Gå til innhold

Hvordan koble bærbar pc til stereoanlegget


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å koble labbtopen til en forserker.

 

For å få god lyd må jeg vel investere i et eksternt lydkort? Isåfall noen anbefalinger?

 

Er det en god ide å kjøpe et lydkort med optisk utgang, samt en forsterker med optisk inngang? Dersom det fungerer er det vel liten vits i å legge mye penger i lydkortet? (Jeg mener 0 og 1, kan jo ikke bli annet enn 0 og 1)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en laptop av nyere dato (t<3-4 år) er det svært sansynlig at denne har innebygd lydkort med utgang. Hvis du kan plugge inn et headset kan du også koble den til stereoanlegget. Imidlertid vil laptolydkort ofte gi mye sus/støy og generelt dårlig lyd, så er du en feinschmecker er et eksternt lydkort en god investering for lydkvaliteten, ja.

 

Tanken om digitalutgang er slett ikke så dum, og skal du se film med surroundlyd er det nesten et must. Men samtidig skal det sies at hører du på mp3-filer i 128kb/s oppløsning over et middels stereoanlegg vil du neppe høre forskjell på den digitale og den analoge utgangen hvis lydkortet er av nogenlunde anstendig kvalitet.

 

Du må altså både se på hva du skal bruke utstyret til og hva slags kvalitetskrav du stiller.

Lenke til kommentar
innlegget over

Takk for mye nyttig info!! Min bærbare PC er 1 år gammel. Jeg har planer om å kjøpe en forsterker til ca 4000 kr. Jeg har bra høytalere. Så anlegget blir deretter.

 

 

Jeg har hørt noe om at man kan få et digitalt signal ut av jack tilkoblingen dersom man har støtte for SPDF. Har man ikke det kan man vistnok koble til en USB>>SPDF konverter som en billig løsning.

 

Jeg lurer på om lyden vil bli noe bedre med eksternt lydkort. Dersom man bare skal lytte på musikk...? Alternativet med å kjøre Lydsignalet digitalt inn i forsterkeren via SPDF høres jo ganske lurt ut...

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper et bra anlegge er det nok ingen tvil om at du vil merke forskjell dersom du skaffer deg et eksternt lydkort. Onboard løsninger er sjelden noe å rope hurra over og jeg tviler på at bærbare pcer er noe unntak. Tviler desverre på at digital-ut vil gjøre noen forskjell. Er lydkortet dårlig blir det dårlig uansett koblinger.

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper et bra anlegge er det nok ingen tvil om at du vil merke forskjell dersom du skaffer deg et eksternt lydkort. Onboard løsninger er sjelden noe å rope hurra over og jeg tviler på at bærbare pcer er noe unntak. Tviler desverre på at digital-ut vil gjøre noen forskjell. Er lydkortet dårlig blir det dårlig uansett koblinger.

Mange takk for input. Jeg lurer på hvor mye jeg burde betale for et eksternt lydkort. Når jeg kun skal bruke labtopen til å spille musikk?( Med høytalere til verdi av 4000, forsterker til ca det samme..)

 

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Hvis lydkortet på laptoppen allerede har digitaluygang og du har tenkt å kjøpe forsterker med digital inn er det tilnærmet 0 hensikt å kjøpe eksternt lydkort.

Kommer nok til å kjøpe forsterker med digital inngang, men tror ikke jeg har digital ut fra labtopen. Har bare hodetelefon tilkobling (jack). Kan ikke finne noe i manualen om støtte for SPDF (som skal gi mulighet for digita via jack). En USB>>SPDF konverter til ca 300kr vil gi meg digitalt ut.

 

Vil denne konverteren da gjøre samme nytten som et dyrt lydkort, dersom jeg har digital inngang på forsterkeren??

Lenke til kommentar
Er det en god ide å kjøpe et lydkort med optisk utgang, samt en forsterker med optisk inngang? Dersom det fungerer er det vel liten vits i å legge mye penger i lydkortet? (Jeg mener 0 og 1, kan jo ikke bli annet enn 0 og 1)
Vil denne konverteren da gjøre samme nytten som et dyrt lydkort, dersom jeg har digital inngang på forsterkeren??

 

Det kan være betydelig forskjell på digitale koblinger. Selv om 0 og 1 fortsatt bare blir 0 og 1, er tiden de avspilles på kritisk.

 

Optimalt har bitstrømmen helt jevn frekvens:

1 0 0 1 1 1 1 0 0

 

Med et mindre bra lydkort kan det bli mer slik (kalles "jitter"):

1001 111    0   0

 

Med riktig dårlig lydkort/driver/oppsett får du ikke samme bits engang (men da er ikke overføringen problemet, men hvordan signalet behandles før det).

 

Så med mindre mottakeren reklokker signalet (som ikke er vanlig), kan lydkort og kabler ha en del å si. Og uansett bør du ha et kort som gir bit-perfekt digital ut (tror så å si samtlige Creative lydkort kommer til kort(!) her).

 

Forøvrig har ikke USB/Firewire noe jitter-problem som SPDIF. En god, rimelig DAC (digital-analog-konverter) med USB eller Firewire hadde gjort seg. Dessverre fins det knapt noe slik å få tak i. Jeg kunne trengt det selv.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...