Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TP kabel strekk - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Det lengste en cat5e TP kabel er garantert å gi brukbare signaler er 100 meter. I praksis kan man få det til å virke med lenger strekk.

Jeg skulle gjerne likt å vite hvor lange strekk folk har klart å få til i praksis. I tilegg til selve lengen på kablen er det nyttig å vite hvilket miljø kabelen gikk i - utendørs, innendørs, nedgravt, opphengt i trær, (u)skjermet kabel, sammen med andre ledninger, osv.

(Som dere sikkert har gjettet har jeg et prosjket med langt kabelstrekk - endel lenger enn 100m. Trådløs umulig pga mye skog. Alternativet må være fiber (= dyrt))

Videoannonse
Annonse

fiber funker ihvertfall som faen. men da bør du kjenne en som har utstyret på jobben sin :) sparer en del penger da.

du kan jo sette opp en switch for hver 100meter med eget aggregat. eller legge strøm kabel sammen med tpen :D

mener jeg har hørt at du kan få opptil 200meter på tp, men den er litt uviss..

viss jeg finner ut noe mer skal jeg si fra :)

viss det er under 200 meter så kan det kanskje funke med å koble poweradapteren til svitchen på de ledige parene i tpen , eller legge tp utenom.. så har du en billig switch imellom.. kan funke :) ikke prøvd ut i praksis.

Har Feltlinje på opptil 1000meter som kjører på 48volt i armyen.

Kanskje du er heldig :D

Endret av chrda

kan jo eventuelt kjøre sånn coaxial kabel? den går jo betydelig lenger... forutsetter at du har switch/nettverkskort med inngang for det i begge ender da...

hm... problemet med å strekke en TP kabel over 100 m er vel at det blir for mye motstand i ledningene er det ikke? Og det er jo et ekstra sett med ledninger inni TP kabler... så hva med å parallellkoble to og to ledninger? Bør jo halvere motstanden og dermed doble mulig avstand til 200m ?

Endret av Pion

det er pga signal tap, ikkje motstand i kabelen.

vis du graver kabelen ned inne i eit rør og er FORSIKTIG når du drar den igjennom vil eg tru du greier oppimot 200m

Men en hub kvar 100meter garanterer overføringa. Dette kan gjøres ved å legge ved en skjøteledning. Men den må sikres med en 1-3Ampers sikring pga kortsluttnings beskyttelse

Og vere 1,5mm2

Endret av meanbean

hm... problemet med å strekke en TP kabel over 100 m er vel at det blir for mye motstand i ledningene er det ikke? Og det er jo et ekstra sett med ledninger inni TP kabler... så hva med å parallellkoble to og to ledninger? Bør jo minske motstanden og dermed øke mulig avstand en del... tror jeg da  ?

Egentlig ikke. De er vanligvis slått litt forskjellig, slik at trådlengden blir forskjellig. Hvis to par kobles sammen, kan du få forvrengning. I teorien, i hvertfall. Det kan jo være at det går.

Grunnen til at det er hundre meter som er grensen er tiden det tar for signalene å komme fram og tilbake.

Hvor langt strekk er det du har lyst å koble opp?

Kjøp asus wl 500g og bygg deg en egen antenne som du setter foran en parabol-reflektor. Koster ca 300 kr +/- å bygge en slik antenne. På tester jeg har lest har de kommet flere mil ved fri sikt med slikt utstyr! Driver å planlegger et slikt prosjekt selv, bare for å finne ut hvor godt det funker i praksis!

Endret av DJ-JK

vanlig coax har også ein max anbefalt på 100meter.

Gul coax derimot har 500m, men eg trur den er utgått.....

Dette pga vanskelig å terminere(koble til)

DEi fleste går over på fiber. Sjølve fiberen er ikkje so ekstermt dyrt, men koblingsutstyret er dyrt. og sjølve terminerings jobben.

Tror du får fiber 60kr+mva/meter. Dette avhengig av om du har en kjenning som jobber i et elektrofirma

Hvis du lager kabelen selv, pass ihvertfall på at den følger standarden...

En kompis av meg lagde en kabel hvor trådene bare lå likt i begge ender. Dette fungerer på ledninger på 1-3 meter, ellers får du ikke noe signal ;)

Han har forresten en 35 meter kabel som fungerer fint.

Hvis du har fri sikt sats på trådløst ;)

Ang. Coax er det vel 185m rekkevide på thin ethernet som er vanlig

coax nettverk

og 500m på thicknet(har ikke sett noen som selger dette, er vel tilnærmet utgått

produkt)

Hvor langt er dette strekket om og hva skal det brukes til?

