Gå til innhold

Overklokking av A64 3000+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du må jo bare prøve. er umulig å vite helt nøyaktig hvor langt du kan klokke den.

Har ikke noe erfaring med klokking av denne prosessoren personlig. Bare still opp fsb en med 5 og 5 mhz og skjekk om windows er stbilt. du må også stille opp vcoren (strømmen til prosssoren) et hakk innimellom, når windows blir ustabil.

Og pass på tempen!

 

Men det kommer jo ann på om minnet følger med, er ikke så mye poeng å klokke cpu fsben når rammen fremdeles går tregt.

Lenke til kommentar

Har selv et epox hovedkort og amd 64 3000+, og Corsair 3200XL minne.

Med boxed kjøleren får jeg prosessoren opp til 2350 MHz helt stabilt. Da jeg nærmet meg 2400MHz begynte ting å bli ganske utstabilt. Jeg har skrudd opp FSB for å få til dette, samtidig som jeg satte minnemultiplikatoren ned slik at minne reelt kjører på 200 MHz, altså den hastigheten den er beregnet for. Har hørt mange andre si at de kjører fint på 2400Mhz, men da har de gjerne lagt noen ekstra kroner i en god kjøleløsning.

Endret av Dj Laffen
Lenke til kommentar

Vil legge til hvordan du best går fram for å finne ut hva du kan få ut av systemet.

 

Først kan du klokke ned minne ditt. Deretter øker du HTT (FSB) gradvis oppover. Da vil du finne ut hva prosessoren vil klare uten at minnet hemmer deg. Senere kan du klokke prosessoren ned igjen og sette minnehastigheten tilbake til det normale. Nå kan du igjen øke HTT gradvis til det blir ustabilt. Du har da funnet smertegrensen for minnet. Deretter beregner du bare optimale settings på minnemulitiplikator, prosessormultiplikator og HTT.

Lenke til kommentar

Fant en fin guide på dette med overklokking her om dagen, husker ikke hvor og jeg har ikke prøvd den selv enda, men den virka veldig bra..

 

Notes for finding the highest stable memory and cpu speed .

 

I usually run the memtest #5 loop 4-5 times before i'm satisfied.

Whan it's okay i run one pass of all tests in it .

Using #5 to find the ideal voltage and max mem speed .

This is done with a reduced multiplier , so that the cpu mhz is not overclocked

and can't cause hickups.

 

Then in windows i use HotCpuTesterPro (not shareware version as it's missing the fft test) .

And loop only the Fast Fourier Transforms (FFT) test and let it run over 40 times .

This one is good to check if your cpu speed (if oc'ing) is stable as it's

heavy mathematicle based .

This test (looped FFT) will revial in 10-15 minutes if your cpu clock is good or bad .

 

After this is done you should have noted the max stable mem frequency and voltage (memtest) ,and the max cpu frequency (FFT test) the comp can run.

 

Next is to put together a fsb/multi/HHT x3/x4 , memory divider that gived the best possible match close to your max cpu speed and mem speed (or a little bit under).

 

Then the final clocking is tested with prime95 torture test (lots of memory and cpu tested) for some hours that makes sure all different tests pass atleast once.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...