Gå til innhold

Beste bærbare skole-/hjemmesidepc til 8000?


fredriku

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk http://www.papyrus.no/

 

8200,- for CeleronM, 256,40,Wlan

 

Temmelig OK pris!

 

Prosessor Intel® Celeron® M processor 320 (1.30 GHz, 400 MHz Front Side Bus, 512 KB 2nd level cache)

Minne 256 MB, maximum expandability: 2,048 MB, technology: DDR RAM

Skjerm 15.0 ” XGA TFT colour display

Grafikk Intel® 855GME, 16-64 MB DDR RAM (UMA), 3D graphics accelerator, 4 x AGP bus

Harddisk 40 GB, S.M.A.R.T .

Kortplasser 1 x PC Card Type II, 2 x memory slots (1 to configure)

Operativsystem Windows ® XP Home Edition

Batteri Main, technology: lithium-ion, maximum life: up to 2.9 hours

Vekt 3,2 kg

Nettverk 10/100 Base-TX Ethernet LAN, 56 Kbps data (V.90) and 14.4 Kbps fax (V.17) international V.90 modem, V.92 ready

Trådløst Wireless LAN (802.11b/g dual-mode integrated network support, Wi-Fi™ compliant)

Lenke til kommentar
Fujitsu Siemens Amilo K7600 til 8495,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301446&cks=PRL

 

+ et rimelig WLAN-kort så er du i mål :thumbup:

Hvordan er ytelsen til denne maskinen? og eventuelt støy? Dette er viktige faktorer som spiller inn!

Den yter nok vesentlig bedre enn Celeron M, men støyer nok litt mer siden Athlon XP-M blir varmere i bruk. Jeg har hørt den i bruk og synes den var relativt stillegående, men jeg ville kjøpt litt mer RAM til den.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gått for Athlon-XP-M basert maskin (jeg har selv hatt en laptop basert på XP-M 2500+ Barton)

 

Grunnen er:

 

1. Det er meget liten sannsynelighet for at maskinen er klargjort for internt WiFi kort (innebygget antenne) noe som jeg synes der temmelig viktig, for å slippe å ha nettkortet stikkende ut av maskinen, eller måtte kjøpe et 3Com kort med liten antenne.

 

2. Oppgradering; Celeron-M maskinene klarer helt sikkert å kjøre vanlig Pentium-M cpu om man skulle trenge det i fremtiden

 

3. Hastighet; det er svært lite trolig at XP-M er noe spesielt raskere enn Celeon-M

 

4. Batteri; Celeron-M SKAL være mer snill med batteriet enn XP-M

Lenke til kommentar
2. Oppgradering; Celeron-M maskinene klarer helt sikkert å kjøre vanlig Pentium-M cpu om man skulle trenge det i fremtiden

Ja, hvis du klarer å kjøpe Pentium M i løssalg.

 

3. Hastighet; det er svært lite trolig at XP-M er noe spesielt raskere enn Celeon-M

Ikke enig der, så langt har jeg hørt at Celeron M yter ganske dårlig uten at jeg har sett så mange benchmarks av den. Athlon XP-M 2800+ yter omtrent identisk med Athlon XP 2800+, altså langtifra dårlig. Hvis du vet om noen tester av Celeron M som viser at den ikke yter dårlig så vil jeg gjerne se det.

 

4. Batteri; Celeron-M SKAL være mer snill med batteriet enn XP-M

Faktisk ikke, siden Athlon XP-M støtter PowerNow! mens Celeron M ikke støtter SpeedStep som på Pentium M. I praksis betyr det at Celeron M ikke har noe særlig bedre batteritid enn Athlon XP-M, dvs. maks 2 timer ved normalt bruk.

Lenke til kommentar

Ikke enig der, så langt har jeg hørt at Celeron M yter ganske dårlig uten at jeg har sett så mange benchmarks av den. Athlon XP-M 2800+ yter omtrent identisk med Athlon XP 2800+, altså langtifra dårlig. Hvis du vet om noen tester av Celeron M som viser at den ikke yter dårlig så vil jeg gjerne se det.

 

celeron-m er et BRA valg

 

tatt pris/ytelse i betraktning.

 

link:http://www6.tomshardware.com/mobile/20040309/index.html

Endret av Peder82
Lenke til kommentar
2. Oppgradering; Celeron-M maskinene klarer helt sikkert å kjøre vanlig Pentium-M cpu om man skulle trenge det i fremtiden

Ja, hvis du klarer å kjøpe Pentium M i løssalg.

Vaagen Consulting, PSData, CShop.no, Datasupply Mamoz og Advance.no fant jeg på et kjappt søk på prisguide.hardware.no.

 

 

MHT batteritid kan det lønne seg å sjekke hvor store batterier som sitter i maskinene, det varierer noe har jeg sett.

Lenke til kommentar
2. Oppgradering; Celeron-M maskinene klarer helt sikkert å kjøre vanlig Pentium-M cpu om man skulle trenge det i fremtiden

Ja, hvis du klarer å kjøpe Pentium M i løssalg.

Vaagen Consulting, PSData, CShop.no, Datasupply Mamoz og Advance.no fant jeg på et kjappt søk på prisguide.hardware.no.

Ok, men prisene på disse var jo helt sinnsyke. Pentium M 755 (2.0GHz) koster utrolige 5566,- hos IT-butikken (rimeligst), og det er jo helt vanvittig sammenlignet med low-power Mobile Athlon 64 3000+ (2.0GHz) som koster "bare" 2233,- samme sted og den yter også klart bedre :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...