dronjom Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 (endret) jeg vil være melding nummer 4000 matte er kult, men jeg gikk litt lei sisteåret på allmen men bestod såvidt. skal kanskje ta opp skolen igjen, får se edit; æsj, ble 4001 men jeg ble Svar nummer 4000 iallfall Endret 27. april 2009 av dronjom
stemvenstre Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Hvor mange tilfeldige personer må man skuffe inn i et rom for at det skal være sannsynlig at minst to av dem har bursdag på samme dato?
JarlG Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 23, i følje Wikipedia. Sikkert nokon som kan forklare betre enn meg her, om du lurar på noko.
stemvenstre Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Vil det si at det i omtrent halvparten av alle skoleklasser er to minst to som har bursdag på samme dag?
JarlG Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Nei. Skoleklasser er ikkje tilfeldige menneskjer - dei er plukka ut etter årstal. Trur eg.
Gyr0 Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Men som alle vet, så er det fortsatt 365 dager i året. Uansett hvilket år det er snakk om
cp-nilsen Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 (endret) Hvordan kan jeg grafe to funksjoner med forskjellig x-intervall i mathematica? Si jeg vil vise f1[x]=x i intervallet 0<x<2 og f2[x]=2x for 2<x<5 ? Prøvde å sette p1 = Plot[funksjon 1, {intervall}], og p2 = funksjon 2, og så "Show[{p1,p2}]", men den viser bare for intervallet satt for p1... Endret 28. april 2009 av cp-nilsen
Ballus Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Takk til luser for forrige. Ny: Sannsynligheten for at en bestemt plante spirer er 0,7. Ole har 12 slike løker, hva er sannsynligheten for at minst 10 av løkene spirer?
Scooby snacks Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Takk til luser for forrige. Ny: Sannsynligheten for at en bestemt plante spirer er 0,7. Ole har 12 slike løker, hva er sannsynligheten for at minst 10 av løkene spirer? Bruk binomisk fordeling ... og at:
ole_marius Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 river av meg håret snart, oppgaven lyder som følger; skriv så enkelt som mulig... (ab^3)^2 * a^-3 / a*b^-4 vet at svare skal være a^-2 b^10 kan noen ta fremgangs metoden så lettforståelig som mulig?
Scooby snacks Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 (endret) (ab^3)^2*a^(-3)/a*b^(-4) => a^2b^6*a^-3/a*b^-4 => a^(-1)*b^6/a*b^(-4) =>a^-2*b^10 Bruker at: (a^p)^q=a^(pq) a^p/a^q=a^(p-q) a^p*a^q=a(p+q) Bare å holde tungen bent i munnen og ta det stegvis - lett å trå i fortegnsfeller her. Endret 28. april 2009 av Billy-the-kid
ole_marius Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 (endret) jeg bøyer meg i støvet takk har slitt en stund med den der, kommer sikkert til å poste flere innlegg siden jeg øver til tentamen jeg har i morgen edit igjen... btw... finnes det noen goder sider om bruk av funksjoner, grafer og modellering Endret 28. april 2009 av ole_marius
Ballus Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 http://www.matematikk.net Takk til billy-the-kid for svar.
duperjulie Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 Kan noen hjelpe meg med å separere følgende difflikning? xy' + x2y' = 2xy + y ? Den skal være separabel, jeg klarer bare ikke helt å se hvordan:P
Jaffe Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 Bare ta å faktoriser ut y' og y så er du egentlig i mål:
duperjulie Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 Bare ta å faktoriser ut y' og y så er du egentlig i mål: Ah! Selvfølgelig! Jeg har sittet og regna altfor lenge nå Blir helt blind! Takker
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 (endret) Hvorfor er: ln e^x = x ? Det er egentlig ganske åpenlyst, men det er lenge siden jeg har hatt dette nå. Endret 5. mai 2009 av Slettet-XHLacM
Torbjørn T. Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 Logaritmen og eksponentialfunksjonen er inverse funksjonar. http://en.wikipedia.org/wiki/Inverse_functions
EDB Skrevet 7. mai 2009 Skrevet 7. mai 2009 Eller så vet du at ln e^1 = 1 og at du skrive om ln e^x til x*ln e^1 = x. Som er en følge av det som ble skrevet over her.
Jaffe Skrevet 7. mai 2009 Skrevet 7. mai 2009 i for å få . 3 er f.eks. det tallet du må opphøye e i for å få , derfor er .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå