Gå til innhold

865G/PE - 875P kort med CSA?


Theo343

Anbefalte innlegg

Hvilke S478 kort finnes med CSA, HT, PAT, CST, Dual DDR, FSB800, USB2.0 og evt. firewire i tillegg?? Helst ikke støyende NB vifte, kun kjøleribbe.

 

Jeg har lett leeenge etter et slikt kort som ikke koster skjorta :(.

 

Intel Rock Lake og Bayfield er umulig å bli klok på om faktisk har CSA eller ikke. Var på nippet til å bestille Rock Lacke til 700,- men så gjorde flere tester meg i tvil om hva kortet faktisk hadde(CSA).

 

Trenger tips til kort som maks koster 1000-1200. Har ikke funnet noe brukt heller.

 

Trenger det kjapt da jeg skal bygge til helgen... :(

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Abit IC7-G har alt det der. NB viften bråker litt, men dersom du bruker fiftestyringen i bios, blir den ganske stille.

 

Edit: Mulig IC7-G mangler CST, aner egentlig ikke hva det er...

 

Edit2: Dårlig språk, har stirret på java kode siden klokken 10, så jeg orker ikke gjøre så mye med det :)

Endret av mar
Lenke til kommentar

Kandidater (alle med CSA):

 

Asus P4C800-E Deluxe

Abit IC7-G/IC7-MAX3

MSI 875P Neo2-FIS2R

Intel Rocklake (865PE), Bayfield (865G) og Bonanza (875P) (Intel kortene har ikke FireWire)

 

Forøvrig har alle 865/875 kort med Intel-gigabit CSA utgavene (den er ikke dyrere enn Intel's andre gigabit kontrollere, men av naturlige årsaker kjappere).

 

Intel kortene er de eneste med passiv kjølt NB (litt usikker på Asus/modeller) men viften kan stanses, ribbene er mer enn store nok til å ta av for varmeutviklingen, er min erfaring.

 

Har selv Abit IC7-G, MSI 875'en og Intel Bonanza - glimrende kort alle sammen :)

 

Edit: USB2, til orientering er på plass i absolutt alle slike kort

Lenke til kommentar

Jepps kikka på kortet :) CST kan man overse egentlig.

 

EDIT:

Mtt svar var til den, men det kom rett etter Dollar

 

Men Dollar:

... Jeg var 1 sekund unna å bestille Intel Bayfield kortet i går, men så ombestemte jeg meg fordi jeg ville ha firewire som Intel Rock Lake har.

 

Men etter å ha lest meg sår i øynene på Bayfield og Rock Lake på intel sine sider ble jeg mer usikker på om Rock Lake(med produkt kode BOXD865PERL) faktisk har CSA.

 

Noen steder står det FE og andre steder Gb og ikke CSA. For å gjøre det vanskeligere er forskjellige utgaver av Rock Lake D865PERL som LL og LX etc..

 

Så hva må jeg egentlig ha? Er det tullete å tro at et kort til 750,-(cshop) har CSA og alt det andre? Bayfield kortet er det samme og til samme pris, men med integrert grafikk og uten firewire.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jepps kikka på kortet :) CST kan man overse egentlig.

 

EDIT:

Mtt svar var til den, men det kom rett etter Dollar

 

Men Dollar:

... Jeg var 1 sekund unna å bestille Intel Bayfield kortet i går, men så ombestemte jeg meg fordi jeg ville ha firewire som Intel Rock Lake har.

 

Men etter å ha lest meg sår i øynene på Bayfield og Rock Lake på intel sine sider ble jeg mer usikker på om Rock Lake(med produkt kode BOXD865PERL) faktisk har CSA.

 

Noen steder står det FE og andre steder Gb og ikke CSA. For å gjøre det vanskeligere er forskjellige utgaver av Rock Lake D865PERL som LL og LX etc..

 

Så hva må jeg egentlig ha? Er det tullete å tro at et kort til 750,-(cshop) har CSA og alt det andre? Bayfield kortet er det samme og til samme pris, men med integrert grafikk og uten firewire.

