Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

khaffner: vis ham 1T-boken til samme forlaget du brukte til R1. Så kan han ta en titt og selv se hva han ikke kan fra før av. Jeg har bare brukt Sigma-bøkene, selv synes jeg ikke de er noe gøye, men pratet med lærerne mine om det og de mener ivaffal den er best for de som ikke er best i faget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen forklare meg hvordan

 

lim n-> uendelig l (n2*x) / (n+1)2 l = l x l

 

?

 

Jeg har prøvd alt men tydelig jeg har satt meg fast i noe. Får bare 1 / 0 i grensa...

Multipliser ut i nevneren, og del på n² i teller og nevner. Da får du

 

(n²x)/(n² + 2n + 1) = x/(1 + 2/n + 1/n²)

 

La n gå mot uendelig, så ser du at 2/n og 1/n² går mot null, og du står igjen med x.

Lenke til kommentar

Tenk deg at fremskrittspartiet på eit gitt tidspunkt har oppslutning frå 20% av velgarane. Et meningsmålinginstitutt spørr eit tilfeldig utvalg på 1000 personar over 18 år kva parti dei ville ha stemt på dersom det hadde vært stortingsvalg dagen etter. Kva er sannsynet for at fremskrittspartiet får ei oppslutning på meiningsmålinga som er:

A) høgst: 18%

B) Minst 20%

C)Minst 18,5 % og høgst 21,5%

Lenke til kommentar
Tenk deg at fremskrittspartiet på eit gitt tidspunkt har oppslutning frå 20% av velgarane. Et meningsmålinginstitutt spørr eit tilfeldig utvalg på 1000 personar over 18 år kva parti dei ville ha stemt på dersom det hadde vært stortingsvalg dagen etter. Kva er sannsynet for at fremskrittspartiet får ei oppslutning på meiningsmålinga som er:

A) høgst: 18%

B) Minst 20%

C)Minst 18,5 % og høgst 21,5%

Dette er et binomisk forsøk, og med en så stor populasjon kan du bruke normalfordeling:

Finn empirisk standardavvik, bruk 200 (0.20*1000) som forventniningsverdi og finn sannsynligheten P(X<180), P(X>200) og P(185<X<215) vha. standardnormalfordelingstabellen.

 

Bør bli rett. Men er litt usikker. :)

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Jeg var på Tønsbergmessa for en uke siden da Rybak var der og da var det fullt som F og alle går rundt sent som F, og det jeg lurer på da er om det i noen omstendigheter blir plass til mer folk om alle springer fort som F.

Hva har dere å si til dette? :) Tipper vel det er plass til like mange uansett, men bare lurte itillfelle noen har noen innvendinger.

Lenke til kommentar
Jeg var på Tønsbergmessa for en uke siden da Rybak var der og da var det fullt som F og alle går rundt sent som F, og det jeg lurer på da er om det i noen omstendigheter blir plass til mer folk om alle springer fort som F.

Hva har dere å si til dette? :) Tipper vel det er plass til like mange uansett, men bare lurte itillfelle noen har noen innvendinger.

Seriøst, hvordan skulle det ha seg til?

Hvis du propper max antall folk på plass så får du ikke plass til flere hvis de løper. Tvert imot vil jeg tro at det ville blitt dårligere plass. Flere folk dulter bort i hverandre, nesten som i en gass og tettheten synker.

 

Btw. Hvordan klarte du å poste dette spørsmålet i Den store mattetråden og ikke i Snedige spørsmåls tråden?

Lenke til kommentar
Jeg var på Tønsbergmessa for en uke siden da Rybak var der og da var det fullt som F og alle går rundt sent som F, og det jeg lurer på da er om det i noen omstendigheter blir plass til mer folk om alle springer fort som F.

Hva har dere å si til dette? :) Tipper vel det er plass til like mange uansett, men bare lurte itillfelle noen har noen innvendinger.

Seriøst, hvordan skulle det ha seg til?

Hvis du propper max antall folk på plass så får du ikke plass til flere hvis de løper. Tvert imot vil jeg tro at det ville blitt dårligere plass. Flere folk dulter bort i hverandre, nesten som i en gass og tettheten synker.

 

Btw. Hvordan klarte du å poste dette spørsmålet i Den store mattetråden og ikke i Snedige spørsmåls tråden?

 

vet ikke :p snedig

og bare et tåpelig spørsmål jeg lurte på, men jeg burde jo vite det siden matte var mitt favorittfag. vurderte å poste i den andre mappa, vet ikke hvorfor jeg ikke gjorde det :p

og jeg tenkte litt i forhold til om de løper i lysets hastighet for eksempel om folkenes masse på noen måte blir mindre, men det er vel omvendt om jeg ikke tar feil

Endret av dronjom
Lenke til kommentar

Huskar ikkje heile oppgåva, nærmare bestemt måla til Z-aksen, men dersom eg får hjelp til ein todimensjonal versjon av oppgåva, så klarar eg resten.

 

Nå, til oppgåva:

 

Du har ein todimensjonal behelder forma som ein sirkel. Den har ein radius på 24cm. Spørsmålet er føljande:

 

Dersom ein fyller denne behaldaren med todimensjonalt vann, kor mykje areal vil det utgjere dersom det rekker 6cm opp på radiusen?

 

Ser for meg at ein trenger å kunne rekne arealet under ein kurve - er ikkje det integrasjon?

 

Synas eg forklarte det bra, men berre spør om det var noko som var uklart - eg ville gjerne hatt svar på denne oppgåva!

Lenke til kommentar

Kunne du forklart kva det er du gjer her?

 

Kva representerer x og y?

 

 

Synas det er merkeleg at dei puttar ei integrasjons oppgåve i geometriboka for ungdomsskolepensum...

 

Integrasjon er einaste moglege løysning på oppgåva?

 

Takk for svar! (svaret ser riktig ut, utifrå logikken min..)

Lenke til kommentar

Ah, da er det garantert ikke integrasjon du skal bruke. Det finnes sikkert en måte å utlede formel for arealet av sirkelbiten med geometri.

 

Edit:

Jeg ble ledet til å tro at oppgaven var verre enn den var fordi du nevnte integrasjon :)

 

Bilde: http://bildr.no/view/420129

 

Først finner vi grunnflaten (G), som vi skal bruke videre senere.

p><p>

 

Vinkelen CAB blir:

 

p><p>

 

Arealet av sirkelsnittet blir:

 

p><p>

 

Arealet av trekanten blir:

 

p><p>

 

Arealet vi er ute etter er derfor:

p><p>

 

Som var det samme vi kom fram til ved hjelp av integrasjon, så jeg er ganske sikker på at dette stemmer :)

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Hva skriver jeg på casioen min for å kunne utrykke denne rekken som jeg ikke husker navnet på: 1+0,5+,+0,25+0,125....=2

Dette vil jeg gjøre slik at jeg kan bare ved å trykke EXE, så blir det 1,5 1,75 1,875 osv.

Jeg prøvde med

1 EXE

Ans + Ans/2 EXE = 1,5

Ans + Ans/2 EXE = 2,25 :wallbash:

 

Vil helst begrense løsningen til + - / x () og Ans.

Endret av kolvereid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...