pumpe : UP1000 er billigere. Har en selv, og den er veldig stillegående.

 

Ellers ville jeg godt for det samme, men unntak av blokka hvor jeg valgte maze med 226w peltier.

Lenke til kommentar

Forresten..

Tror det er bedre om du satser på Maze3 med peltier, og neopren, i stedet for Swiftech. Hvis den "ferdige" isolasjonen på Swiftech frister deg, så mener jeg bestemt den suger bigtime.. I tillegg så må du til med en overgang (slangenippel) for og kunne bruke slikonslanger. dvs den blir endel dyrere.

Tror du bør satse på "32 db" vifta, siden du for endel varme som må bort. Kjør den heller på 7 volt, hvis du synes den bråker.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-19 19:28, Arctic skrev:

Forresten..

Tror det er bedre om du satser på Maze3 med peltier, og neopren, i stedet for Swiftech. Hvis den "ferdige" isolasjonen på Swiftech frister deg, så mener jeg bestemt den suger bigtime.. I tillegg så må du til med en overgang (slangenippel) for og kunne bruke slikonslanger. dvs den blir endel dyrere.

Tror du bør satse på "32 db" vifta, siden du for endel varme som må bort. Kjør den heller på 7 volt, hvis du synes den bråker.


 

Så det er ikke noe stress å kjøpe neopren på netconnection og lage sin egen insulasjon rundt blokka?

 

Lages på samme prinsipp som swiftech sin? Flere lag oppå hverandre med hull skjært ut til cpu soket, peltier og tilslutt vanblokka?

 

Angående strømforsyning så har jeg en 330W Aopen nå, kan eventuelt kjøpe en til og kjøre dobbel strømforsyning?

 

Stress å lage en greie som starter opp en ATX strømforsyning? Bare å kortslutte den grønne 5V (husker ikke navnet) og jord?

 

Lurer fortsatt litt på med dette med grease i socketen/under CPU. Hvor/hva? Biltema? Clas Olhson? url?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-19 19:57, hce skrev:

Quote:


Den 2002-05-19 19:28, Arctic skrev:

Forresten..

Tror det er bedre om du satser på Maze3 med peltier, og neopren, i stedet for Swiftech. Hvis den "ferdige" isolasjonen på Swiftech frister deg, så mener jeg bestemt den suger bigtime.. I tillegg så må du til med en overgang (slangenippel) for og kunne bruke slikonslanger. dvs den blir endel dyrere.

Tror du bør satse på "32 db" vifta, siden du for endel varme som må bort. Kjør den heller på 7 volt, hvis du synes den bråker.


 

Så det er ikke noe stress å kjøpe neopren på netconnection og lage sin egen insulasjon rundt blokka?

 

Lages på samme prinsipp som swiftech sin? Flere lag oppå hverandre med hull skjært ut til cpu soket, peltier og tilslutt vanblokka?

 

Angående strømforsyning så har jeg en 330W Aopen nå, kan eventuelt kjøpe en til og kjøre dobbel strømforsyning?

 

Stress å lage en greie som starter opp en ATX strømforsyning? Bare å kortslutte den grønne 5V (husker ikke navnet) og jord?

 

Lurer fortsatt litt på med dette med grease i socketen/under CPU. Hvor/hva? Biltema? Clas Olhson? url?

 

Du må ha en kraftigere PSU. En 431 eller 550W holder til peltier. Så kan du bruke den du har på PC'en din.

 

Når det gjelder å starte PSU'en så kobler du bare den grønne på jord.

 

Å kutte til egen neoprene går helt fint. Bedre å gjøre det selv, så vet du at det blir gjort godt (og du kan ikke skylde på andre enn deg selv :smile: ).

Lenke til kommentar

Så på dette med PSU. Og blandt enermax sine så er det bare de PSUene med aktive PFC 431watt som klarte 33A (396 watt) på 12Ven. 550watt PSUen klarer _bare_ 24A (288 watt).

 

Men å bruke en 330 watt til å drive hovedkort, PCI/AGP, dikser og CDR++, og en 431 watt til å drive peltier og 12V til P4 burde holde.

 

Valget faller som nå på:

 

Dangerden maze 3-1

Dangerden GPU kjøler

Blackice Extreme

Silikonslanger

+ div slangeklemmer

 

Blir litt fristet av eheim 1048 med vanntank, har hørt lite klaging på denne pumpen.

 

UP1000 har ikke noen vanntank som går like lett på som eheim varianten. Altså med tanke på plassbesparing. Regner med jeg skal prøve å ha alt inni kabinettet.

 

Leste på http://www.nordichardware.com at silikon var tingen å bruke for å tette rundt CPU socketen. Noen som vet nøyaktig hvilken type silikon?

 

Dette noe fra Clas eller

 

Let ned til Silikon

 

Og er Chietech fulltower kabinettene bra til vannkjøling/overklokking. Med tanke på plass inni kabinettet o.l? Leste testen på hardware.no og de virket jo positive til det kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg brukte bare vanlig silikon som jeg kjøpte på Clas. Det funker fortsatt.

