Gå til innhold

Win XP restartes, før den er startet helt opp.


Anbefalte innlegg

Må først påpeke at jeg ikke er sikker på om dette er et virus eller en HW feil...

 

Problemet er at mens "Windows laster dine personlige instillinger" i oppstarten restarter maskinen seg.

I sikkerhetsmodus m/nettverk virker den helt greit(litt laber oppløsning men...).

 

De hele startet etter at jeg installerte DOOM3 demo fra Itavisen.no. Etter en liten runde der hang alt når jeg returnerte til skrivebordet. Måtte svenske av maskinen.

Min umiddelbare respons til dette var at skjermkortet var defekt... Men har også prøvd med internt skjermkort - med samme resultat.

 

Siden det kommer bilde på skjermen både med AGP og intern VGA, og at windows fungerer i sikkerhetsmodus har jeg begynnt å mistenke at det er et virus som driver å rebooter maskinen min i oppstarten i normalmodus... Høres dete fornuftig ut? Evt noe som har noen tips om hvordan jeg kan fikse dette?

 

Spec:

Asus P4B533-V

P4 2,4GHz

2x512MB PC3200 twinmos

GF4 Ti4200

200GB Seagate 7200.2 (IDE)

 

Winxp prof SP2

 

Det hører vel med til historien at både cpu og gpu er overklokket, men tilbakestillt under feilsøking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

joltaire og ronnyaa: Been there, done that

 

Har prøvd to ulike restorepunkt, ett rett før det gikk gale og ett rett før SP2 ble lagt inn (forrige uke).... Problemet er at maskinen restarters etter gjennoppretting av filene og da oppstår samme problemet med at windows ikke får startet opp og fullført operasjonen. Når jeg booter på nytt i sikkerhetsmodus får jeg "restore failed" osv...

 

"last known good configuration" funket ikke - samme problemet.

 

Har ikke oppdatert alle driverene hverken før eller etter problemet oppsto... Får prøve litt rundt dette. Starter med skjermkortdriver. Skal jeg bruke den nyeste eller legge inn en eldre som jeg vet fungerer med mitt "gamle" kort?

 

PS - som dere ser har jeg SP2(norsk versjon fra Windows udate), men vet ikke om jeg skal skylde på den...

 

Takk for gode innspill - keep em comin :thumbup:

Lenke til kommentar

ett par tips til :

 

Start opp i safe mode, så tar du en titt i eventloggen for å se om det kan være noe der som kan gi deg ett hint om hva som lager problemer for deg.

 

Vanligvis kommer det fram ett par røde kryss om alvorlige problemer (om du er heldig)

 

Det kan og være minnet ditt som har fått en knekk, om du har muligheten kan du laste ned memtest å sjekke etter problemer : http://www.memtest86.com/

 

(Men jeg holder fortsatt en knapp på driver problemer)

Lenke til kommentar
ett par tips til :

 

Start opp i safe mode, så tar du en titt i eventloggen for å se om det kan være noe der som kan gi deg ett hint om hva som lager problemer for deg.

 

Vanligvis kommer det fram ett par røde kryss om alvorlige problemer (om du er heldig)

 

Det kan og være minnet ditt som har fått en knekk, om du har muligheten kan du laste ned memtest å sjekke etter problemer : http://www.memtest86.com/

 

(Men jeg holder fortsatt en knapp på driver problemer)

Hvor finner jeg eventloggen?

Lenke til kommentar

Prøv med å starte den i sikkermodus, så fjerner du driverne til f.eks skjermkort.

Så starter du på nytt å ser om det går bra, hvis ikke så prøver du å fjerne drivere til f.eks lydkort.

 

Hvis du er kjent med bruk av msconfig, kan det være en ide å starte det opp, og fjerne noen av de programmene som starter med windows ...

 

(så du i hendelsesloggen under system ? )

Lenke til kommentar
Hvis du er kjent med bruk av msconfig, kan det være en ide å starte det opp, og fjerne noen av de programmene som starter med windows ...

 

(så du i hendelsesloggen under system ? )

Under oppstart i msconifg finner jeg nwiz, KHALMNRP, SM1BG som mistenkelige prosesser... Noen ide om dette er noe å samle på?

 

Under system i hendelssesloggen var DCOM en gjenganger. Denne betyr noe sånn som "Denne tjenesten kan ikke startes i Sikkermodus "

DEn userenv peker mot en .dll med samme navn:-( Elsker .dll konseptet :no:

Lenke til kommentar

Fant ikke ut av hva som måtte til....

Reinstallerte skjermkortdrivere (53.03)

Kjøret antyspyware og antivirus søk uten hell

fjernet mistenksommer programmer fra startup i msconfig

 

Gav beng i hele dritten å la inn en Norton Ghost image fra slutten av mai.

Funker bra nå :-)

 

Litt nedsig å ikke klare å finne ut av det :cry:

 

Menmen - det ordner seg alltid for snille gutter.

 

Takk for all hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...