CSA er bare bussen Intel's egen PRO/1000CT gigabit-chip er koblet til. Alle Intel's egen hovedkort (Bayfield, Rocklake, Bonanza) med gigalan bruker CSA-buss basert gigabit. Intel leverer også disse kortene i utgaver med 100mbit, men så lenge du passer på å kjøpe gigalan utgaven får du som sagt CSA.

 

Var 2 millimeter unna Bayfield selv i vinter, nettopp av samme årsak. Jeg endte likevel opp med en MSI da (server #1), og gikk for et Intel kort nå (server #2). Mitt valg i vinter, MSI fremfor Intel ble kunn gjort på grunn av pris (fikk MSI kortet svært billig).

Lenke til kommentar

ok i see.. Ser ut som et billigste Intel kortet med Gblan er Bayfield merket med GETH til rundt 1.000,-

 

Men hvordan er MSI kortet i forhold til dette?

 

Har lagt inn hardware jeg har kikket på her:

http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=7817

 

Det gjenstår å se hva jeg velger. Bayfield eller Rock Lake.

 

Hvordan er den integrerte grafikken på Bayfiled? er det bedre å få firewire på Rock Lake og kjøpe et billig AGP grafikk kort til 200,- på Rock Lake?

 

Vil ikke ha annen trafikk på FSB bussen enn Raid kontrolleren jeg skal ha der. Derfor jeg bla. vil ha CSA Gblan. Så skal jeg ha firewire må det være integrert på SB'en.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ok i see.. Ser ut som et billigste Intel kortet med Gblan er Bayfield merket med GETH til rundt 1.000,-

 

Men hvordan er MSI kortet i forhold til dette?

 

Har lagt inn hardware jeg har kikket på her:

http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=7817

 

Det gjenstår å se hva jeg velger. Bayfield eller Rock Lake.

 

Hvordan er den integrerte grafikken på Bayfiled? er det bedre å få firewire på Rock Lake og kjøpe et billig AGP grafikk kort til 200,- på Rock Lake?

 

Vil ikke ha annen trafikk på FSB bussen enn Raid kontrolleren jeg skal ha der. Derfor jeg bla. vil ha CSA Gblan. Så skal jeg ha firewire må det være integrert på SB'en.

Bayfield, Bonanza, MSI, 865 og 875 er i bunn og grunn ett fedt "til serverbruk" tror jeg (hvertfall er det ikke snakk om noen målbare ytelsefordeler noen vei. Stabilitet o.l. vil jeg tro er på topp hele veien (min erfaring).

 

Den intregrerte grafikkløsningen er standard Extreme Graphics 2, klarer WC3 og BF1942 (Farcry o.l. blir mer slideshow). Er 3D irrelevant så holder det i lange baner :)

 

CSA-gblan er helt klart et must, om MB/s ut mot nettverk er av betydning. Min box drar glatt over 100MB/s.

 

Firewire'n Intel kortene bruker innbiller jeg meg en en TI-chip (bra). Firewire er koblet til PCI bussen (akkurat som en eventuell RAID-kontroller) slik er det på absolutt alle hovedkort, ingen vei utenom, begge deler er forøvrig koblet i SB.

 

FSB er bussen mellom CPU og NB og har ingen tilknyttning til noen av delene.

Lenke til kommentar

Mye bra info her ;)

 

Jeg mente å ha hørt om firewire kontrollere med dedikerte busser, men det ville sikkert vært dyre løsninger. (men har nok lest feil der)

 

Men da tror jeg at jeg skal gå for Bayfield kortet så siden jeg mest sannsynlig vil ha USB2.0 utstyr og hvis jeg kjøper noe som eksterne disker etc.

 

Men på den andre siden lurer jeg på å ha et ATI 7000 AGP kort på et Rock Lake kort siden det har bra tv ut løsning(stillegående, og grei tv kvalitet) slik at jeg kan se ting på tv med bra kvalitet fra serveren hvis jeg ønsker.

 

Må forsøke å slå flest mulig fluer i en smekk hehe. Tenkte først på PCI skjermkort jeg har liggende, men det er jo idioti når man har en dedikert AGP buss.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...