Gå til innhold

Kompletts definisjon av "prisgunstig"


Anbefalte innlegg

Så akkurat på forsiden på Komplett. Der er iRivers MP3-spiller iFP795 annonsert til NOK 3495,-. Kompletts beskrivelse av denne er "Prisgunstig MP3-spiller fra iriver med 512MB minne."

 

Jeg syntes ikke dette hørtes spesielt prisgunstig ut, og tok deretter en sveip innom bhphotovideo.com. De er ikke kjent for å være billigst blant webshopper i USA, men går for å være en av de mest seriøse. De skulle ha USD 195 (NOK 1337) for samme spiller.

 

Jeg tviler ikke på at Komplett mener at dette er veldig gunstig for egen del, men hvem i all verden sitter med avansen på denne spilleren? Den blir neppe solgt med tap i USA, og hvordan kan man forsvare over godt over dobbel pris i Norge?

 

Tok i tillegg en sjekk på samme spiller i prisguiden, hvor prisen varierer fra 2795,- (ECE) til 3682,- (MPX). MPX tar dermed nesten tre ganger så mye for den som bhphotovideo, men hevder i alle fall ikke at det er prisgunstig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da ufattelig dyrt. Men flash-minne er ikke billig heller da...

Uansett, det er nesten som Elkjøp. De skriver i beskrivelsen til alle skjermkortene sine at de yter bra, passer flott for de som krever litt ekstra osv. De har som regel ikke peiling. Ikke at Komplett ikke har peiling, men jeg må si meg enig at det ikke var noen spesielt gunstig pris de forlangte.

Lenke til kommentar

Før dere begynner å snakke om priser i utlandet, bør dere få en viss kunnskap om slikt.

 

Når et selskap her (Komplett->Importør) skal importere et produkt, må frakt, toll og andre kostnader regnes med, slik som oppbevaring, lønning og andre ting (som kanskje ikke er riktig så dyrt i USA/Andre land).

 

Tilslutt må man inkludere 24% merverdiavgift, som etterpå betales av Komplett til staten (eller hvem som gotter seg for de pengene).

 

Derfor kan man godt se at et produkt i USA er mye mye billigere.

 

Vær så god å bestill, men det er ikke sikkert at butikken vil markere "GIFT" og VALUE $5.

Lenke til kommentar

For det første: Jeg har ikke sagt noe om utenlandske priser. Og for det andre: les det han skrev. Han sa at han fant den til 2795,- i prisguiden.

 

Edit: Og for det tredje: Dersom pakken er markert med verdi: $5 (eller $25 for den del), trenger den ikke å markeres som gave. Man betaler toll på vanlige pakker hvis verdien er over 200 kr, og på varer med en verdi på over 1000 kr dersom varen er merket som gave.

Endret av Sasuke-kun
Lenke til kommentar
Før dere begynner å snakke om priser i utlandet, bør dere få en viss kunnskap om slikt.

 

Når et selskap her (Komplett->Importør) skal importere et produkt, må frakt, toll og andre kostnader regnes med, slik som oppbevaring, lønning og andre ting (som kanskje ikke er riktig så dyrt i USA/Andre land).

 

Tilslutt må man inkludere 24% merverdiavgift, som etterpå betales av Komplett til staten (eller hvem som gotter seg for de pengene).

 

Derfor kan man godt se at et produkt i USA er mye mye billigere.

 

Vær så god å bestill, men det er ikke sikkert at butikken vil markere "GIFT" og VALUE $5.

:roll:

Takk for at du gav oss innsikt i hvorfor ting er billigere i USA enn i Norge.

 

Jeg kalkulerer alltid med at prisen øker med minst 24% + frakt når jeg kjøper fra utlandet, men jeg mener fortsatt at 275% høyere pris fordi hylleprisene og arbeidskraften er billigere i USA er i overkant.

Lenke til kommentar

Godt tips, vi skal ta en seriøs prat med produsenten. Vi liker naturligvis ikke at noen priser er så "far off" ift priser i f.eks. USA. Man må riktignok legge på mva og ev. toll, men dette er i overkant. Send oss gjerne flere slike tips, slik at vi kan "riste" produsentene.

 

Skal også fikse på benevelsen og vurdere om vi kan redusere litt på prisen, men det må vente til i morgen. Ellers må noen av dere lage middag til fruen ;)

Lenke til kommentar

Nå er det vel litt bedre sikring av fobruker(forbrukerkjøpsloven) i Norge .

Dette slår selvfølgelig ikke likt ut på alle importvarer , men det gjelder bestemt forbrukerelektronikk.

Likevel , en del av vernetollen EU land og USA må plusse på ,slipper vi.

På sett og hvis blir det faktisk ikke så galt å sammenligne med USA.

Litt av prisforskjellen kan forklares med at USA er et større marked og får lavere priser inn , fra produsent .

