Gå til innhold

Er S.M.A.R.T. til å stole på?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har 'enablet' S.M.A.R.T. på diskene mine(i BIOS). Dette er jo et diagnose verktøy som skal gjøre det lettere å se om diskene er i ferd med å feile.

Man får infoen rett fra disken, kan man si.

Så har jeg lasta ned et lite program som kan lese denne infoen.

Men nå nylig synes jeg at jeg tydelig kan høre "klikk klikk, klikk klikk"(bare fire klikk - svak, "soft" lyd) hver gang maskinen starter, noe jeg ikke kan huske var der før.

Maskinen booter som vanlig, og jeg merker ikke noe i Windows heller.

Men p.g.a. klikkene ved oppstart, åpnet jeg dette programmet jeg lastet ned, og sjekka S.M.A.R.T. statusen. Heller ikke der sto det noe om at noe kunne være galt.

Alle tester sto som OK.

Det jeg lurer på er om jeg kan stole på dette?

Liker ikke klikkelyder, selv om det ikke har skjedd noe annet hittil.

Endret av John P.
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For å si det sånn; Når jeg har fått SMART-feilmeldinger så har det bare vært temmelig kort tid før hele HD'n tok kvelden. Så HVIS du får SMART-feil så vil jeg råde deg til å ta backup fort som <sett inn slemt ord>!

Har forresten selv en Hitatchi Deskstar (Deathstar?) som stadig sier "Clonk", "TIKK", "mjauu" og "mjrrrr". Har fungert perfekt hittil i noen måneder. Ingen SMART-feil heller.

Edit: Seriøst! Jeg var sikker på at katta hadde forvilla seg inn i PC-skapet.

Endret av sedsberg
Skrevet (endret)

Hvordan enable S.M.A.R.T (har en seagate)?

Sorry men for off topicen.

Evnt.Program til å lese av dette?

Endret av Greez
Skrevet

Hmm har 3 WD disker og jeg får opp at SMART er aktivert på 2 av dem, hva det er godt for vet jeg ikke, men når det står SMART Failed på en disk så tyder jo Failed på at det er noe feil? mulig det er en så gammel HD (WD 120GB fra 2002 sånn ca) at den rett og slett ikke har det.

Skrevet

Jeg har en S-ata diks, men mitt S.M.A.R.T. program kan vist ikke ta denne disken dere skulle vel ikke vite om et program som støttet S-atat disker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...