Gå til innhold

Anskaffe seg hva....


Anbefalte innlegg

Hei igjen!

 

Lurer på mye for tiden...:)

Hva bruker dere - store minnekort slik at dere kan ta mange bilder på reiser etc, minnekortleser (sånn liten harddisk-sak), bærbar PC, mange minnebrikker eller hva?

Har et nemlig et problem i forhold til hva jeg skal anskaffe meg...

Har kun en liten minnebrikke (256) som holder akkurat til mitt bruk når jeg er hjemme, men merker fort begrensninger når jeg er på reise og det ikke er en pc med brenner i nærheten...

Så what's a girl to do? :) Har lenge også tenkt å anskaffe meg en mp3 hd, en med 20-30 gb. Med andre ord er det plass nok til både musikk og bilder, men det er da kun en (?) på markedet som i tillegg har innebygd kortleser (archos gmini 220).

Problemet er da som følger; skal jeg kjøpe flere og større minnebrikker, som jo er dyrt i lengden...Eller kjøpe meg en kortleser til rundt en tusning, en slik uten skjerm som man kanskje er litt usikker på om man stoler på.....Eller kjøpe en stor mp3 spiller som jeg kan laste inn bilder på, men da er avhengig av en PC....Eller hva tror dere?

Begynner å bli ganske utolmodig etter å få kjøpt meg en mp3-spiller, men har heller ikke lyst til å bruke alt for mange penger....hadde jo vært fint å slå et par fluer i en smekk! Kommer jo garantert flere mp3/kortleser-dingser på markedet etterhvert...Noen som har testet den archos-greia? Ikke så innmari dyr...men kanskje ikke verdt det allikevel?

Lurer med andre ord på hva dere gjør? :hmm:

Litt dumt å kjøpe en dyr mp3 spiller og kanskje en dyr sånn kortleser-harddisk-sak....Noen som har noen anbefalinger?

:whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en X-drive II med 40 GB harddisk.

 

Mange og store minnekort er vel og bra det, men det blir (nesten) uansett for lite om en har tenkt seg på lengre ferier (ihvertfall dersom man tar mye bilder og satser på høyeste kvalitet på bildefilene).

 

Den har fungert upåklagelig og er ikke så dyr heller. Kun X-drive får en til under tusenlappen, og en 2.5" harddisk på rundt 40 GB får en til rundt det samme. Da har man 40GB lagringsplass for omtrent samme pris som en må betale for ett høykvalitets 1GB CF minnekort.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Selv har jeg en x-drive som fungerte noenlunde greit for meg. Men etter en tids bruk ble jeg så lei av dårlig batterikapasitet og treg overføring at jeg har kjøpt meg en CompactDrive PD7X 8in1. http://shop.store.yahoo.com/insidecomputer/copd8ipostde.html

Myyyye kjappere overføring, man bruker oppladbare batterier, man kan browse mappene på disken og den er bygd slik at man kan stikke kortet i driven og lagre filene mens man har driven i beltefestet. Den takler mye mere bevegelse mens man lagrer filer. Har faktisk lagret et 512Mb CF-kort mens jeg gikk i skogen med driven i beltet. Ingen korrupte filer :yes:

 

Med x-driven hadde jeg store problemer med å få min Pc til å finne driven (Win98se), mens med CompactDrive PD7X gikk det som en lek.

 

Kommer nok til å bruke x-driven som en dobbel sikkerhet når jeg skal ta viktige bilder, men bytter den nok ut i en ny CompactDrive til ganske snart.

 

 

PS: Ifølge tester gjort av brukere av CompactDrive klarer man å lagre rundt 32Gb med filer på et sett med 2200mAh batterier :w00t: X-drive go to bed!!

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar
Takk for svar! :)

Noen som vet om det finnes mp3-spillere som støtter kortlesere? Altså mp3-spillere med stor harddisk der man kun trenger en ordinær kortleser som man kan plugge rett inn i mp3spilleren og laste opp bildene der? If you get my drift...

iriver h320/h340 går for å være en av de bedre(og dyrere) mp2 spillerene. Den støtter usb 2 så med den kan du overføre bilder rett inn på hard disk. Men skjermen tror jeg bare støtter jpg så om du tar bilder i raw format er den verdiløs.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8787

Lenke til kommentar
hmm...tar gjerne imot flere svar jeg! :)

Hva gjør dere når dere er på langtur og minnekortet snart er fullt? Hvis det IKKE er en PC i nærhete... :hmm:

Her er det mange alternativer.

