Gå til innhold

NRK Nett-TV i GNU/Linux


Rafael

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har gjerne lyst til å se på noen repriser av NRK-programmer på datamaskinen, og har derfor

sjekket NRK's tjeneste Nett-TV. Har undersøkt og prøvd å få det til å fungere med Linux. Og

ja, jeg har sjekket http://www.nrk.no/informasjon/hjelp/2884911.html , og gjort alt det som står

der. Det fungerer fortsatt ikke. Det eneste som kommer når jeg trykker på et program i program-

menyen dems er en svart skjerm. Noen andre som har fått denne tjenesten til å fungere?

 

Mvh

Rafael Moe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... selv bruker jeg Galeon med mplayerplug-in installert, og som sagt så

fungerer det ikke her. Lurer på om det kanskje har noe med mimes å gjøre. Jeg

vil tippe at NRK kjører streamingen gjennom et Win32-codec ettersom dette er

en av pakkene som er nødvendige for at det skal fungere (i følge NRK). Hver gang

jeg prøver å se en kort film i browseren så spør den meg alltid om å laste ned

.wmv-filmer, mens den bare laster ned og viser mpeg og avi-filmer uten å spørre.

 

Noen som vet hvor alle slike mime-instillinger for Galeon eller systemet generelt ligger?

Lenke til kommentar

Okay, har så langt funnet ut at det er et mer generelt problem. Jeg kan ikke se på

videor i vinduer i browseren. Altså, når jeg f.eks. prøver "AVI (divx)" på

denne siden, så viser den bare

"Mplayerplug-in... Playing media..", og det alene. Om jeg derimot trykker på lenken

under der videon skal vises, som sier "Click here to test this mime-type in the entire frame",

så kan jeg se videon i hele vinduet (framen). Det vil si at mplayerplug-in bare fungerer halveis.

 

Jeg kan heller ikke se noen av trailerne på apple.com/trailers. Uansett hva jeg

prøver å se i et eget vindu i browseren jeg bruker (Galeon), så får jeg den samme

meldingen. Og om jeg i tillegg går ut til console og ser på outputten til tty-en som

x.org er startet fra så får jeg en feilmeldingen "Failed to open <insert http-adress here>."

 

Noen som har vært borti dette problemet før, eller har et forslag til hvordan jeg

kan løse det?

 

Mvh

Rafael Moe

 

Edit: Fant akkurat ut at versjonen som er i Gentoo portage er VELDIG utdatert (etter min mening).

Er usikker på om det er veldig mange nye features, men det er snakk om versjon 0.91, mens den

nyeste er 2.66. :roll:

Endret av Rafael
Lenke til kommentar

Etter å ha oppdatert til versjon 2.66 så fikk jeg i det minste sett trailerne på apple.com

og i vinduer (ikke bare hele frames). Problemet med NRK's Nett-TV er der fortsatt,

uheldigvis :(

 

Det som er underlig er at mplayer blir ikke loadet i det hele tatt når jeg trykker på en

episode, framen bare loader og forblir svart.

 

Har heller lite lyst til å bruke en annen browser bare for dette. Foretrekker isåfall å

prøve å løse problemet, men takk for tipset. :)

Lenke til kommentar

Det som skjer hos meg er at mplayer havner i bakgrunnen så jeg ser ikke hva som skjer. Men lyden er der. Jeg løste det ved å bruke noembed=1 i mplayerplug-in.conf. Nå dukker mplayer opp i et eget vindu istedenfor at den forsvinner bak den svarte ruta.

 

Når det gjelder vg.no derimot, er det noen som har fått til å spille av videoene der? Hos meg skjer det absolutt ingen ting når jeg prøver å spille av en video. Kommer opp mplayerplug-in initializing, men mplayer starter aldri og ingen ting skjer.

Lenke til kommentar
Det som skjer hos meg er at mplayer havner i bakgrunnen så jeg ser ikke hva som skjer. Men lyden er der. Jeg løste det ved å bruke noembed=1 i mplayerplug-in.conf. Nå dukker mplayer opp i et eget vindu istedenfor at den forsvinner bak den svarte ruta.

Prøvde det nå, og får ser at mplayer skal til å loade i et eget vindu, men forsvinner på millsekundet. Sjekket tty-en der jeg startet X, og så feilmeldingen

*****sendCommand Truncated*****

 

Skal undersøke det nærmere, men tar gjerne i mot tips om eventuell løsning e.l. :)

Endret av Rafael
Lenke til kommentar

Siden du nevnte gentoo, så kan vi sammenligne litt use flags. Jeg bruker:

[ebuild   R   ] media-video/mplayer-1.0_pre4-r7  -3dfx +3dnow +3dnowex +X -aalib +alsa -(altivec) -arts -bidi -cdparanoia -debug -debug -directfb +divx4linux -dvb +dvd +dvdread -edl +encode -esd -fbcon -ggi +gif -gnome +gtk +ipv6 -joystick +jpeg -libcaca -lirc +live -lzo +mad -matroska -matrox +mmx +mmx2 +mpeg -mythtv +nas +network +nls +oggvorbis +opengl +oss +png -rtc +samba +sdl +sse -sse2 -svga -tga -theora +truetype -v4l -v4l2 -xinerama +xmms +xv +xvid  7 kB

Kanskje du kan prøve å se hva som skjer hvis du legger til de du mangler?

Lenke til kommentar

hei, hei. løste dette problemet selv for et par dager siden. Du må kompilere mplayerplug-in med --enable-x. problemet er at opera ikke liker gtk menyen.

 

vim /usr/portage/net-www/mplayerplug-in/mplayerplug-in-2.66.ebuild

 

Så endrer du denne linja;

use x86 && myconf="${myconf}  --with-gecko-sdk=${WORKDIR}/gecko-sdk"

til denne:

use x86 && myconf="${myconf} -enable-x --with-gecko-sdk=${WORKDIR}/gecko-sdk"

så legger du til mplayerplug-in:

vim /etc/portage/package.keywords

legg til denne linja:

mplayerplug-in ~x86

emerge mplayerplug-in

da skal det fungere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...