Gå til innhold

Hvordan bygge nesten-super-pc?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny PC, og har tenkt å få satt sammen noe som duger skikkelig til det meste. Jeg observerer at alle high-end komponenter koster uforholdsmessig mye i forhold til hva den nest beste i serien koster så her kommer utfordringen:

 

Hvordan sette sammen en pc av de nest beste komponentene som finnes? PCen skal fungere nesten like bra som en skikkelig super-pc, men koste endel mindre.

 

Budsjettet ligger på 17000kr uten skjerm, eller 30000kr med skjerm. Det er riktignok fordelaktig om det hele havner endel under dette da jeg ikke er rik (men har mer lyst på en rå pc enn jeg er fattig).

 

Skjermen skal være en 20" LCD skjerm. Vurderer for tiden Nec MultiSync LCD2080UX+ som har fått mye god omtale her, eller Apple Cinema display 20" (har noen erfaring med denne el.?)

 

Bruksområder i tidsmessig prioritert rekkefølge:

Spille musikk

Videoredigering med Adobe Premiere Pro

Bilderedigering med Adobe Photoshop

Se på film og tv.

Spilling

Det vanlige av tekstbehandling og surfing

 

Når det gjelder spilling har jeg nettopp solgt en pentium 3, 1gHz med 32 MB Matrox-something skjermkort. Denne Pcen skal oppvise en kraftig forbedring i forhold til dette :) , men jeg ønsker ikke å bruke mer enn max 2500 på skjermkort. Liker spill som f.eks Medieval: Total War og NFS serien, mens 1st person shooters er kjedelig.

 

Krav/vektlegging:

En 20" skjerm

Raske harddisker (fortrinnsvis 2 WD raptor i raid 0. Eller holder 1?)

Mye minne (1 GB eller mer)

Et skjermkort som takler en så stor skjerm godt.

Støysvak og uten fancy belysning.

Trådløst desktopsett.

Mulighet for 5.1 lyd.

DVD-brenner

TV-decoder (har kabeltv i veggen, men ingen TV)

Veggmontering av skjerm

 

Hva har jeg fra før av:

All software.

En 250GB ekstern WD harddisk

5.1 høyttaleroppsett. (Dette ble for 4 år siden kjøpt sammen med et soundblaster Live! PCI kort.) Jeg ønsker å beholde høytalerne og trenger et lydkort som har passende utganger. (Front, center/bass, back)

 

Jeg kommer antakelig til å beholde PC-en en god stund og ønsker å ha gode oppgraderingsmuligheter. For meg er det et stort spørsmål om jeg skal gå for LGA775 plattform med PCI-E skjermkort ettersom dette er nyere og da muligens har bedre oppgraderingsmuligheter eller om jeg skal gå for AMD eller Intels eldre plattformer.

 

Kom med forslag til sammensetninger og hvilke webshop jeg kan benytte. Vil helst ikke bygge PCen selv og kommer antakelig ikke til å overklokke.

 

(puh litt av et innlegg... :thumbup: )

Endret av trotsche
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja ....

 

du har jo god greie på dette selv vil jeg tro. Ta å finn et oppsett, så skal vi kritisere.

 

Skjermkort - samma f egentlig

cpu - samma f

minne - samma f, bare det er over 1GB såklart

hk - samma f, de er alle like omtrent

osv

 

Støy:

Kanskje en kjøler som er støysvak, let på microplex

støysvak hdd, samsung er mest støysvake, mens seagate er støysvake og yter

finn en støysvak psu, MIST er en av dem (microplex)

0osv

Lenke til kommentar

Hva med noe lignende dette her?

 

Abit AA8-3rd Eye 1 1445,- Komplett.no 1445,-

AOpen H600B 1 742,- PS Data 742,-

GeIL PC5300 DDR2 1GB (2x 512MB) 1 3403,- Pyton.no 3403,-

Intel Pentium 4 550 (3.4 GHz) 1 2428,- MPX 2428,-

Logitech Cordless Desktop Comfort 1 639,- ITButikken 639,-

Nec MultiSync LCD2080UX+ 1 11907,- NDSdirekte 11907,-

Seagate Barracuda 7200.7 200 GB SATA 1 1030,- PCutstyr.no 1030,-

Sparkle GeForce 6600 GT 128 MB 1 2049,- Pyton.no 2049,-

Western Digital Raptor 73,4 GB (WD740GD) 1 1570,- PCutstyr.no 1570,-

 

Har egentlig ikke særlig peiling på hva som passer bra sammen og hvilke produsenter som stort sett leverer bra produkter (hvis det finnes).

 

Trenger jeg et ekstra lydkort?