Man må vurdere pris, plass/vekt og sikkerhet

 

Jeg velger normalt å ta utgangspunt i sikkerhet, for hvis jeg ikke er trygg på løsningen, betyr det lite hvor billig den er.

 

Det tryggeste regnes å være å lagre bildene på minnekortet, og ha med seg nok minnekort. Dette er en dyr løsning, for dyr for mange.

 

Alternativ to er å ha med en portabel harddisk med kortleser. Det fungerer stort sett bra. Jeg har ingen selv, men ønsker meg en med MP3-spiller for å ha begge deler i ett. Archos Gmini 400 ser bra ut, men jeg ville gjerne hatt den med større disk.

 

Alternativ tre er en portabel cd-brenner eller dvd-brenner med kortleser (f.eks. Apacer Disc Steno). Disse er regnet som noe sikrere enn en harddiskløsning. Men de tar større plass, og man må ha med seg nok plater for hele turen (hvis man ikke skal til en storby der sånt er lett å få tak i). Jeg ville helst hatt en mini-DVD-brenner, som tar slike disker som man bruker i noen videokameraer. De burde kunne romme over en gb, og ikke ta mye plass.

 

Alternativ nr. fire, for de som er veldig nøye på sikkerheten, er å ha både en harddisk og en brenner. Man tar med disken på utflukter og kopierer over fra kortet. Når man kommer tilbake til hotellet kopierer man det også ut på cd/DVD. På neste utflukt lar man platene ligge igjen i hotellets safe. hvis det skulle skje noe med disken, har man fortsatt platene og omvendt.

 

Så koker det hele ned til hvor redd man er for bildene sine, hvor mye man har lyst til å dra på, og hvor mye man er villig til å betale. Dessverre finnes det ingen helt enkel, helt billig og helt sikker løsning.

 

Lykke til.

 

Erik

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvor mange Megapixel du har på kamera ditt jeg.

 

256 kan jo være veldig mange bilder på 2 Megapixel.

 

Men på et speilrefleks med 6, 8, 14 Megapixel så holder det knapt til en dags reise.

 

Så det er også en faktor.

 

Har du et 4 Megapixel kamera (som jeg tror er den dominerende str på populær kompakt kameraer) så vil feks det å investere i et 1 GB minnekort være nok til en uke eller to med reise. På de to ukene burde du klare å komme innom en nettkaffe å brenne bildene på en CD..om du reiser i den delen av vår verden. Litt vanskelig å finne i Amazonas.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Selv har jeg en x-drive som fungerte noenlunde greit for meg. Men etter en tids bruk ble jeg så lei av dårlig batterikapasitet og treg overføring at jeg har kjøpt meg en CompactDrive PD7X 8in1. http://shop.store.yahoo.com/insidecomputer/copd8ipostde.html

Myyyye kjappere overføring, man bruker oppladbare batterier, man kan browse mappene på disken og den er bygd slik at man kan stikke kortet i driven og lagre filene mens man har driven i beltefestet. Den takler mye mere bevegelse mens man lagrer filer. Har faktisk lagret et 512Mb CF-kort mens jeg gikk i skogen med driven i beltet. Ingen korrupte filer  :yes:

 

Med x-driven hadde jeg store problemer med å få min Pc til å finne driven (Win98se), mens med CompactDrive PD7X gikk det som en lek.

 

Kommer nok til å bruke x-driven som en dobbel sikkerhet når jeg skal ta viktige bilder, men bytter den nok ut i en ny CompactDrive til ganske snart.

 

 

PS: Ifølge tester gjort av brukere av CompactDrive klarer man å lagre rundt 32Gb med filer på et sett med 2200mAh batterier  :w00t:    X-drive go to bed!!

Du er jo ett oppkomme av gode ideer Frode! :)

Den saken der så/hørtes helt konge ut (husk at man må kjøpe 2.5" harddisk i tillegg).

