Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteprøve etter ferien


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter høstferien, altså en av de førstkommende dagene, skal jeg ha matteprøve (10.trinn) og vil gjerne få mattekunnskapene helt på det tørre.

Jeg satte meg ned med noen oppgaver jeg er usikre på, og hvis noen gidder er det flott om noen orker å skrive svar+utregninger på oppgavene så jeg får sett om mine egne svar/utregninger er riktige og får lært meg ordentlig det jeg ikke kan.

 

EDIT: La oppgavene inn i et bilde for å få det mer oversiktlig.

 

Håper på hjelp,

 

- Baron

post-58-1096809278_thumb.jpg

Endret av Baron Ereksjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Etter høstferien, altså en av de førstkommende dagene, skal jeg ha matteprøve (10.trinn) og vil gjerne få mattekunnskapene helt på det tørre.

Jeg satte meg ned med noen oppgaver jeg er usikre på, og hvis noen gidder er det flott om noen orker å skrive svar+utregninger på oppgavene så jeg får sett om mine egne svar/utregninger er riktige og får lært meg ordentlig det jeg ikke kan.

 

EDIT: La oppgavene inn i et bilde for å få det mer oversiktlig.

 

Håper på hjelp,

 

- Baron

Matte er :thumbdown: . Husker ingenting fra 10'ende matten, så jeg kan nok dessverre ikke hjelpe deg.

 

Anyways, lykke til på prøven :D

Lenke til kommentar

Det er vel praktisk trening i å gange ut lange regnestykker? Eller skal du løse dem i tillegg til å regne dem ut?

 

Svar:

2: 16x² + 10x - 6 (= 0: reelle røtter, løsning finnes)

3: -19x² + 32x - 113 (= 0: ingen løsning)

 

Utregningen blir som følger.

2:

(2x - 3)(3x + 2) - 5x(-2x - 3)

 

6x² + 4x - 9x - 6 + 10x² + 15x

 

16x² + 10x - 6

 

 

 

3:

2(3x + 5)(x - 8) - (x + 4)(x - 4) - (5x - 8)² - (x + 5)²

 

8x² - 48x + 10x - 40 - x² + 4x - 4x + 16 - (25x² - 40x - 40x + 64) - (x² + 5x + 5x +25)

 

7x² - 38x - 24 - 25x² + 80x - 64 - x² - 10x - 25

 

-19x² + 32x - 113

 

 

Edit: Oops, en feil. Takk til Mikka, som regnet riktig. ;)

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Oppgave 2:

1 (2x-3)(3x+2)-5x(-2x-3) =

2 6x^2 + 4x - 9x - 6 + 10x^2 + 15x =

3 16x^2 + 10x -6

 

 

1: -

 

2: Multipliser hvert av leddene i første parentesen med hvert av leddene i den andre parentesen i første ledd av hele stykket. 2x*3x = 6x^2, 2x*2 = 4x og så videre. I det neste leddet ganger du 5x med hvert av leddene. Merk at leddene er negative (minus) og at også hele leddet er negativt. Minus ganger minus er pluss, og tallene blir derfor pluss når du tar vekk parentesen. (-5x)*(-2x) = 10x^2.

 

3: Legg sammen de leddene som er like, dvs "Nx^m" altså 6x^2 og 10x^2, Xene og de vanlige tallene.

6x^2 + 10x^2 = 16x^2

4x - 9x + 15x = 10x

-6 = -6

 

Muligens litt rotete forklart

 

 

 

EDIT:

Vi har ulik løsning på oppgave 2, LarsC. Fullt mulig jeg har gjort en brøler her, men lurer på hvordan du fikk til 6x i andre ledd, andre linje. Det skulle ikke tilfeldigvis stå 4x her? (2x*2)

Endret av Mikka
Lenke til kommentar

denne tråden var ødela meg totalt...merker plutselig hvor lenge siden det er jeg har drevet med matte osv... fikk litt hetta,tenk hvis jeg en dag skal hjelpe unga mine med matte og greier....kommer aldri til å klare det.....nei,må finne meg ei dame som har peil på sånne skolegreier...det er førsteprioritet fra nå av!

 

lykke til med matte prøven :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...