Det finnes ingen netthandel i Norge med omsetningsvolum som kan svare samme påslag som de i USA

Summeres dette må vi nok akseptere en snittpris 1/4-1/3 over de rimeligste i USA.

Enda værre blir det på en vare hvor tilgangen er liten.

Akkurat den spilleren må være et særtilfelle.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at innenfor en del produktsegmenter så er avansen helt utrolig her i Norge. Jeg kjøpte f.eks en gitar fra USA den kosta meg 6500kr inkl. frakt og moms, samme gitar kostet i den billigste norske butikken over 12000kr. Det er som regel ikke toll på ting du kjøper med unntak av noen få produkter (sprit o.l), så det er stort sett moms og frakt du må forholde deg til.

 

Hvem som stikker av med avansen er derimot det interessante spørsmålet... Det kan være produsent av produktet som forlanger en mye høyere pris til grossistene i det landet (fordi de har mye kjøpekraft der->Les: Nordmenn er rike og fortjener å betale dobbel pris av amerikanere), evt så er det forhandler her i Norge.. Uansett så er det etter min mening umoralsk å ha så store prisforskjeller, et produkt koster like mye å produsere enten du selger det i USA eller i Norge, og jeg nekter å være med å subsidiere lave priser i andre land.

 

Jeg har nylig lest en sak om at EU har engasjert seg sterkt i saker der pris på samme produkt fra produsent varierer mellom EU land f.eks. De liker ikke at produsenten forskjellsbehander landene.

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar

Da skal det meste være fikset: "Prisgunstig" er byttet ut med "lekker" og prisen er oppdatert i våre systemer. NB! Det tar en liten stund før prisen blir oppdatert på web, men den nye prisen er uansett 2.794,-. Så er prisen i hvertfall den laveste i Norge, men fremdeles noe for høy ift. USA. Det er noe vi skal ta opp med produsenten, for fortjenesten på denne varen tilsvarer mindre enn en krones-is for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Da skal det meste være fikset: "Prisgunstig" er byttet ut med "lekker" og prisen er oppdatert i våre systemer. NB! Det tar en liten stund før prisen blir oppdatert på web, men den nye prisen er uansett 2.794,-. Så er prisen i hvertfall den laveste i Norge, men fremdeles noe for høy ift. USA. Det er noe vi skal ta opp med produsenten, for fortjenesten på denne varen tilsvarer mindre enn en krones-is for øyeblikket.

Bra jobbet Komplett! Ikke verst å slå av 700,- på en vare dere solgte til 3500,-. :thumbup:

Rist produsenten litt ekstra fra oss, og fortell at selv om oljefondet flommer over så gjør ikke nødvendigvis lommeboka til alle potensielle iRiver-kjøpere det...

Lenke til kommentar

Hmm, komplett har virkelig fått opp øyne for forumet og konkuranse teft, meget bra :)

 

Og til Karibi-Kåre som snakker om toll osv, her snakker vi om pris ut til kunden, inkl kostnader til frakt toll osv, og i usa er prisen bedre enn i norge, pris til norge blir da 1337 + 24 % moms =1657 kr for spilleren og da er ikke frakt tatt med.

 

Men klart det er en fordel å handle med komplett pga returog kjøpsloven...iallefall for den gjennomsnitlige nordmann...

 

:thumbup: komplett som presser prisene

 

Rscue

Lenke til kommentar

Nå løste Komplett saken her utrolig bra. Det med prisnivået kan ha mange forklaringer, men jeg tror ikke Komplett (eller andre seriøse norske nettbutikker) er ute etter å lure kundene sine. Nå kjenner ikke jeg rutinene til butikkene, men jeg antar at de har så og si samme fortjeneste på alle varene de har inne (kanskje en viss prosent-andel eller noe). De har tilbud på noen varer, men tviler på at de tenker "ja, denne varen kan vi ha en profitt på 150% på". Hvis noen varer er utrolig mye dyrere i Norge enn f.eks i USA er det nok produsenten som sitter igjen med fortjenesten.

Lenke til kommentar
talisar skrev 23/09/2004 : 22:41

  Fabelaktig service må jeg si.

 

Eneste nå var at nå koster Demoutgaven på

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303090&cks=PRD

 

mer enn de som ikke er demoutgave:) 

 

Ha-ha, det her kommer vel til å ende med at vi selger alt til kostpris :p

 

Vi fikser prisen på demoproduktet også (2.375,- inkl. mva), vent noen minutter så er det oppdatert, men skyld ikke på oss dersom noen kjøper den før deg ;)

Lenke til kommentar
Ha-ha, det her kommer vel til å ende med at vi selger alt til kostpris  :p

 

Vi fikser prisen på demoproduktet også (2.375,- inkl. mva), vent noen minutter så er det oppdatert, men skyld ikke på oss dersom noen kjøper den før deg  ;)

Med forbehold om at du ikke heter Eric Sandtrø, bør du printe ut denne tråden og forlange overtidsbetalt for i kveld! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...