Gå til innhold

Bærbar PC i framtida


quack

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og funderer på å kjøpe en bærbar PC. Strengt tatt har jeg ikke bruk for det før neste sommer da man gjør student av seg (må bare sitte og fryse i indre troms en stund først :ohmy: ).

Så over til det jeg lurer på. Hvor mye kan man regne med at bærbare PCer utvikler seg det neste året? Og hva vil utvikles i stor grad? Noen av de viktigste tinga som henger etter ift. en stasjonær pc er vel batteritid og chipset..

 

Hadde vært fint å høre de kyndiges mening om dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter og funderer på å kjøpe en bærbar PC. Strengt tatt har jeg ikke bruk for det før neste sommer da man gjør student av seg (må bare sitte og fryse i indre troms en stund først :ohmy: ).

Så over til det jeg lurer på. Hvor mye kan man regne med at bærbare PCer utvikler seg det neste året? Og hva vil utvikles i stor grad? Noen av de viktigste tinga som henger etter ift. en stasjonær pc er vel batteritid og chipset..

 

Hadde vært fint å høre de kyndiges mening om dette!

Det som vil skje i den nærmeste tid (mellom nyttår og 2005) er:

- Nye chipsett og oppgraderinger av ulike prosessormodeller til å gi bedre utnyttelse av interne kanaler og det raske minnet som er tilgjengelig.

- Større harddisker, dog går dette sakte fremover, men vi ser vel snart 100GB-disker i maskiner som standard på spill-maskiner (de kommer enda i små drypp ;)).

- Bedre skjermkort, etableres vel som "tilgjengelig" i Norden i løpet av tiden frem mot sommeren. Får håpe det i alle fall.

 

Henger bærbare etter stasjonære i forhold til batteritid? Hva er batteritiden på stasjonære for tiden...?!

1 sekund, 0.5 sekund? :tease:

Dagens beste bærbare holder gjerne ut en hel arbeidsdag, batteritiden vi forbrukere flest ser på maskinene vi kjøper (1557-style) vil vel forhåpentligvis komme seg på 5 timer og mer som standard med de nye maskinene som kommer i 2005.

 

Hilsen ponke

Lenke til kommentar

Dell og Alienware selger 100GB 2.5" disker med sine bærbare nå.

 

Regner med at batterilevetid vil øke, chipsett blir oppgradert. Har sett at laptoper med LGA775 og DDR2 er annonsert. 6800-brikken fra nVidia skal også inn i bærbare snart, er vel snakk om et par måneder fra nå.

 

Men strengt tatt er det vanskelig å si hva som vil ha skjedd innen sommeren, siden utviklingen går i rykk og napp.

Lenke til kommentar

@ ReSSaA:

Kommer til å svi av rundt 20k på bærbar, skal erstatte den stasjonære :yes:

veit ikke hvor jeg evt skal kjøpe, men akkurat nå er ferrari 3200 og whitebox gode alternativer.

 

@ ponke:

tnx for grundig svar:)

tenkte ikke helt klart når jeg skreiv det med batteritida :blush:

 

@ SupremeX:

alienware er kult og høres ganske brukbart ut. at de har 100gb disker nå er +. Hadde vært fint om de etablerte seg i Norden.

Lenke til kommentar
Den dagen Windows XP x64 Edition slippes (våren 2005) så er Centrino bærbare avleggs, så et stikkord for fremtiden er altså 64-bits støtte.

Det stemmer, det vill da bli sendt et signal til en innebygd mottaker i en av komponentene til centrino plattformen. Denne komponenten vill så omprogrammere resten av maskinen slik at man står igjen med en maskin som i utgangspunktet er en litt rask Intel 4004.

 

Go snorreh, vår venn i AMD sin pr. avdeling.

Lenke til kommentar
og skikkelig fine, stilrene og simplistiske som f.eks. IBM...(ja jeg liker faktisk designet til IBM :O)

Jeg synes ikke de er verdt det siden den høye prisen ikke står i stil med ytelsen (spesielt med tanke på skjermkort). IBM tar seg dessverre altfor godt betalt for sine bærbare, og derfor handler jeg heller andre steder der man får mer valuta for pengene (f.eks. Acer).