Det er jo mulig å gjøre som rim postet i denne tråden å sette opp et

g.shdsl nettverk. Da kan du jo da strekke et 2.3Mbits nettverk opptil

ca3km, dette er jo nok til å f.eks dele en internett linje.

Du kan da bruke 2 g.shdsl modem som støtter dette f.eks

Zyxel prestige 791

med vanlig telefonkabel til utendørs bruk mellom dem.

Hvis dette er aktuelt for deg så har Internett Brukernes Landsforening

i dag postet dette modemet til en til en hyggelig prisfor sine medlemmer.

Endret av Mulle m

Mange fornuftige forslag , nå er det ikke kun ohmsk motstand i den tynne kobberlederen som begrenser lengden .

Undersøk hos din leverandør , skjermet Kat 6 kabel kan også være en mulighet .

Prisforskjellen er ikke stor.

Vil ikke garantere noe resultat , men i de tilfeller jeg kjenner til har inntill 200 m fungert.

Dette gjelder tettbygd område nyere Routere/Switcher i begge ender, skjermet kat 6 , 32mm plast rørføring gjennom traffikert veg . paralellføring med høyspent , og i luft med bærewire.

Dette tilsier mye stråling/støy av forskjellig art.

Nå er vel skjermet kat 6 noe bedre en standard kat 5 .

100m på kat 5 har liksom alltid vært en regel .

Er ikke sikker på fiber i slike tilfelle , pris på nødvendig utstyr ?

Har du allerede kabelen kan du jo om mulig strekke den ut på bakken og prøvekjøre , legg ikke arbeid i å henge den i luft før du vet at det går.

Endret av 1955

Har lagt 160 meter med vanlig cat5 kabel.

Funket med 3com nettverkskort begge ender

Fungerte vel også med ein smc switch.

Er lenge sida, kabelen lever i beste velgående...

Søk etter andre innlegg av meg, i nettverksdelen, har skrevet om dette før.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=293183&hl=160

Endret av Cornel

Denne tråden er i ferd med å skli ut.

Jeg er på jakt etter ERFARINGER MED LANGE KABELSTREKK! Ikke folk som diskuterer TEORI om hvordan man kan grave ned kabelen for å kunne tyne ut noen ekstra meter.

Trådløst er som sagt ikke mulig pga terenget. (Dvs det er mulig om man bygger en høy mast midt i skogen med en repeater i toppen. Men dette krever strøm og da er det greiere å sette ut en switch i skogen.)

Hvor lange kabelstrekk har folk hatt suksess med, og i hvilket miljø var dette?

Dette med back-to-back på dslmodem er en noe utradisjonell måte å koble hjemme nett på. Flere slike utradisjonelle løsninger er velkommen.

Du skal strekke kabel lenger enn 100 m, altså under 200m.

Her i huset skulle jeg strekke en uskjermet tpkabel, 25 m. Da gikk det ikke pga for mye støy fra noen strømledninger. Måtte da benytte en skjermet kabel.

La oss si at du skal strekke 150 m kabel.

Da ville jeg kjøpt 2 100m skjermet tpkabel på clasohlson til 595 kr stk. Og med en svitch i mellom. Du trenger ikke å legge 230v ut til svitchen. Det er jo strømadepter på de fleste svitcher. Holder å legge svakttrømmen frem. Og du trenger jo ikke ha svitchen midt i mellom. . Hvis det er 150 m i mellom, holder det med 50m strømkabel.

Ville også lagt tpkabelen i et plastrør. Da unngår du at kaninene som naboen slapp ut i fjor gnager på ledningen. Ville også gravd ned alt sammen. Mange drittunger med knipetang out there.

Du må ikke skjøte tpkabler. Det fører til masse signaltap.

Heller ikke heng opp tp- kablene, siden de ikke er beregnet til dette.

Pris på denne løsningen er på ca 2000kr + plastslangen + endel gravearbeid.

Hvis du har problemer med å få fram signaler, er det lurt å sette ned hastigheten i nettverkskortene til 10mb og half dupleks. Dette fordi at da unngår problemer med synkronisering av hastighet.

Da ville jeg kjøpt 2 100m skjermet tpkabel på clasohlson til 595 kr stk. Og med en svitch i mellom. Du trenger ikke å legge 230v ut til svitchen. Det er jo strømadepter på de fleste svitcher. Holder å legge svakttrømmen frem. Og du trenger jo ikke ha svitchen midt i mellom. . Hvis det er 150 m i mellom, holder det med 50m strømkabel.

Hva med å kjøre strømmen igjennom tp-kavelen? Det må da være noen switcher som støtter dette? Har bare sett basestasjoner der det er impementert, men jeg har tiltro til at det også finnes swithcer på markedet med samme funksjonalitet.

AtW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...