Gå til innhold

Tweaks, tips og triks i CSS

Anbefalte innlegg

Skrevet
jeg har 2048/256 hva burde mine Rate stå på ??

Mange som henger seg opp i rates i forhold til linje her. Rates er ikke så avhengige av linje som av serveren. Har du en ok ADSL (noe á la 512/128) så kan du godt bruke de vanlige "høye". Likevel er det noen generelle forholdsregler man kan ta:

Sjekk fps'n din, hva ligger den på gjennomsnittlig? cl_cmdrate sender hva som skjer på skjermen din for hvert fps. Har du en gjennomsnittlig fps på 70 så kan det være lurt å sette fps_max til 70. Hvorfor? Jo fordi: Har du cl_cmdrate på 101 mens fps er på 70 så betyr det at du sender mye mer enn det som skjer og du får choke - det samme skjer selvfølgelig hvis cl_cmdrate er veldig lav i forhold.

Ok det var cl_cmdrate. cl_updaterate bør du ikke ha noe lavere enn 60-80 for ikke å bli beskyldt for ratehaxx. cl_updaterate sender informasjon til serveren og hvis du sender for lite blir du hakkete for de andre. Har du ekstremt god ping kan du tjene på å ha cl_updaterate høyere som f.eks 101 ellers holder 80 i massevis.

ex_interp settes ut fra cl_updaterate. 1/cl_updaterate = ex_interp

Eks:

1/80=0.0125

rate er det som virkelig er serveravhengig og som jeg forandrer oftest. Er den for høy får du choke, er den for lav får du choke. Uansett ligger svaret mellom 10000 og 20000. Generelt kan du si at jo flere på serveren jo høyere rate. Når jeg spiller på Superserver.no sine servere med 32 spiller f.eks må jeg opp på 19000-20000 mens på en server med 14-16 spillere så holder det med 14000-15000.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det ikke slik at det ikke er lov til å kjøre mindre?

Det vet jeg ikke. :blush:

På lan er det bare å sette alt på maks i hvert fall. Kanskje de som spiller turneringer har god linje, hehe. Men det er i hvert fall slik jeg har "lært" å stille inn rates.

Skrevet

jeg trodde egentlig ikke at rates var vesentlig med fps... Nekter å tro at cmdrate har noe med fps å gjøre, hvorfor skal den sende etter hvor mange fps du har da?

Skrevet

Har en 1200/400 linje noen som vet hva jeg skal sette på?

Jeg får sånne chokes hele tida.. irriterende og til slutt får jeg over 1000 ping og alt klikker! :realmad:

Noen som vet hvordan fikse dette? det er liksom et millisek som liksom fryser og så tilbake til vanlig hele tiden! har 40-140 fps

Skrevet (endret)

Dette har ikke noe med rates å gjøre, men det er ihvertfall et tips.

Jeg hadde problemer med å få CS:S til å kjøre flytende, selvom jeg fikk 77 FPS på video stresstesten og hadde 60 FPS i gjennomsnitt ingame. Spillet hakket innimellom, ganske ofte faktisk, selvom FPS'en ikke droppet.

Så kom jeg på at jeg hadde vært dum nok til å installere Steam til c:, pleier alltid å ha spill på en annen stasjon enn systemdisken, da dette gir bedre ytelse.

Jeg flyttet like så greit hele Steam mappen til en annen stasjon, og dette løste problemet mitt, nå har jeg skikkelig bra flyt i spillet, hakker ikke lenger i det hele tatt. FPS'en er fremdeles lik.

Anbefaler alle som har Steam installert på samme disk som du har Windows til å flytte den til en annen. Var ikke noe problem å bare flytte hele mappa, trengte ikke re-installere. Bare log ut og lukk Steam først ;)

Endret av cockmyrifle
Skrevet
jeg har 2048/256 hva burde mine Rate stå på ??

Mange som henger seg opp i rates i forhold til linje her. Rates er ikke så avhengige av linje som av serveren. Har du en ok ADSL (noe á la 512/128) så kan du godt bruke de vanlige "høye". Likevel er det noen generelle forholdsregler man kan ta:

Sjekk fps'n din, hva ligger den på gjennomsnittlig? cl_cmdrate sender hva som skjer på skjermen din for hvert fps. Har du en gjennomsnittlig fps på 70 så kan det være lurt å sette fps_max til 70. Hvorfor? Jo fordi: Har du cl_cmdrate på 101 mens fps er på 70 så betyr det at du sender mye mer enn det som skjer og du får choke - det samme skjer selvfølgelig hvis cl_cmdrate er veldig lav i forhold.