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er ibm utrolig dyre, men så er det også best ;) men det jeg skulle frem til, det finnes en rekke rabattordninger for ibm, og da blir det ikke sååå dyrt. Skal en uansett ha mest valuta for pengene spesifikasjonsmessig så må en gå for 1557 etc

 

Forøvrig så har t41p/t42p ikke så verst skjermkort med tanke på spilling (antar det er det du tenker på snorreh), og så finnes det en t42 modell med radeon 9600 64mb

Lenke til kommentar
Gå på [url="http://dinside.no/data"]dinside.no/data[/url] og sjekk ut noen tester. Du burde vente litt med å kjøpe PC hvis du ikke trenger den enda. En av grunnene er at Intel holder på å lage P-4prosessor som skal få 10ghz(rykter går om at de skulle skrinlegge dette, men de kommer til å videreutvikle). For lang batterilevetid bør du kjøpe PC med bra batteri og Pentium-M-prosessor og absolutt ikke P-4. Jeg skal selv bestille Dell 510m Performance. Som har 1.7P-M. 1024mb RAM+++ for bare 13.500.
Lenke til kommentar
En av grunnene er at Intel holder på å lage P-4prosessor som skal få 10ghz(rykter går om at de skulle skrinlegge dette, men de kommer til å videreutvikle).

Dette vil jeg gjerne vite hvor du har sett/hørt. Det som er litt artig, er jo at intel har innsett at GHz kappløpet er over, og har bestemt seg for å satse på andre muligheter som gir ytelsesøkning.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
...

For lang batterilevetid bør du kjøpe PC med bra batteri og Pentium-M-prosessor og absolutt ikke P-4. Jeg skal selv bestille Dell 510m Performance. Som har 1.7P-M. 1024mb RAM+++ for bare 13.500.

Du er klar over at 510m IKKJE har bra batteri? Kun 4 celler (som gir 2-3 timar ved normal bruk)

Lenke til kommentar
...

For lang batterilevetid bør du kjøpe PC med bra batteri og Pentium-M-prosessor og absolutt ikke P-4. Jeg skal selv bestille Dell 510m Performance. Som har 1.7P-M. 1024mb RAM+++ for bare 13.500.

Du er klar over at 510m IKKJE har bra batteri? Kun 4 celler (som gir 2-3 timar ved normal bruk)

Er vell heller toppen 2 timer ved normalt bruk? (Basert på egne erfaringer)

Endret av mar
Lenke til kommentar
...

For lang batterilevetid bør du kjøpe PC med bra batteri og Pentium-M-prosessor og absolutt ikke P-4. Jeg skal selv bestille Dell 510m Performance. Som har 1.7P-M. 1024mb RAM+++ for bare 13.500.

Du er klar over at 510m IKKJE har bra batteri? Kun 4 celler (som gir 2-3 timar ved normal bruk)

Er vell heller toppen 2 timer ved normalt bruk? (Basert på egne erfaringer)

Etter nåken mnd. er det maks 2 ja. Burde vel skreve 2 - 2,5 i den første posten. I linux (SuSE 9.1) kjem eg aldri over 2 timar i det heile.

Ser på dell sine sider at nytt (og bedre) batteri kostar kr 1122,-

Lenke til kommentar
En av grunnene er at Intel holder på å lage P-4prosessor som skal få 10ghz(rykter går om at de skulle skrinlegge dette, men de kommer til å videreutvikle).

Nei, siden Intel allerede har skrinlagt planene om en P4 på 4GHz bare se her:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=11072

Intel kommer ikke til å lansere Pentium 4 på 4 GHz. En talsmann for selskapet bekreftet at i stedet for å øke klokkefrekvensen kommer man til å satse på andre metoder for å øke ytelsen.

 

Vendepunktet måtte komme før eller siden - Intel har ikke lenger mulighet til å øke klokkefrekvensen tilfredsstillende høyt for å øke ytelsen. Høyere klokkefrekvens gir nesten automatisk mer varmeutvikling og økt effektbehov.

 

En talsmann for Intel har bekreftet at selskapet foreløpig legger 4 GHz-versjonen av Pentium 4 på is. Det ble tidligere sagt at denne kunne se dagens lys allerede ved årsskiftet, men dette blir altså ikke tilfelle.

 

Selskapet ønsker tydeligvis å gå samme vei som AMD og ta fokuset vekk i fra antall MHz.

Lenke til kommentar

IBM er dyre maskiner, men tro meg de er så verdt det at du ikke aner. syns heller ikke at de så så veldig bra ut på bilder, men når jeg fikk en, så syns jeg at de er ekstremt stilrene. man får veldig mye for pengene hos IBM. servicen er ekstremt bra. hadde problemer med min t40p for en stund siden, ringte kunderservicen, de sendte meg masse revocery cd. gikk fortsatt ikke, så sendte jeg maskinen inn til service. fikk maskinen dagen etter at de fikk den inn. levert på døra. da hadde de byttet harddisken og testet. er ikke så mye å fikse, men bra service.

 

mercedes benz er jo også ekstremt dyre biler, men du vet hva du får når du handler inn en mercedes benz, det samme gjelder mde IBM. har du penger til det, så handler du selvsagt inn en IBM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...