Gå til innhold

Vurderer ny PC.. Tilbud fra Dell? XPS eller 8400?


Anbefalte innlegg

74gb Raptor er jo endel raskere....derfor er de mer fristende. Og de står ikke oppført som noe alternativ under valg på XPS. Er selvfølgelig mulig å kjøpe seg et par slike...

Det er sannsynligvis bare en snag med web oppføringen deres. Det har skjedd før at websidene ikke viser alle mulige konfigurasjoner. Raptor disken kommer og går, ikke spør meg hvorfor. Den var der for et par dager siden. Men den står fortsatt oppført i spesifikasjonene: Dell XPS specs lagring

 

Hvis du vil ha Raptor diskene, så ring dem og si fra at du ikke får valgt dem på nett. Det pleier jeg å gjøre når det skjer. Har bestilt en del maskiner fra dem, og får ikke alltid laget akkurat den konfig jeg vil ha på nett. Men på telefon klarer de gjerne å ordne det allikevel.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns du skal gå for XPS jeg. Med X800XT. Det er jo knalltilbud, og spes med prisen du får! Ingenting som slår supporten til Dell heller. Om noe skal være galt. Dessuten vil du bli fornøyd. De andre pcene må du ut med mye ekstra på grunnet å dempe støy. Selvom jeg så det ikke var noe stort problem. Men de støyer omtrent ikke overhodet.

Mitt valg: Dell uten tvil.

PGA: HD gikk i stykker på bærbar, 40gb, fikk 80gb tilbake, uten noe mellomlegg. Fyr fra Dell som hentet den gamle og la igjen ny. 9600pro kortet i min 8600 gikk i stykker, kom fyr 2 dager etter og skiftet det. Selv hadde jeg ikke nextday på noen av pcene, men de kom uansett! Ikke værst!

Lenke til kommentar
Syns du skal gå for XPS jeg. Med X800XT. Det er jo knalltilbud, og spes med prisen du får! Ingenting som slår supporten til Dell heller. Om noe skal være galt. Dessuten vil du bli fornøyd. De andre pcene må du ut med mye ekstra på grunnet å dempe støy. Selvom jeg så det ikke var noe stort problem. Men de støyer omtrent ikke overhodet.

Mitt valg: Dell uten tvil.

PGA: HD gikk i stykker på bærbar, 40gb, fikk 80gb tilbake, uten noe mellomlegg. Fyr fra Dell som hentet den gamle og la igjen ny. 9600pro kortet i min 8600 gikk i stykker, kom fyr 2 dager etter og skiftet det. Selv hadde jeg ikke nextday på noen av pcene, men de kom uansett! Ikke værst!

Har heller ingen dårlige erfaringer med Dell... Eneste jeg ikke liker er prisene på ekstradelene... men det blir vel som å handle orginalt fra Mercedes/BMW osv... De tar igjen mye av fortjenesten i ekstrautstyr..

 

Har bygget PC i alle år, og overklokket før... men nå gidder jeg rett og slett ikke å bruke så mye tid på det lenger bare for å teste PC`en på testprogrammer. Ønsker kun en ferdig PC uten noe tull... Og når prisen er så bra... :)

Lenke til kommentar
74gb Raptor er jo endel raskere....derfor er de mer fristende. Og de står ikke oppført som noe alternativ under valg på XPS. Er selvfølgelig mulig å kjøpe seg et par slike...

 

Men dette skjermkortet, er det bedre på XPS enn på 8400? Gjorde et raskt søk på forumet, der 6800 kortet får endel skryt...

Bokstavene etter er også viktig, dvs ett 2 6800 kort er ikke nødvendigvis de samme kortene. Det samme gjelder X800, der er "modell" XT best, så Pro, SE etc, dvs det finnes vel en XT PE versjon som er noe bedre enn XT. For 6800 er Ultra beste utgave, så GT, LE etc. Pr i dag yter toppmodellene fra nVidia og ATI omtrent identisk(hvertfall små marginer), dvs 6800 GT henger rimelig godt med for det meste av spill(finnes masse tester rundt forbi). Regner med at GTO er PCI-E versjonen av GT(sikkert ganske lik uansett ettersom vi snakker samme prisklasse), sikkert noen andre her som kan bekrefte/avkrefte dette.