 

Chieftec big tower er veldig bra kabinett for bruk med vannkjøling. Mange variasjoner for plassering av radiator / pumpe / vanntank. Ettersom du skal ha extreme radiatoren så passer jo den veldig godt bak i kabinettet over strømforsyningen. Pumpen går fint under harddiskene, og eventuelt en vanntank ( Vanntank ) i den ene harddisk brønnen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-19 23:02, eldorado2097 skrev:

Jeg brukte bare vanlig silikon som jeg kjøpte på Clas. Det funker fortsatt.


 

Du tenker da på silikon, Silikon universal for fuging/tetting innen- og utendørs. Inneholder 75 ml.

 

Quote:


Chieftec big tower er veldig bra kabinett for bruk med vannkjøling. Mange variasjoner for plassering av radiator / pumpe / vanntank. Ettersom du skal ha extreme radiatoren så passer jo den veldig godt bak i kabinettet over strømforsyningen. Pumpen går fint under harddiskene, og eventuelt en vanntank (
) i den ene harddisk brønnen.


 

Nå er det like før jeg svir av alle pengene jeg får igjen på skatten her :grin:

 

Tenker det blir:

dd maze 3-1 med peltier

dd gpu kjøler

black ice extreme

Vanntank

UP1000

Silikonslanger

 

Alt i 1/2". Blackice radiatoren bakerst øverst i kassa, en (to?) 120mm vifte® som drar lufta ut. en 120mm i bunn som drar inn, en 80mm rett over som kjøler mine 3 scsi disker, en 80mm i døra som blåser ned på agpporten, microplex psu som trekker lufta ut oppe.

 

Trenger jeg mer lufting ut av kabinettet? Eller holder det med 120mm + psuvifter?

 

Tenkte kjøre alt på et ASUS P4S533 med en P4 1.6Ghz, og PC3000 RAM CL2.

 

*telle penger... 1000kr, 2000kr, 3000kr...*

 

Må blir VELDIG rik på erfaring jeg nå :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-19 23:48, eldorado2097 skrev:

Kanskje jeg skal kjøpe meg en sånn i stedet (431W PFC) ?


 

Jeg skal ikke hindre deg :smile: Men den koster 1087kr på microplex

 

Mitt totale system ender opp på ca 12000, men da skal jeg ha en del hardware i tillegg til vannkjøling. Vannkjølinga koster ca 4k.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-20 10:58, eldorado2097 skrev:

Jeg har alt av vannkjølingsutstyret, men jeg kunne tenke meg en litt bedre PSU. Tror du den 431W klarer å kjøre systemet i tillegg til peltieren?


 

Jeg er i tvil. Jeg regner ca 15watt per scsi disk, og omtrent det samme på CDR/CD/DVD.

 

CPU bruker rundt 60watt

Hovedkort aner jeg ikke

scsikontroller, nic, lydkort, skjermkort aner ikke

 

226 w

6 * 15w

60 w

 

Er 376 watt... Blir _bare_ 60 watt igjen til å drive hovedkort og pci- og apgkort.

 

Men den aktive PFC 431watt'ern fra enermax er den kraftigste jeg har sett med tanke på antall ampere på 12V. Jeg må uansett ha ny psu (330w fra før). Så for meg blir det ikke et problem.

 

Hvis jeg finner datablader for enhetene min så kan jeg gi litt mer nøyaktige tall, men det er jæ*** vanskelig å finne slik data. At det skal være så vanskelig skjønner jeg ikke. Evt. at hardware produsenter ikke tenker på det :/

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-20 13:24, eldorado2097 skrev:

Hvordan løser du at du har to PSU'er? Hvor setter du de?


 

Blir rett og slett bare en psu som vil ligge å slenge bak PC-en. Åpner opp, lodder av alle ledninger, lodder på en lang 12V/5V kabel (røslig dimensjon), og bruker denne til å drive alle enheter + 12V til P4 i PC-en.

 

Har sånne fine hyller rundtomkring PC-en så det blir ikke noe problem å gjemme den. Blir vel en liten mod med 120mm 5v vifte i den også tenker jeg :smile: Enkleste er jo bare å lage en ekstern strømforsyning av PSUen som ikke har så mange ledninger som stikker ut.

 

Aopen 330W driver disker, CDR, CD-Rom, DVD, vifter, termometer, soundblaster.

Trenger kun 12V/5V molex kontakter. Strekker 4 1,5mm2 kabler fra PSU til PC-en, splitter opp inni PC-en. Noen som vet hvor man får kjøpt ikke-monterte molexkontakter? elfa? clas? biltema?

 

Enermax 430W driver peltier, hovedkort og CPU. Trenger da kun ATX kontakt og 12V kontakten.

Lenke til kommentar

Jeg enda ikke skjønnt poenget med å kjøle ned cpu`en så jævlig. Selvfølgelig blir maskina ustabil vis cpu`en er på 60-70C men vis den allerde ligger på 40C overklokket er det jo ikke vits i å skaffe bedre kjøler. Det er jo systemet som ikke blir stabilt nok når du overklokker da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...