 

 

Når det er sagt så er jo 256MB litt vel lite (avhengi av kamera og opptakskvalitet selvsagt)

 

 

Jeg bruker selv 2x512MB, og har hittil ikke hatt problemer med plass (rent bortsett fra på 2 ukers-turer osv selvsagt). Bruker 10D og raw. Før neste lengre reise så anskaffer jeg nytt 1GB superduper-rally-GT-raskt kort. 2GB er plass nok for meg.

Vanlige "familetur-bilder-som-skal-rett-i-album" bilder trenger man ikke ta i raw heller, og da blir det plass til MYE bilder.

 

Har satt SET-knappen min til å fungere som "kvalitetsvelger" så jeg switsjer fra raw til jpg og omvendt etter hva jeg tar bilde av når plassen er begrenset.

Lenke til kommentar
Selv har jeg en x-drive som fungerte noenlunde greit for meg. Men etter en tids bruk ble jeg så lei av dårlig batterikapasitet og treg overføring at jeg har kjøpt meg en CompactDrive PD7X 8in1. http://shop.store.yahoo.com/insidecomputer/copd8ipostde.html

Myyyye kjappere overføring, man bruker oppladbare batterier, man kan browse mappene på disken og den er bygd slik at man kan stikke kortet i driven og lagre filene mens man har driven i beltefestet. Den takler mye mere bevegelse mens man lagrer filer. Har faktisk lagret et 512Mb CF-kort mens jeg gikk i skogen med driven i beltet. Ingen korrupte filer  :yes:

 

Med x-driven hadde jeg store problemer med å få min Pc til å finne driven (Win98se), mens med CompactDrive PD7X gikk det som en lek.

 

Kommer nok til å bruke x-driven som en dobbel sikkerhet når jeg skal ta viktige bilder, men bytter den nok ut i en ny CompactDrive til ganske snart.

 

 

PS: Ifølge tester gjort av brukere av CompactDrive klarer man å lagre rundt 32Gb med filer på et sett med 2200mAh batterier  :w00t:     X-drive go to bed!!

Hva koster den, med frakt og sånt?Hvordan betaler du den?trenger man noe ekstrautstyr?

Kan man stole helt på sånne?(i forhold til minnekort)

Må jo si den frista litt... :dribble:

+ Hvordan kobler man den til pc'n?

+Er den vanskelig å bruke?

Endret av P.E.R.J
Lenke til kommentar
Selv har jeg en x-drive som fungerte noenlunde greit for meg. Men etter en tids bruk ble jeg så lei av dårlig batterikapasitet og treg overføring at jeg har kjøpt meg en CompactDrive PD7X 8in1. http://shop.store.yahoo.com/insidecomputer/copd8ipostde.html

Myyyye kjappere overføring, man bruker oppladbare batterier, man kan browse mappene på disken og den er bygd slik at man kan stikke kortet i driven og lagre filene mens man har driven i beltefestet. Den takler mye mere bevegelse mens man lagrer filer. Har faktisk lagret et 512Mb CF-kort mens jeg gikk i skogen med driven i beltet. Ingen korrupte filer  :yes:

 

Med x-driven hadde jeg store problemer med å få min Pc til å finne driven (Win98se), mens med CompactDrive PD7X gikk det som en lek.

 

Kommer nok til å bruke x-driven som en dobbel sikkerhet når jeg skal ta viktige bilder, men bytter den nok ut i en ny CompactDrive til ganske snart.

 

 

PS: Ifølge tester gjort av brukere av CompactDrive klarer man å lagre rundt 32Gb med filer på et sett med 2200mAh batterier  :w00t:     X-drive go to bed!!

Hva koster den, med frakt og sånt?Hvordan betaler du den?trenger man noe ekstrautstyr?

Kan man stole helt på sånne?(i forhold til minnekort)

Må jo si den frista litt... :dribble:

+ Hvordan kobler man den til pc'n?

+Er den vanskelig å bruke?

Jeg fikk bestilt min fra linken over. Ble gjort gjennom jobben og regner med at VISA ble brukt. Prisen uten harddisk kom vel på 850,- inkl. frakt men uten moms.

Det fulgte ikke med europeisk støpsel, så man må ha en overgang på støpselet. Jeg fikk med en slik da jeg kjøpte x-driven og bruker den. På Clas Olson har de reiseadaptere til en billig penge.