Lenke til kommentar

Hey Johnny!

 

Jeg sitter tilfeldigvis i dette øyeblikk med en XPS som inneholder følgende:

2*74 i raid0

256 x800 kort (ikke SE seff, men XT)

 

I tillegg bestilte jeg 16x brenner, 20" LCD og 5650 høytalerene.

Har bare hatt den litt over en uke, men den fungerer knall-bra!!!

 

Det eneste jeg har å utsette på den er følgende:

1. Jeg skulle gjerne ha klokket den litt, men BIOS er stengt for slike ting av DELL (så det er mulig jeg bytter hovedkort etter hvert)

2. Brenneren støtter bare DVD+R (RW) plater, og det er jo litt dumt men ikke værre enn at det er til å leve med.

3. Det var ikke plass til mer enn 2-IDE enheter i den, så for øyeblikket har jeg koblet ut DVD-spilleren (ikke brenneren altså) for å få plass til 200GB-disken min. Jeg har derimot bestilt meg ett kontrollerkort hos komplett i dag med plass til 4 IDE-enheter til, så det er jo ikke ett alt for stort problem.

4. Høytalerene har bra lyd, men spiller ikke så høyt som jeg håpet (det var faktisk bedre lyd i de gamle jeg hadde (Altec lansing 2:1)

 

Fordelene er derimot mange, så jeg orker ikke nevne alle :-)

1. Hovedkortet har plass til tilsammen 4 sata-enheter

2. Skjermen er super-god, og front-høytaleren med volumknappen kan bare klikkes rett på plass.

3. Maskinen cruiser rundt i alle spill som finnes på maks instillinger, men det er ikke tvil om at det lønner seg å laste ned nyere drivere for skjermkort enn det som fulgte med.

4. Raptorene betalte jeg faktisk bare 300,- ekstra for isteden for det jeg måtte betalt for 1 stk. 250GB disk (mistet 100GB, men vant masse hastighet!).

5. Maskinen er drit-enkel å montere ekstra disker ol. i.

6 Maskina ser ut som en million!!!

7. Det fulgte med både D-sub kabel og DVI-kabel til skjermen.

8. Den har 460w power istedenfor 350w som det sitter i 8400'n (så det er ikke noe prob å stappe inn mer stæsj).

 

Gled deg som en unge!!! Det gjorde jeg, og gjør det ennå!

Lenke til kommentar

Sjekket akkurat Dell sine hjemmesider, og det kan se ut som de har fjernet muligheten for 2*74GB for XPS'n. Det var ikke bra, men hvis du ringer til de er det mulig de klarer å fikse det likevel... Det er jo ikke mer enn ca. 4 uker siden jeg bestilte, og da var det ikke no' prob i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Hey Johnny!

 

Jeg sitter tilfeldigvis i dette øyeblikk med en XPS som inneholder følgende:

2*74 i raid0

256 x800 kort (ikke SE seff, men XT)

 

I tillegg bestilte jeg 16x brenner, 20" LCD og 5650 høytalerene.

Har bare hatt den litt over en uke, men den fungerer knall-bra!!!

 

Det eneste jeg har å utsette på den er følgende:

1. Jeg skulle gjerne ha klokket den litt, men BIOS er stengt for slike ting av DELL (så det er mulig jeg bytter hovedkort etter hvert)

2. Brenneren støtter bare DVD+R (RW) plater, og det er jo litt dumt men ikke værre enn at det er til å leve med.

3. Det var ikke plass til mer enn 2-IDE enheter i den, så for øyeblikket har jeg koblet ut DVD-spilleren (ikke brenneren altså) for å få plass til 200GB-disken min. Jeg har derimot bestilt meg ett kontrollerkort hos komplett i dag med plass til 4 IDE-enheter til, så det er jo ikke ett alt for stort problem.

4. Høytalerene har bra lyd, men spiller ikke så høyt som jeg håpet (det var faktisk bedre lyd i de gamle jeg hadde (Altec lansing 2:1)

 

Fordelene er derimot mange, så jeg orker ikke nevne alle :-)

1. Hovedkortet har plass til tilsammen 4 sata-enheter

2. Skjermen er super-god, og front-høytaleren med volumknappen kan bare klikkes rett på plass.

3. Maskinen cruiser rundt i alle spill som finnes på maks instillinger, men det er ikke tvil om at det lønner seg å laste ned nyere drivere for skjermkort enn det som fulgte med.

4. Raptorene betalte jeg faktisk bare 300,- ekstra for isteden for det jeg måtte betalt for 1 stk. 250GB disk (mistet 100GB, men vant masse hastighet!).

5. Maskinen er drit-enkel å montere ekstra disker ol. i.

6 Maskina ser ut som en million!!!

7. Det fulgte med både D-sub kabel og DVI-kabel til skjermen.

8. Den har 460w power istedenfor 350w som det sitter i 8400'n (så det er ikke noe prob å stappe inn mer stæsj).

 

Gled deg som en unge!!! Det gjorde jeg, og gjør det ennå!

Takker for innlegget.. :yes:

 

1. Har ingen planer om å klokke, så dette er ikke noe problem for meg. Mulig skjermkortet blir lett klokket. :)

2. Velger ikke med brenner, da jeg kjøper en Nec eller BenQ dual-layer utenfor.

3. Hva mener du med ikke plass? Er det ikke plass i kabinettet, eller ikke nok tilkoblinger på hovedkortet? Maks 2 IDE?

4. Har et helt nytt Klipsch GMX 2.1 sett jeg skal kjøre på den, så høytalere blir ikke noe problem.

 

 

Har det X800XT kortet 2 DVI utganger, eller 1 DVI og 1 VGA?

Lenke til kommentar
Hey Johnny!

 

Jeg sitter tilfeldigvis i dette øyeblikk med en XPS som inneholder følgende:

 

<Masse kult>

:cool: : Den bare må jeg ha, nå!

 

:hmm: : Men du skulle jo vente et år?

 

:D : Men det er vel lov å skifte mening...?

 

:thumbdown: : Nei, nei gutt!!

 

:whistle: : (Later som ingenting mens han skriver "www.dell.")

 

:mad: : Jeg sa NEI!

 

:innocent: : Neida...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Takker for innlegget.. 

 

1. Har ingen planer om å klokke, så dette er ikke noe problem for meg. Mulig skjermkortet blir lett klokket.

2. Velger ikke med brenner, da jeg kjøper en Nec eller BenQ dual-layer utenfor.

3. Hva mener du med ikke plass? Er det ikke plass i kabinettet, eller ikke nok tilkoblinger på hovedkortet? Maks 2 IDE?

4. Har et helt nytt Klipsch GMX 2.1 sett jeg skal kjøre på den, så høytalere blir ikke noe problem.

Har det X800XT kortet 2 DVI utganger, eller 1 DVI og 1 VGA?

 

3.Det er ikke mer enn en IDE-kontroller på hovedkortet... Dvs ikke mulig å koble til mer enn 2 enheter. Derfor trenger jeg ett kontrollerkort for å koble til en ekstra disk eller 4:p Det er jo derimot plass til 4 sata enheter (2 fortsatt ledige ettersom jeg kun bruker de på Raptorene), så det er jo ikke noe egentlig problem hvis du ikke på død og liv skal bruke en gammel IDE-disk eller 2 til lagring!

 

XT-kortet har 1 DVI, 1 VGA og selvfølgelig 1 s-video utgang (ikke for at jeg trenger s-video utgang når jeg har den fete skjermen :evil: , kan jo likegodt se film på PC'n som på TV'n)

 

Jeg tror nok jeg ville kjøpt en dual-layer jeg også hvis jeg hadde tenkt meg om, men vi fikk tilsendt ett tilbud fra dell som inneholdt brenner+spiller. Jeg bare la til ting jeg, og gadd ikke fjerne noe... hehehe Dessuten er prisene på dual-layer plater så høy foreløpig at det faktisk er dortimot like billig å kjøpe filmen som å brenne den på de platene (hvis det er en film på tilbud, så er det mye billigere å kjøpe filmen!).

Lenke til kommentar
Takker for innlegget.. 

 

1. Har ingen planer om å klokke, så dette er ikke noe problem for meg. Mulig skjermkortet blir lett klokket.

2. Velger ikke med brenner, da jeg kjøper en Nec eller BenQ dual-layer utenfor.

3. Hva mener du med ikke plass? Er det ikke plass i kabinettet, eller ikke nok tilkoblinger på hovedkortet? Maks 2 IDE?

4. Har et helt nytt Klipsch GMX 2.1 sett jeg skal kjøre på den, så høytalere blir ikke noe problem.

Har det X800XT kortet 2 DVI utganger, eller 1 DVI og 1 VGA?

 

3.Det er ikke mer enn en IDE-kontroller på hovedkortet... Dvs ikke mulig å koble til mer enn 2 enheter. Derfor trenger jeg ett kontrollerkort for å koble til en ekstra disk eller 4:p Det er jo derimot plass til 4 sata enheter (2 fortsatt ledige ettersom jeg kun bruker de på Raptorene), så det er jo ikke noe egentlig problem hvis du ikke på død og liv skal bruke en gammel IDE-disk eller 2 til lagring!

 

XT-kortet har 1 DVI, 1 VGA og selvfølgelig 1 s-video utgang (ikke for at jeg trenger s-video utgang når jeg har den fete skjermen :evil: , kan jo likegodt se film på PC'n som på TV'n)

 

Jeg tror nok jeg ville kjøpt en dual-layer jeg også hvis jeg hadde tenkt meg om, men vi fikk tilsendt ett tilbud fra dell som inneholdt brenner+spiller. Jeg bare la til ting jeg, og gadd ikke fjerne noe... hehehe Dessuten er prisene på dual-layer plater så høy foreløpig at det faktisk er dortimot like billig å kjøpe filmen som å brenne den på de platene (hvis det er en film på tilbud, så er det mye billigere å kjøpe filmen!).

Hvor mange disker er det plass til da? Hvis det blir en brenner, og det allerede sitter 2 disker der... Hvor mange disker til kan jeg ha? Er det plass til 6 til?

Lenke til kommentar
Jeg mente egentlig hvor mange fysiske disker det er rom for i kabinettet?

På illustrasjonen (hold pekeren over tallene på bildet) står det 3 optiske og 3 harddisker. XPS illustrajon her.

 

Så du kan ha dine to Raptorer pluss en lagringsdisk med mere plass. (400 gig er vel største de tilbyr.)

 

Men jeg antar at 3+3 bare betyr at 3 av plassene har adgang fra fronten. Så om du klarer deg med to optiske (hva skal man ha tre for? Kopiere mellom to mens man har spill-Cd'en i den tredje...? <g>) så kan du vel få en fjerde harddisk inn, men må kanskje mekke festene selv da.

 

Det ser du når du får den. :cool:

 

Selv tror jeg at hvis jeg skulle ha fire disker ville jeg valgt minst en ekstern, en grei måte å ta daglig backup med seg på. Helst en med FireWire, så man kan koble den fra uten å måtte stenge ned maskinen først. (Det går kanskje med USB2 også?) Så kunne man ta en "ordentlig" backup en gang i uka.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Stemmer det som Tom Waits skriver.

Det er plass til 3+3 eller 4 HD+2 CD/DVD (menda må man sette inn braketter el. for den siste harddisken).

 

Når det gjelder ekstern lagring så er jeg enig i at hvis man allerede har brukt opp 4 harddisk-plasser, så er det jammen på tide med eksterne disker.

XPS har på dette området 2 stk. firewire porter (en i front, og en på lyd-kortet). I tillegg er det 8 stk. USB (2 i front, 6 bak) + 4 stk. på skjerm (2 på venstre side, og 2 under)

 

Det går an å ta ut USB utstyr mens maskinen kjører, så det er ikke noe prob, Tom :thumbup:

Lenke til kommentar
Det går an å ta ut USB utstyr mens maskinen kjører, så det er ikke noe prob, Tom :thumbup:

Ja, jeg vet igrunnen det når du sier det, gjør det hele tiden her, men har hatt problemer med kortlesere og andre ting som dukker opp som disker hvor det ikke alltid fungerer. Driverproblemer, antar jeg.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...