bjorn.e Skrevet 9. oktober 2004 Skrevet 9. oktober 2004 Jepp, software raid5 faktisk, har 4x160 i raidframe og linux - har 4 nye 160 disker som skal da settes opp i 8x160 raid5 - spørsmålet er, hvilken software raid skal eg bruke? Har prøvd å leite litt etter sammenligninger på software raid, men med begrenset hell. Forleøpig er alternativene linux&raidframe og freebsd&vinum. Er ferdig å back'e opp dataene i det gammle arrayet så skal først kjøre et diagnose programm på diskene og så begynner morroa med å prøve alternativene :S kom gjerne med ulike forslag og erfaringer, men ikkje windows - skal boote fra compact flash elelr usb pendrive. Noen som har alternativer som funker med å sette diskene idle når de ikkje er i bruk - dette funka ikkje noe vidre bra på freebsd 5.3beta7 (jepp, veit det er en grunn til det er beta .. skal prøve 4.x i løpet av ettermiddagen)
bjorn.e Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Skrevet 19. oktober 2004 kort oppsumert, linux og raid er tingen, valgte først fedora core 2 - ca 60MB/s skriving over 8x160GB i raid5, lesing varierte noe rundt 100-90MB/s på en P4 2.4Ghz 256MB - kombiner dette med GB lan og ... Hverken linux eller freebsd var særlig glad i å boote fra min pendrive, Linux skulle gjøre det, men ikkje fra min pendrive. Å offre en liten GB til OS partisjon og bruke resten i raid5 er greit i min verden - fikk forresten raid1 til OS'et da, så i grunn like greit )
Fury Skrevet 19. oktober 2004 Skrevet 19. oktober 2004 kort oppsumert, linux og raid er tingen, valgte først fedora core 2 - ca 60MB/s skriving over 8x160GB i raid5, lesing varierte noe rundt 100-90MB/s på en P4 2.4Ghz 256MB - kombiner dette med GB lan og ... Unnskyld, men er det ingen som reagerte på de tallene her? En skikkelig RAID5 hardwarekontroller, har jeg hørt, klarer knapt å presse gjennom 10 MB/sekundet på skriving på relativt raske disker. Overdriver du ikke tallene litt her, eller tenker man bufferd write? (heller det hadde vært å gå litt langt) Kanskje det var bare en pitteliten overdrivelse av linux box'en din sine ferdigheter bjorne.e? Kan godt være at jeg tar feil, men da får jeg vel vite det her og nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå