Gå til innhold

300D billigere enn noensinne. For deg som vil inn!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dessverre bærer dette kameraet preg av å være et Nille-produkt. Det tar sikkert glimrende bilder, men plastikkfølelsen er overhengende. Dersom Canon lanserer nesten samme produkt i en bedre innpakning vil jeg nok oppgradere fra min gamle EOS600.

Jeg synes denne "plastikkfølelsen" er litt oppskrytt. 300D kjennes ut som et proffkamera sammenlignet med alle det kredittkortstore kompaktkameraene som både selger godt, og tar gode bilder.

 

Selvsagt bør man forvente mer av et kamera i denne prisklassen, men er det så fryktelig dårlig da?

 

Med mindre du skal kaste kameraet i bakken, og ellers la det ligge og slenge i bagasjerommet på bilen, trenger vel ikke kamerahuset være av verken magnesium eller titan? Det er brikken som sitter i det, og objektivet som først og fremst avgjøre kvaliteten på bildene, ikke innpakningen.

 

Så med mindre du er professjonell fotograf, eller spesielt ivrig amatør, tror jeg 300D tilfredstiller kravene til soliditet for de fleste.

 

At feelingen er dårlig, tror jeg sitter mer hos brukeren enn i selve kameraet.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Det kan virke som om noen kun kjøper kamera for å vise det frem, og dermed avhengig av en "proff" look. Det er det indre som teller ;)

 

Er man amatør så er det nok den største begrensningen til kamera han/hun som holder det.

 

Jeg har hatt dette kamera siden juni/juli og digger det. Har tatt rundt 3700 bilder.

Noe nilleprodukt er det ihvertfall ikke.

 

Men en ting er sikkert, det er ikke nok med de 7000-8000 kr som kamera koster, man må jo ha flere minnekort, nye objektiv, blitz, bag osv :D Men duverden så gøy.

Lenke til kommentar

Nille-produkt ? Hva i granskauen er det som gjør 300D så dårlig da bare fordi det har et plasthus ?

 

Følgende påstander har jeg sett på nettet:

 

- så plastaktig at man kan knuse det bare ved å klemme hardt

Da er du en tullig fordi da vil ting som mobiltelefoner, kaffekrus, skrivebord og slikt også ligge tynt an fordi da er du sterkere enn 99% av resten av befolkningen

 

- tåler ikke å mistes

Har du virkelig tenkt å miste 20D med magnesiumlegering ? Mulig kamerahuset selv ikke får så store merker etter det men vil du virkelig stole på at speil og andre ting inne i kameraet ikke har fått seg en støkk, for ikke å nevne objektivet til 8000 som du har hengt på ?

 

- kan ripe i det med neglen

Det kan jeg gjøre på en steinoverflate også

 

300D er muligens ikke magnesiumlegering og hvis du klemmer hardt på kameraet kan du kanskje merke at huset gir ørlite grann etter fordi det er plast, men hvis det er dette du driver med med kamerahuset ditt så er en tennisball bedre å trene håndstyrken med.

 

Det værste av alt er kanskje at kameraet er sølvgrått og dermed ikke profft! Fordi er det noe alle vet så er det at materialet som kamerahuset er laget av og fargen dets påvirker bildekvaliteten direkte!

Lenke til kommentar

Ja slenger meg på dem som sier at plastutformingen har lite eller ingenting å si

 

Hvordan kan dette kameraet vinne så å si alt av tester hvis det er så skjørt som de skal ha det til?

 

 

@psilocybe

 

Nei var ikke uten objektiv, mener jeg så det til 7990kr inkl objektiv å minnekort. Dette kan jeg huske meget feil på siden det er en stund siden.. Kan også ha vert et ukens tilbud eller noe.

 

 

Uansett er det der et kamera jeg meget gjerne skulle eid.

Lenke til kommentar
Dessverre bærer dette kameraet preg av å være et Nille-produkt. Det tar sikkert glimrende bilder, men plastikkfølelsen er overhengende. Dersom Canon lanserer nesten samme produkt i en bedre innpakning vil jeg nok oppgradere fra min gamle EOS600.

Nille produkt ?? Har du sett hvor bra bilder det blir med dette kameraet ?

Selv om huset er laget av plastikk så har det da ingenting å si på kvaliteten av bildene.

 

Selvfølgelig er det mange som ikke liker "følelsen" av ett slik kamerahus men dette er da i aller høyeste grad subjektive og personlige meninger og følelser.

Lenke til kommentar

Det er da en kjensgjerning at svarte hus tar bedre bilder!! Fra tull til alvor. Min gamle slr hadde også plasthus. Brukte/bruker den i mange år uten problemer. Men så brukte jeg den ikke som basketball heller da.... Nå har jeg 20D som erhar mye kraftigere hus. Men er like redd for å miste den i bakken.

Lenke til kommentar

Ja om man har meget sterkt lys fra front så kan det hende at et sølvgrått hus vil reflektere noe mer lys enn et sort. Men nå er ikke 300D akkurat IXUS Speilblankt heller da. Tror du skal ha meget sterk belysning før du vil merke noe som helst.

 

Uansett så tar ikke sorte kamera bedre bilder.... Et rosa kamera vil kunne ta like bra bilder som et hvilket som helst annet.. det er det innvendige som teller og plassering av blitz i forhold til linse osv. Fargen spiller kun noen rolle om den reflekterer mye lys.

 

Så for en UltraProfesjonell fotograf så spiller det nok en rolle, tror ikke det er så mange her som kan kalle seg det. (unnskyld om du faktisk er en men da hører du til det store mindretall i så måte.) De kjøper uansett dyrere kamera som eos20D eller 10D for den saks skyld.

 

For oss amatører/hobby fotografer vil fargen aldri spille en så stor rolle at det påvirker resultatet. Har aldri merket noe til problemer med refleksjoner på mitt Ixus V3 som jeg har tatt over 4000 bilder med.

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar

Masse flotte innlegg fra dere som har skrevet sist her. Enige med dere alle. Jeg har etterhvert lært meg til å forstå bedre hvordan et forum som dette fungerer. Vi er her for å dele erfaringene med hverandre, men vi deler også forventninger, sympatier, antipatier og fastgrodde oppfatninger. Jeg har lært meg til å forstå at når noen sier at et objektiv har "alt for dårlig lysfølsomhet" og "utålelig kromatisk aberrasjon" så betyr det at denne personen har gjort seg opp en oppfatning om det - ikke at den oppfatningen er spesielt kvalifisert. Lysfølsomhet og KA kan være mer enn god nok for min bruk. Når noen mener at 300D gir "plastikk" eller "Nille" følelse så er det i og for seg en ærlig sak, men du skal være en "erfaren nybegynner" for å forstå at dette har liten sammenheng med billedkvaliteten.

 

Dette er ingen direkte eller indirekte kritikk av innlegg over eller forumet generelt, bare en betraktning om hvordan jeg selv har måttet "lære" det indre liv her på forumet!

Lenke til kommentar

Det er klart at det er en kvalitetsforskjell på 300D og 10D/20D og sikkert også i forhold til Nikon D70.

 

Det jeg reagerer litt på er at det flommer ofte over av folk som vil vite hvilket kamera som er best/billigst/har flest features osv. når de skal ut å kjøpe og i disse dager da Komplett selger EOS 300D til 7995 med objektiv er kanskje ikke de som har lyst på det helt tjent med at noen kaller kameraet for et "nille-kamera". Det er tross alt de siste meldingene som dukker opp øverst hvis du foretar et forum søk på 300D.

 

300D er et kjempekamera og til 7995 er det vel vanskelig å finne noe digitalt speilrefleks kamera som gir mer for pengene i øyeblikket.

Lenke til kommentar

Mulig jeg var litt useriøs med min Nille-påstand . Når jeg nå likevel vil bytte ut min EOS600 fra 1989 etter lang å tro tjeneste, kunne det vært morsomt bytte til et kamera som ga en god følelse (opplevd kvalitet som det kalles i bilverdenen) og som er klar for lang og tro tjeneste. Forlanger ikke noe mer enn det Nokon D70 (til omtrent samme pris) gir. Må nok holde med til Canon pga. linsene.