 

Ellers trenger du oppladbare batterier. Bruker selv et sett fra Clas Olson på 2100mAh og de klarer ivertfall 25Gb med overføring i romtemperatur. I kulde vil jo kapasiteten på batterier minke uansett. Driven passer forresten utmerket i ei innerlomme, så man klarer nok å holde batteriene noenlunde varme om man vil :) Et ekstra sett med AA batterier tar jo heller ikke all verdens med plass.

 

Utfra egen bruk, bruk av andre kjente + det jeg har lest på nettet er den like sikker som en hvilken som helst annen portabel lagringsenhet (alá x-drive, Tripper m.fl). De store plussene med denne enheten er: At den kan bruke oppladbare AA-batterier, den er veldig rask og man kan browse mappene på hd'n i ettertid for å sjekke at alle filene er der. I tillegg virker det som om den tåler mere rystelser under lagring enn min x-drive II gjør.

Batterimåleren virker som om den er til å stole på og har både vanlig batterisymbol med streker i tillegg til at man ser hvor mange Volt som er igjen på batteriene. Eks: min har nå 5.4V på batteriene. Når man kommer under 4.7V bør man vurdere å skifte batteriene eller lade opp. Man kan lade opp batteriene i driven, eller ta dem ut og lade i en annen lader om man vil det. Laderen i driven bruker nok rundt 8 timer på å lade mine 2100mAh batterier.

 

Å bruke den er veldig enkelt. Sett i det minnekortet du vil overføre, sett bryteren på Card og trykk på OK. Minnekortet blir nå kopiert over på hd'n. Når kopieringen er ferdig kommer det opp et smilefjes. Om kopieringen av en eller annen grunn ikke gikk bra kommer det opp et surt fjes (har ikke opplevd det enda, men det kan nok skje om batteriene ikke har nok strøm kan jeg tenke meg).

Når du kommer hjem fra fotografering kobler du den til Pc'n med usb-ledningen som følger med. Sett bryteren på H.D.D og gå inn på Min datamaskin. Der kommer driven opp som en egen bokstav og det er bare å kopierer over filene. Den kan også brukes som kortleser når den er koblet til Pc'n (som x-drive og Tripper m.fl. også kan).

 

Jeg er ivertfall på kort tid blitt veldig glad i denne kjekke saken :thumbup:

Håper og tror at det forholdet kommer til å holde seg positivt fremover også.

Lenke til kommentar

Jeg fikk bestilt min fra linken over. Ble gjort gjennom jobben og regner med at VISA ble brukt. Prisen uten harddisk kom vel på 850,- inkl. frakt men uten moms.

Det fulgte ikke med europeisk støpsel, så man må ha en overgang på støpselet. Jeg fikk med en slik da jeg kjøpte x-driven og bruker den. På Clas Olson har de reiseadaptere til en billig penge.

 

 

Hva koster den med hardisk?

Har man no garanti?

Endret av P.E.R.J
Lenke til kommentar

Jeg fikk bestilt min fra linken over. Ble gjort gjennom jobben og regner med at VISA ble brukt. Prisen uten harddisk kom vel på 850,- inkl. frakt men uten moms.

Det fulgte ikke med europeisk støpsel, så man må ha en overgang på støpselet. Jeg fikk med en slik da jeg kjøpte x-driven og bruker den. På Clas Olson har de reiseadaptere til en billig penge.

 

 

Hva koster den med hardisk?

Har man no garanti?

Harddisk fant jeg ut at var billigere å handle her i landet. Kjøpte meg en disk på psdata.no på 40Gb. Ga vel 6-700,- for den tror jeg. Å sette inn harddisk selv er veldig enkelt. Det følger faktisk med et skrujern til jobben :!: 4 skruer skrus ut, harddisken settes inn i kontakten, skruene settes inn igjen. Ferdig.

 

Garantien er vel som med alt annet man kjøper: 1år?

Har ikke hørt om noen som har hatt problemer med denne saken enda, men det kan jo selvfølgelig skje.

Lenke til kommentar
Å,kan man bruke alle slags hardisker?

Du kan bruke alle 2.5" harddisker ja. De selges med forskjellige hastigheter og jo raskere de er jo mere strøm bruker de. Selv har jeg en på 5400RPM som for min del er kjapp nok i massevis. Vet ikke om det vil være noen stor forskjell på å putte i en disk på 7200RPM, men selv har jeg ikke behov for det :yes:

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...