Hva slags minne skal jeg velge, bør det heller være billigere og 2GB?

Lenke til kommentar
tja ....

 

du har jo god greie på dette selv vil jeg tro. Ta å finn et oppsett, så skal vi kritisere.

 

Skjermkort - samma f egentlig

cpu - samma f

minne - samma f, bare det er over 1GB såklart

hk - samma f, de er alle like omtrent

osv

 

Støy:

Kanskje en kjøler som er støysvak, let på microplex

støysvak hdd, samsung er mest støysvake, mens seagate er støysvake og yter

finn en støysvak psu, MIST er en av dem (microplex)

0osv

Det er ikke samma f skjermkort og hk,cpu, og minne.

Lenke til kommentar
Jeg synes 20" er uforholdsmessig dyrt i forhold til 19" (over dobbelt så dyre), så hvorfor ikke vurdere et Dual-screen oppsett?

 

Du får 2 stk 19" til samme pris som 1 stk 20", eller du kan velg 2 stk 17" og spare 5000,-

Er helt ening. Har lekt litt med Adobe Premiere Pro (eller ganske mye faktiskt :)), og det og ha 2 skjermer er deilig, i dette programmet. Dessuten ville jeg tro det samme gjelder i photoshop.

Hadde valgt 2 x 19" istedet for 1 x 20", men mulig du absolutt vil ha en 20".

 

Ellers så ser jeg at du har valgt komponenter fra svært mange webshopper. Ikke spesielt lurt da det kommer til og koste en del frakt/oppkrav, som du heller kan bruke på en del komponenter.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått er det stor forskjell på kvaliteten når man rykker opp fra 19" til 20"+.

 

Jeg postulerer her noen "sannheter" ang 20" i forhold til en 19":

 

Oppløsning 1600x1200 istedet for 1280x1200

Kontrastforhold og farger er bedre

Ergonomi er bedre

 

Jeg ser gjerne innspill på dette. Er klar over at 20" er mye dyrere og pengene kan jo som dere sier brukes bra på andre måter.

 

Forøvrig, hva slags krav stilles til skjermkortet om man skal ha to displayer å jobbe med? Hvis jeg må kjøpe et skjermkort til 6000 spenn så blir det jo littt hipp som happ...

Lenke til kommentar

De fleste nvidia skjermkort greier jo å kjøre dual oppsett helt fett, vet ikke med ATI fordi jeg aldri har prøvd, men jeg regner med at det ikke skal være noe problem der heller

 

Hvis du driver mye med foto og videoredigering, så er vel ett Intel oppsett best, Ville vel valgt den LGA socket'en siden den kommer med PCI-express så vidt jeg vet, og da kunne du jo kjøpte ett pci express skjermkort

Lenke til kommentar

Har laget følgende nye forslag til oppsett der netshop har alle varene:

 

Abit AA8-3rd Eye 1

AOpen H600B 1

OCZ DDR2 1024MB Value Series PC-4200 2x512MB 533MHz. (4.4.4.12) 1

Intel Pentium 4 550 (3.4 GHz) 1

Logitech Cordless Desktop Comfort 1

Nec MultiSync LCD2080UX+ 1

Nec ND-3500 16x DVD±R9 1

Point Of View GeForce 6600 GT 1

Seagate Barracuda 7200.7 200 GB SATA 1

Western Digital Raptor 73,4 GB (WD740GD) 1

 

Kritiser i vei. Koster ca 26000 hos netshop.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått er det stor forskjell på kvaliteten når man rykker opp fra 19" til 20"+.

 

Jeg postulerer her noen "sannheter" ang 20" i forhold til en 19":

 

Oppløsning 1600x1200 istedet for 1280x1200

Kontrastforhold og farger er bedre

Ergonomi er bedre

Jeg er ikke helt enig. Oppløsningen er riktignok større, men punktavstanden blir mye mindre og det kan bli vel smått for mange.

 

Den høyere oppløsningen har heller ikke bare positive ting med seg. Bla. krever det råere skjermkort om du skal kjøre 3D på orginal oppløsning, eller du får dårligere spillbarhet (FPS).

 

Kontrast, farger og ergonomi på en high-end 20" er ikke noe bedre enn på en high-end 19". Det er omentrent helt likt. Det samme gjelder low-end 20" vs. low-end 19".

 

Responstiden til 20" vil alltid være noe tregere enn på en 19" i samme kvalitetsklasse.

 

Man får mindre for pengene i forhold til 2x19" når det gjelder oppløsning. Hvis skrivebordsplass (areal og pixler) er det som betyr noe så får man mye mer for pengene med 2x19".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...