Ok det var cl_cmdrate. cl_updaterate bør du ikke ha noe lavere enn 60-80 for ikke å bli beskyldt for ratehaxx. cl_updaterate sender informasjon til serveren og hvis du sender for lite blir du hakkete for de andre. Har du ekstremt god ping kan du tjene på å ha cl_updaterate høyere som f.eks 101 ellers holder 80 i massevis.

ex_interp settes ut fra cl_updaterate. 1/cl_updaterate = ex_interp

Eks:

1/80=0.0125

Hhaha verre tull har jeg aldri hxrt du..

du tror virkelig man far choke hvis man har cmdrate hoyere enn fps'en?

fps betyr frames per second, som er oppdateringer til skjermen i sekundet.

cmdrate har med nettverket og gjore, de to er helt urelaterte.

cmdrate er hvor mange ganger i sekunder servern sender informasjon til deg om det som skjer i spillet.

for eksempel kommer det koordinater til alle spillerne, som servern sender til deg, sa tegner hl enginen dem inn i de koordinatene.

og da kommer vi innpa hvorfor hax rates er bare tull.

hvis vi skal ta et eksempel:

klokka 12:30 sender alle klientene informasjon til servern, spilleren 'per' er i koordinater 350x120x980, og spilleren anne er i koordinater 670x340x840.

da registrerer servern dette. og si at anna og per motes rundt et hjorne, og at anne skyter pa per, da sjekker servern om anna skjot der hvor per registrerte han var siste oppdatering til servern.

hvis per lagger, og siste oppdatering fra per kom for et sekund siden, og han pa det sekundet har flyttet seg bak hjornet uten at servern har registrert det, mens siste oppdatering fra per sa til annas klient at per var foran hjornet, interpolerer ex_interp at per var foran hjornet. derfor kan per bli skutt nar han ser seg selv bak veggen.

sa hvis du tenker pa dette da, at det er servern som bestemmer hvor alle spillerne er, ikke klienten, sa far ikke de andre kliente feilaktig eller sein informasjon selvom updaterate er lav, fordi det har ingenting a si.

pa toppen av det er cs laget for isdn, og lave rates er det cs er for, cs var en revolusjonerende engine pga netkoden sin, sa det er bare na i det siste at rates har vaert noe problem.

Skrevet
Hhaha verre tull har jeg aldri hxrt du..

Tull og tull... På sett og vis bekrefter du jo deler av det jeg skriver:

cmdrate er hvor mange ganger i sekunder servern sender informasjon til deg om det som skjer i spillet.
Det stemmer jo overens - det du er uenig i er hvorvidt den har noe med fps å gjøre. Men tenk deg litt om: cmdrate sender så og så mye i sekundet ok? Dette er informasjon om hvor du befinner deg og hvor mange kuler du skyter ikke sant? Hvis du ligger på 50 fps (på din skjerm tegnes det ett nytt bilde 50 ganger) og du sender informasjon om dette 100 ganger i sekundet så sier vel enkel matematikk at du sender litt vel mye? Ok, jeg skal gå med på at cmdrate har ikke så mye med fps å gjøre som den hadde før 1.1.0.0 (hl versjon) men å påstå:
cmdrate har med nettverket og gjore, de to er helt urelaterte.
er noe av det verste tull jeg har hørt...

I og med at jeg ikke har skrevet nettkoden til HL så er jo dette kun ting jeg har lest så jeg skal aldri bli for skråsikker her men du kan jo ta en titt på disse:

http://ucguides.savagehelp.com/ConnectionFAQ/Halflife.htm

http://www.enemydown.co.uk/article.php?id=59

http://www.clan-uke.co.uk/modules.php?name...=article&sid=40

http://www.csbanana.com/csb_page.banana?page=158&p=5#netcode

Her kan jeg selvfølgelig grave og grave men uansett - bare noen av de første treffene jeg fant på Google.

Skrevet

Jeg blanda btw cmdrate og updaterate, men uansett var alt riktig.

du forstar ikke..

cmdrate har INGENTING med fps og choke og gjore. (har aldri hatt noe med a gjore heller)

choke er hvor mange packets servern dropper og sende for a ga innenfor bandbredden som er definert av rate.

fps har med hvor mange ganger skjermkortet oppdaterer bildet.

det blir det samme som og si at du kan ikke ha hoy sensitivetet pa musa siden fps'en din ikke klarer og oppdatere alle bevegelsene..

si at fps'en din er 50, og cmdrate er 100, da sender du packets om hvor du er 100 ganger i sekundet, og fps'en din oppdaterer dette til skjermen for hver andre cmd oppdatering.

det som skjer da er at dette skjer sa mange ganger i sekundet at ingen menneskelig person kan merke noe forskjell.

det har absolutt ingenting og si for noenting.

Skrevet
Skulle vert ett sikkert program til cs: s som fikset alt dette tweak styre :p

Der er ett program til HL som finner den optimale rates å blabla, hl toolz elle no! tar eg feil?? pokker da sliter fortsatt på å få cs til å gå smooth..Det ekke lag da pingen er grei...men på en måte ligner det lag, fps er også grei. feen...jaja bare å prøve seg frem :thumbup:

Skrevet
Jeg blanda btw cmdrate og updaterate, men uansett var alt riktig.

du forstar ikke..

cmdrate har INGENTING med fps og choke og gjore. (har aldri hatt noe med a gjore heller)

choke er hvor mange packets servern dropper og sende for a ga innenfor bandbredden som er definert av rate.

fps har med hvor mange ganger skjermkortet oppdaterer bildet.

det blir det samme som og si at du kan ikke ha hoy sensitivetet pa musa siden fps'en din ikke klarer og oppdatere alle bevegelsene..

si at fps'en din er 50, og cmdrate er 100, da sender du packets om hvor du er 100 ganger i sekundet, og fps'en din oppdaterer dette til skjermen for hver andre cmd oppdatering.

det som skjer da er at dette skjer sa mange ganger i sekundet at ingen menneskelig person kan merke noe forskjell.

det har absolutt ingenting og si for noenting.

