Gå til innhold

kritikk på "fisk"...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til trådstarter:

Jeg må bare få si en liten ting. Det virker som om samtlige forslag du har kommet med hittil er hastverksarbeider, som liksom blir slengt sammen fort og gæli for å høre hva som er feil med dem.

 

Spør du meg er det vanlig skikk og bruk å ta seg rikelig med tid (aller helst lage en HTML-versjon av designet) før man legger det ut for kritikk. Resultatet av tråder som dette er nesten uten unntak at trådstarter pøser på med design etter design, som alle ofte ser like forbannet kjedelige ut, ganske enkelt fordi han/hun ikke har tatt seg tid nok til å lage noe skikkelig. (Du kan ta den til deg.)

 

Hvis du hadde tatt deg bedre tid er jeg sikker på at resultatet har blitt bedre også. Det å spikre sammen en halvdød fisk i Photoshop og etterpå modifisere den litt og forvente at den skal se kjempebra ut er en dårlig idé som sjelden fungerer bra.

 

Greit nok at en skisse/fisk skal være enkel, men det når man først skal gjøre noe synes jeg det skal gjøres skikkelig. Jeg tror ikke at du har brukt mye mer enn 10 minutter på noen av designene du har lagt ut her. Det jeg egentlig ber om er at du lager noe skikkelig, tar deg tid til å kode den sammen slik at vi får se den i praksis, SÅ kan du be om kritikk på verket ditt.

 

Halvgjennomførte verker får aldri mer enn halvgjennomført kritikk. ;)

Lenke til kommentar

Lokaltog Skrevet 12/10/2004 : 22:44

  Til trådstarter:

Jeg må bare få si en liten ting. Det virker som om samtlige forslag du har kommet med hittil er hastverksarbeider, som liksom blir slengt sammen fort og gæli for å høre hva som er feil med dem.

 

Spør du meg er det vanlig skikk og bruk å ta seg rikelig med tid (aller helst lage en HTML-versjon av designet) før man legger det ut for kritikk. Resultatet av tråder som dette er nesten uten unntak at trådstarter pøser på med design etter design, som alle ofte ser like forbannet kjedelige ut, ganske enkelt fordi han/hun ikke har tatt seg tid nok til å lage noe skikkelig. (Du kan ta den til deg.)

 

Hvis du hadde tatt deg bedre tid er jeg sikker på at resultatet har blitt bedre også. Det å spikre sammen en halvdød fisk i Photoshop og etterpå modifisere den litt og forvente at den skal se kjempebra ut er en dårlig idé som sjelden fungerer bra.

 

Greit nok at en skisse/fisk skal være enkel, men det når man først skal gjøre noe synes jeg det skal gjøres skikkelig. Jeg tror ikke at du har brukt mye mer enn 10 minutter på noen av designene du har lagt ut her. Det jeg egentlig ber om er at du lager noe skikkelig, tar deg tid til å kode den sammen slik at vi får se den i praksis, SÅ kan du be om kritikk på verket ditt.

 

Litt uenigder lokaltog, får oss (inkl meg, høyst sanligvis ikke deg) sm ikke er så flink til å kode, vil det å bar ekode en fisk ta lang tid, så å da få tilbakemeldingen "begynn på nyt" må være surt. Derfo synes jeg det kan være en god ide og alge noen fisker som dette, og så finne ut hvilket design som er best, og så kode siden!

Og det å da stille sånne krav er litt høye, spesielt om man er het ny i forumet, noe heldigvis trådstarter ikke er. Det og ha et minstekrav om at man (nesten) må ha en kodet side for å legge den ut som en fisk her, synes jeg må være den beste skremsel propaganda! Forumetet her vil sakte men sikkert dø ut uten nye brukere, eh?

Lenke til kommentar
Litt uenigder lokaltog, får oss (inkl meg, høyst sanligvis ikke deg) sm ikke er så flink til å kode, vil det å bar ekode en fisk ta lang tid, så å da få tilbakemeldingen "begynn på nyt" må være surt. Derfo synes jeg det kan være en god ide og alge noen fisker som dette, og så finne ut hvilket design som er best, og så kode siden!

Tror ikke det er mange nybegynnere som har vondt av å trene på koding av websider, for å si det sånn.

 

Og det å da stille sånne krav er litt høye, spesielt om man er het ny i forumet, noe heldigvis trådstarter ikke er. Det og ha et minstekrav om at man (nesten) må ha en kodet side for å legge den ut som en fisk her, synes jeg må være den beste skremsel propaganda! Forumetet her vil sakte men sikkert dø ut uten nye brukere, eh?

"Skremselspropaganda"? Jeg prøver bare å påpeke at det uansett om du er nybegynner eller erfaren så bør det være et krav at man tar seg skikkelig tid til å lage et design før man legger det ut for kritikk. Jeg synes det er unødvendig å slenge opp 10 halvferdige fisker og få kritikk på alle sammen.

 

Til sammenlikning brukte jeg en måned på å finpusse unrealized.org før jeg i det hele tatt vurderte å legge siden ut for kritikk.

 

Dette er mitt syn på saken.

Lenke til kommentar

Dårlig skrevet hos meg der..

jeg mener _ikke_ at man skal slenge opp 10 fisker på en gang, når de bare er halvveis gjort! Men å ville at man skal kode siden synes jeg er for mye forlangt når det skal være en fisk.. Eller man kan begynne å kalle det beta fisk når det er uten kode?

