Gå til innhold

Raskt kamera til sportsfotografering


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bytte ut mitt gamle kamera.

Mitt behov er vel i første rekke et allround-kamera. Men jeg tar også en del sportsbilder, i første rekke skibilder. Så jeg har behov for et raskt kamera, som fungerer bra med snø som bakrunn.

Et annet krav jeg stiller er minimum 6xzoom.

 

Men det viktigste er altså at det er raskt

 

Jeg har tenkt å bruke ca 4000-6000 kr på kameraet

 

Noen tips eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kjenner markedet i detalj, tror jeg du kan få problemer med å tilfredsstille kravene dine innenfor budsjettet.

 

Generelt har alle kameraer problemer med snø som bakgrunn, dette er en effekt av grunnprinsippene i alle lysmåleres oppbygging, og det beste man kan gjøre er å eksponere bilder med mye snø litt mer enn det lysmåleren sier. Det er med andre ord viktig med et kamera der det er lett å justere eksponeringen.

 

Du vil også ønske optikk med høy lysstyrke for å kunne fryse bevegelsene til utøverne.

 

Jeg synes forslaget som Sony F828 høres lurt ut, ellers finnes det også en del andre kameraer i denne klassen som vil vært verdt å vurdere. De koster alle sammen mer enn 6000, tror jeg.

 

Erik

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å bytte ut mitt gamle kamera.

Mitt behov er vel i første rekke et allround-kamera. Men jeg tar også en del sportsbilder, i første rekke skibilder. Så jeg har behov for et raskt kamera, som fungerer bra med snø som bakrunn.

Et annet krav jeg stiller er minimum 6xzoom.

 

Men det viktigste er altså at det er raskt

 

Jeg har tenkt å bruke ca 4000-6000 kr på kameraet

 

Noen tips eller erfaringer?

Heisan!

 

Jeg har sendt deg en memo angående et kamera-kupp!

 

Mvh

Alexander Kristiansen

Lenke til kommentar
Er vel nesten ingen kompakt kameaer som er spesielt raske, men Sony f828 er veldig rask på autofokusen! Tror det er sånn noenlunde raskt på andre ting også. Kameraet ligger vel på ca. 8k hvis jeg ikke tar feil, så det er vel kanskje litt over budsjettet ditt.

Skal du ta raske sportsbilder kan du ikke bruke autofokus. Det går for tregt uansett om autofokus er rask.

Muligens kan du bruke det i langrenn hvis du får løperen rett mot deg og du har tid til å fokusere, men ellers så må du kunne stilleavstanden på fokusen før du tar bildet.

 

Har prøvd å ta sportsbilder mod Nikon coolpix 8700. Du kan ta bilder i 1/4000 sekund og det skulle holde til det meste.

Det er raskt på avtrekkeren når du ha stilt inn avstanden du skal ta bildet på, og kvaliteten er fantastisk bra.

Virkelig å anbefale.

Endret av royrogers
Lenke til kommentar

Såklart kan du bruke autofokus i action sammenheng! Jeg bruker alltid autofokus når jeg tar bilder av feks. sykling. Å bruke manuell fokusering blir vanskelig siden personene ofte forflytter seg raskt. Da blir det ikke mye tid til å finjustere manuell fokus!

 

1/4000 sekund er mer enn nok! 1/1000 sekund holder lenge.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Såklart kan du bruke autofokus i action sammenheng! Jeg bruker alltid autofokus når jeg tar bilder av feks. sykling. Å bruke manuell fokusering blir vanskelig siden personene ofte forflytter seg raskt. Da blir det ikke mye tid til å finjustere manuell fokus!

 

1/4000 sekund er mer enn nok! 1/1000 sekund holder lenge.

Er enig i at du kan bruke autofokus på typer sport som Langrenn og sykling der du får utøveren mot deg og kan bruke litt tid på å fokusere før du trekker av.

Men skal du feks. ta bilde av ishockey der spillerne vender og snur og du ikke kan forutse hvilken retning spilleren tar, må du stille inn fokusen på forhånd for å få bra bilde.

 

I handball f.eks så vet du at spillerne avslutter fra 6-8m, og du stiller in manuell fouks på 7m. Kameraet tar bildet mye raskere enn om du skal først foksere så ta bilde.

 

De beste sports bildene blir tatt når en bruker å ta eks. 5 bilder rett etter hverandre, og du får ofte med en overaskende detaljer. Da må du bruke manuell fokus.