Urk! Jeg gidder ikke krangle på dette og for alt jeg vet så kan det være at du har rett også men det er fint lite som tyder på det. Gadd du i det hele tatt sjekke noen av de linkene (jeg kan glatt hoste opp 100 til)? Jeg har seriøst _aldri_ lest det du snakker om jeg har lest ganske mye om nettkoden i HL. Setter absolutt pris noen henvisninger i "riktig" retning hvis du har noen.

Når det gjelder at du blanda updaterate og cmdrate så er jeg helt enig - alt du sa stemmer for updaterate.

Skrevet

alt det jeg sa er ting jeg har funnet ut selv ved a lese om nettkoden, og ut ifra ting jeg vet om datamaskiner og andre ting, det er bare logikk.

jeg sa kort gjennom linkene men det var ikke noe jeg ikke visste fra f0r av sa gadd ikke lese.

Skrevet
Dette har ikke noe med rates å gjøre, men det er ihvertfall et tips.

Jeg hadde problemer med å få CS:S til å kjøre flytende, selvom jeg fikk 77 FPS på video stresstesten og hadde 60 FPS i gjennomsnitt ingame. Spillet hakket innimellom, ganske ofte faktisk, selvom FPS'en ikke droppet.

Så kom jeg på at jeg hadde vært dum nok til å installere Steam til c:, pleier alltid å ha spill på en annen stasjon enn systemdisken, da dette gir bedre ytelse.

Jeg flyttet like så greit hele Steam mappen til en annen stasjon, og dette løste problemet mitt, nå har jeg skikkelig bra flyt i spillet, hakker ikke lenger i det hele tatt. FPS'en er fremdeles lik.

Anbefaler alle som har Steam installert på samme disk som du har Windows til å flytte den til en annen. Var ikke noe problem å bare flytte hele mappa, trengte ikke re-installere. Bare log ut og lukk Steam først ;)

jeg har det samme dritt probleme, ligger i 80 fps gjennomsnittlig, har 0 i loss og choke, men enda så hakker spillet, det flyter ikke for en femmer :no::no::no:

ser det spesielt når jeg går inntil vegger og rundt hjørner, ja dere skjønner.

Jeg må få fikset dette,

Og steam er instalert på en egen HDD ikke C:

Please help me :(

Skrevet (endret)
alt det jeg sa er ting jeg har funnet ut selv ved a lese om nettkoden, og ut ifra ting jeg vet om datamaskiner og andre ting, det er bare logikk.

jeg sa kort gjennom linkene men det var ikke noe jeg ikke visste fra f0r av sa gadd ikke lese.

Les dette her du.

cl_cmdrate 30 Ranged 10-Unlimited

This command is based on your FPS. If you are getting 35 FPS, you will only send out 35 packets of information a second. The higher you set this, the higher your latency will be. Some odd values will cause this to drop in half because it is not a multiple of your current FPS. Also, if you are sending the server 101 packets a second and it is only running at 55 FPS, then something happens to the extra packets because it cannot read all of them. This easily explains why nothing registers anymore, the servers run at horrible FPS and only process 1/2 of the gameplay.

Jeg kan vel for så vidt bekrefte at dette stemmer. Tror heller ikke at en såpass stor og kjent side som csbanana.com ville lagt ut feil informasjon uten å blitt rettet på heller.

Endret av XoRc
Skrevet

En av grunnene til at så mange sliter her er at det ikke er mulig å slå Specular Mapping og Bumpmapping helt av. Dette burde absolutt vært med i options under video settings, men den gang ei. Det finnes da en annen, men tungvinn måte å gjøre det på, men dette må gjøre hver gang spillet starter opp. Flyten er da til gjengjeld veldig mye bedre iallfall hos meg. Åpne konsollen, og skriv inn følgende: mat_specular 0 og mat_bumpmap 0 (husker ikke helt om det var mat_bumpmap eller mat_bumpmapping, men denne kommer opp i konsollen med 1 etter.) Det finnes flere grafiske goodies som kan skrues av, men jeg tror det er mest å tjene på dette.

Skrevet

Xorc det der virker som bare noe tull.

Jeg har absolutt ingenting i mot a bli rettet pa, men tenk pa hvordan fps og cmdrate fungerer og hvordan de er helt separert fra hverandre.

Han fyren i artikkelen sier "nothing registers anymore", det er jo typisk whine.

Han har sikkert laga sin egen logiske verden hvor han prover og forklare hvorfor han suger i cs.. De fleste folka i cs har ikke peiling pa hvordan cs fungerer, i begynnelsen var det jo MASSE folk som trodde hax rates var virkelige. At en person pa csbanana tror det her er ikke noen overraskelse.

Men okey.. Jeg tror den enkleste maten er a bare emaile jess cliffe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...