--I rest my case

 

EDIT: mitt syn på saken :whistle:

Endret av LordZyfeX
Lenke til kommentar

Klart du har et poeng, Lokaltog, men når du sier at du ikke tror jeg har brukt mer enn ti minutter på dette, viser egentlig det hvor overlegen du er (meg) i design. Ikke alle er like gode som deg, vet du :p

 

Grunnen til at enkelte (du ville kanskje si alle? ;) ) av fiskene kommer på løpende bånd, er at jeg kommer på flere veier/løsninger, og lurer på hvilken jeg bør satse på.

 

Men, jeg skal, etter beste evne, forsøke å rette meg etter kritikken din.

 

Tror ikke det er mange nybegynnere som har vondt av å trene på koding av websider, for å si det sånn.

 

Jeg synes du skal skille mellom å kode websider, og å designe dem. Kodingen ser jeg som fase 2, ettersom jeg, ikke overraskende :p , er ny i "faget" her også. Når man har et design man er fornøyd med, kan man fullt og helt konsentrere seg om dette, istedenfor å måtte tenke på forandring i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg bookmarker den tråden her, dette er første gang jeg ser noen svare så... respektfullt på et slikt innlegg som jeg skrev! Bra, meastp. (måtte bare få det ut :) )

 

Bortsett fra det: Jeg ser hva du mener med å "ha flere veier/løsninger", og jeg innrømmer at jeg kanskje var litt for krass i innlegget mitt over. Men jeg står på det at det er best å bruke en del tid på en fisk, og finpusse ting slik at de ser så bra ut som mulig. Det gir et godt inntrykk, og kritikk blir ofte mye bedre i slike tilfeller. :)

 

 

@LordZyfeX: Jeg synes virkelig ikke det er for mye forlangt at trådstarter i slike tråder kanskje tar seg tid til å kode sammen websiden, bare et eksemplet med linker og slikt er mer enn bra nok, og det gir ofte et mye bedre inntrykk enn et jpg-bilde med AA på brødteksten. ;)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Føler meg litt skamfull nå, siden jeg sa jeg skulle lage et utkast på "ordentlig". :blush: Jeg fant ut at jeg kommer til å bruke ganske lang tid på å lage siden, for jeg er ingen erfaren hjemmesidesnekrer. Derfor tenkte jeg at det kanskje kunne ha vært lurt å sjekke om jeg kan begynne på denne siden, om "hovedutkastet" er bra nok.. resten kan jeg jo forandre på senere...

post-76-1098188094_thumb.jpg

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Takk, PoleCat, da tar jeg det som en bekreftelse. Mener du teksten som i "font", og selve bullets'ene, eller "hele oppsettet"?

 

Farger, skrifttype, og bullet-images, kan jo endres siden, når siden er kodet... (?)

 

Men jeg har også problemer med kodingen:

 

Hvordan kan jeg få de to rammene, høyre og venstre, til å ha 0 i padding? Hvordan kan jeg gjøre så de er like "lange" som teksten? Vil de rette seg etter container-diven (den boksen alt er inni)?

Lenke til kommentar

Tekstfeltene under menyen kan med fordel gis større line-height og større font. Det så veldig sammenknødd ut nå. Bulletene burde også fikses litt på, de er blurrete, som polert sier.

 

Tekstfargen på innholdsdelen må endres, prøv med halvmørk grå eller noe slikt. Du kan vel også gjerne skru av AA først som sist. ;)

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg få de to rammene, høyre og venstre, til å ha 0 i padding?

* {
margin: 0;
padding: 0;
}

 

Hvordan kan jeg gjøre så de er like "lange" som teksten? Vil de rette seg etter container-diven (den boksen alt er inni)?

 

De vil nok det. Jeg har i alle fall aldri opplevd noe annet. :)

 

Edit: det enkleste vil kanskje være å kutte en liten del, kanskje 5px høy, av hele bredden på siden og bruke det som bakgrunnsbilde i containerdiven.

 

#container {
background: url(sti/til/bilde.jpg) repeat-y;
width: 600px;
}

Endret av Purify
Lenke til kommentar

Likte siste utkastet ditt jeg og ;)

 

Lista med nyheter på høyre kolonne blir for trangt mellom hverandre, syntes nå jeg. Mulig font-size også er en smule liten.

 

Ellers så er layout helt brukbar og skulle ikke være noe problemer med padding e.l. når du skal ha den over til HTML/CSS. Kanskje mekke et forslag til deg etterpå om ikke PoleCat kommer meg i forkjøpet :D

Lenke til kommentar

Tusen takk, PoleCat og FuLu, det hadde vært kjemegreit gjort, altså!

 

Jeg er helt overveldet, er ikke hver dag det er konkurranse om hjelp (:p)

 

Har forsøkt selv, men det ble jo bare kluss, egentlig... men hvis du har mulighet til å lage koden for meg, har jeg jo noe ordentlig å ta utgangspunkt i og lære av.

 

Ang. padding og margin, så har jeg prøvd dette gjentatte ganger, men har ikke fått det til å funke. Mulig det er dreamweaver som trøbler, men mest sannsynlig sitter problemet foran skjermen, ikke "inni".

 

Veldig hyggelig gjort av dere... sender en pm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...