 

Det finns muligens kamera som kan takle alt dette på autofokus, men da snakker vi om helt andre priser enn 4-6000 kr.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg knipser av og til noen sportsbilder, og er først og fremst interessert i mest (og best) mulig zoom, og har derfor sett nærmere på disse tre:

 

- Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom

- Panasonic Lumix DMC-FZ10

- Fujifilm Finepix S5500

 

Er noen av disse noe til tess? Hurtighet (jf. bildeserier) er sjølsagt positivt, men så vidt jeg kan forstå, er det ikke så stor forskjell mellom forskjellige kameraer i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Jeg er strålende fornøyd med mitt C-765 UZ-kamera, men jeg må legge til at det har en treg autofokus, noe som kanskje var en viktig faktor for deg? Kameraet har mer enn nok zoom, men mangler bildestabilisator, noe som kan være å foretrekke hvis belysningen ikke er helt på topp. Jeg har ikke prøvd ut bildeseriefunksjonen noe særlig, siden jeg ikke har funnet bruk for denne ennå. Ellers må jeg, som sagt, si meg ganske fornøyd med produktet.

Lenke til kommentar

Jeg har FZ20 og er glad for det - meget. til tider virker fokusen lidt træg, men det afhænger også meget af hvordan man stiller kameraet med hensyn til måling og autofokus (hvor bredt det skal måle på)

 

FZ10 er vist udgået - lig nu kommer du nok til at vælge mellem FZ5, der er ret kompakt og hurtigere end FZ20 der er noget større, har manuel fokusring, mulighed for ekstern blitz og en kraftigere indbygget. FZ5 er nok den hurtigeste af de to ... jeg kan kun anbefale panasonic´s serie.

Lenke til kommentar

Nu er jeg ikke den store sportsfotograf, men jeg tager billeder af dyr og fugle i flugten m.m. så mon ikke det går - du skal nok spørge en anden.

 

jeg mener at have hørt læst at FZ 3 er hurtigere i autofokus og FZ5 det samme.

 

Men kig her http://akamera.dk/art.php?artikkelid=10639 og her http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz5/

 

Konikas ny z5 kunne også være interressant hvis billedekvaliteten er forbedret i forhold til de tidligere modelle.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Ok.

 

Et annet, "dumt" spørsmål fra meg som nybegynner på dette feltet: Så vidt jeg har sett, kan man på digitale speilreflekskameraer holde inn utløserknappen for å knipse en kjapp bildeserie. Kan man gjøre det samme med disse kameraene til rundt 4000 kr?

Lenke til kommentar

Takk for mye nyttig info!

 

Har fra annet hold blitt sterkt anbefalt Fujifilm FinePix S5500, som også har en veldig gunstig pris.

 

Ærlig talt tror jeg nesten at jeg går for dét kameraet, såfremt at ikke noen har noen større innvendinger. Har noen dét?

Lenke til kommentar
Takk for mye nyttig info!

 

Har fra annet hold blitt sterkt anbefalt Fujifilm FinePix S5500, som også har en veldig gunstig pris.

 

Ærlig talt tror jeg nesten at jeg går for dét kameraet, såfremt at ikke noen har noen større innvendinger. Har noen dét?

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, men velger å vente på Panasonic DMC-FZ5(kommer til norge om et par uker ifl. panasonic sjøl) framfor Fujifilm S5500.

Fordi S5500 har ikke bildestabilisator (åssen blir det på 10x zoom), det har "kun" 4 MP, det følger ikke med oppladbare batterier (det går på AA og levetida blir jo ikke så bra framfor et skikkelig batteri laga til kamera). Dessuten bruker det XD-kort som er dyrt.

 

S5500 er en drøy 1000lapp billigere enn feks. FZ5, men der er det med oppladbare batterier, det bruker SD-kort, har bildestab, 5MP og ser myye bedre ut :yes:

Lenke til kommentar

:hmm: Ser KonicaMinolta A2 ikke er nevt...

Den har en type 3D-autofocus, men jeg vet ikke hvor godt denne fungerer.

 

En annen ting som også kan være å merke seg er at den elektroniske søkeren blir som regel mørk mellom seriebildene slik det blir vanskelig å følge motivet. (Gjelder Sony F828 ihvertfall og sikkert KM A2 også)

 

Chris :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...