Lenke til kommentar
Mulig jeg var litt useriøs med min Nille-påstand . Når jeg nå likevel vil bytte ut min EOS600 fra 1989 etter lang å tro tjeneste, kunne det vært morsomt bytte til et kamera som ga en god følelse (opplevd kvalitet som det kalles i bilverdenen) og som er klar for lang og tro tjeneste. Forlanger ikke noe mer enn det Nokon D70 (til omtrent samme pris) gir. Må nok holde med til Canon pga. linsene.

:p Har ikke noe problem med å skjønne hvor du kommer fra. Er selv slik at ting skal "kjennes" riktig i mine hender.

 

Canon har ikke noe som gir den "følelsen" i samme prisklasse som D70.

Enten går du for 300D som er ett par tusen billigere eller 20D som er ett par tusen dyrere. 20D har absolutt den følelsen du er ute etter.

 

Siden du har Canon utstyr fra før tror jeg nok at 20D er riktig kamera for deg hvis denne følelsen betyr en del.

 

Nå skal det også sies at D70 også er plasthus selv om den kanskje føles litt bedre å ha i hendene enn 300D.

 

Jeg har lovet meg selv og ikke putte mine hender på en 1Ds, for da er jeg nok solgt :p

Endret av bai
Lenke til kommentar

Byggekvaliteten har noe å si fordi sinnstilstanden til fotografen vil i større eller mindre grad reflekteres i bildene som blir tatt. Føler du deg ikke komfortabel med kameraet så vil du garantert ta dårligere bilder og færre bilder.

 

Poenget er ikke hva kameraet er laget av eller hvilken farve det har, men om fotografen er fornøyd med det. På generelt grunnlag å si at et sølvfarvet plast kamera er dårlig holder ikke. Er fotografen fornøyd og det ikke ramler i biter under normal bruk så er det bra nok.

Lenke til kommentar

Ser at det er tvil om hvor mye tåler Canon 300D. Jeg har selv dette kamera. På et fotoppdrag på en rockekonsert ble både kamera med stativ og jeg revet overende. Kamera gikk i bakken på et hardt underlag.

Men ingen skade oppsto på kamera. Så den grå plastinnfatningen er nok mye strekere enn det den ser ut til.

Jeg har brukt kamera i øsende regn uten problemer.

 

Er selv en meget aktiv amatørfotograf og har bare posetive erfaringer med Canon 300D.

Lenke til kommentar

Leser med et smil :yes: alle innleggene over , og er enig i noe.

Det er greit at utviklingen går fremover( utrolig fort ) , men husker når 300D kom hvor mye ros og god kritikk det fikk.

"Alle" skulle ha det, og jeg med , men jeg hadde nettop da kjøpt et G5 som jeg ville beholde en stund fordi det var utrolig bra.

Men 300D var jo kommet for at vi "vanlige" folk på gaten skulle få den store gleden ved speilrefleks som var digitalt , og var nesten uslåelig på det meste.

Da var det ikke så mange så brydde seg om at det var i sølvfarget "plast".

Og folkens.....dette er ikke lenge siden og kameraet er da virkelig ikke blitt et "Nille" produkt sånn plutselig ??? Det er da det samme kameraet som før vel???

Så kom D70 med et hus som virket litt mere solid , men med samme bildekvalitet ( noe som bør telle mest etter min mening) og 10D falt i pris , slik at det også ble overkommelig for "alle".

Derfor virker det som om fotoutstyr blir dårligere med tiden , men det er jo ikke tilfellet.

Det er bare utviklingen som går videre , men 300D er fremdeles det meget gode kameraet det var.

Og det blir stadig rimeligere , slik at man kan vurdere det mot kompaktkameraer også.

Jeg har nylig kjøpt et 10D men kaster ikke bort pengene for den lille opgraderingen til 20D bare fordi utviklingen går videre.

Til neste år kommer kanskje en oppfølger til 20D slik at også det fantastiske 20D blir et "Nille" produkt.

Tenk.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...