Gå til innhold

Presidentvalget, dollaren og ny PC.


Anbefalte innlegg

Dataprisene i Norge er styrt av dollaren. Er det noen som vet om dollaren vil styrke seg eller synke om Bush blir valgt? I såfall, er det en god idè å kjøpe PC om de statistiske målingene gir Bush seieren på forhånd? Hva med oljeprisene? Krona styres av de. Vil de stige om Bush blir valgt vs 'Ketchup' Kerry?

 

Dette er ett kvasiseriøst topic. Men, illusterer ganske godt hvor stor innflytelse det amerikanske valget får for oss i Norge og resten av Verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke det amerikanske presidentvalget kommer til a ha noen merkbar effekt pa dollaren. Det er nok storre krefter som styrer okonomien enn det.

Tror en del europeere ihvertfall kvier seg for fire år med en Bush som ikke trenger å være redd for å bli gjenvalgt. Jeg hadde solgt alle aksjene mine i amerikanske selskap, utenom våpenteknologi.

 

Oljekursen er vel derimot bare på vei opp med Bush ved roret i fire nye år.

Lenke til kommentar
Tror ikke det amerikanske presidentvalget kommer til a ha noen merkbar effekt pa dollaren. Det er nok storre krefter som styrer okonomien enn det.

Japp, det viktigste aspektet ved folks liv, økonomien, er utenfor demokratisk kontroll.

 

badabim badabom

Hva legger du i begrepet 'demokratisk kontroll'?

At noe er under demokratisk kontroll betyr at det er demokratiske instanser som har kontrollen med det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Tror en del europeere ihvertfall kvier seg for fire år med en Bush som ikke trenger å være redd for å bli gjenvalgt. Jeg hadde solgt alle aksjene mine i amerikanske selskap, utenom våpenteknologi.

 

Oljekursen er vel derimot bare på vei opp med Bush ved roret i fire nye år.

:!: Paranoid for tiden?

Aksjemarkedene har gatt oppover stadig de siste arene, og oljekursen er bare pa vei opp fordi Kina begynner a bruke mer og mer olje, mens nesten alle oljeproduserende land kjorer pa nesten full guffe...

 

Men du kan godt tro at det er Bush som avgjor alt. Om du vil forbli en paranoid idiot.

Lenke til kommentar
Tror ikke det amerikanske presidentvalget kommer til a ha noen merkbar effekt pa dollaren. Det er nok storre krefter som styrer okonomien enn det.

Japp, det viktigste aspektet ved folks liv, økonomien, er utenfor demokratisk kontroll.

 

badabim badabom

Hva legger du i begrepet 'demokratisk kontroll'?

At noe er under demokratisk kontroll betyr at det er demokratiske instanser som har kontrollen med det.

Men hva betyr det i praksis?

 

Hvor direkte kontroll skal disse demokratiske instansene ha? Og hvor demokrtaiske skal de være?

 

Man kan godt si at så lenge oljen utnyttes legalt etter loven og regler i et institusjonelt demokrati, så er det demokratiske instanser som har kontroll.

 

Det jeg vil frem til er at 'demokratisk kontroll' er omtrent så vagt som det kan få blitt, altså en floskel om du vil.

 

Så hva mener du egentlig?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

At noe er under demokratisk kontroll betyr at det er demokratiske instanser som har kontrollen med det.

Men hva betyr det i praksis?

 

Hvor direkte kontroll skal disse demokratiske instansene ha? Og hvor demokrtaiske skal de være?

 

Man kan godt si at så lenge oljen utnyttes legalt etter loven og regler i et institusjonelt demokrati, så er det demokratiske instanser som har kontroll.

 

Det jeg vil frem til er at 'demokratisk kontroll' er omtrent så vagt som det kan få blitt, altså en floskel om du vil.

 

Så hva mener du egentlig?

Poenget mitt er at selskaper av en viss størrelse gjør omtrent som de vil, uavhengig av om staten eller internasjonale avtaler sier noe annet. Selskaper har direkte innflytelse på våre liv. De kan plutselig finne det for godt å legge ned avdelinger, fabrikker, lager etc, de kan senke lønningene, de kan heve prisen på mat osv. Alt uten at folk får ett ord med i laget. Det jeg mener er at demokratiet må få makt over økonomien. Altså politikerne. Makten må selvfølgelig fordeles over flere institusjoner, kommunen, staten, fylkeskommunen og gjerne bydelsutvalg eller lignende.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om dollaren vil styrke seg eller synke om Bush blir valgt?
Hvis Bush blir valgt vil sannsynligvis markedet reagere positivt, da man ikke vil se noen innstramming av type skatteskjerpelser og annen styggedom. Dollaren vil derfor fortsette å svekke seg gradvis. Dette tilsier i teorien at dataprodukter som blir laget i USA blir billigere for alle ikke-amerikanere, derfor anbefaler jeg i ditt tilfelle å håpe på Bush.

 

Oljeprisen vil ha liten endring avhengig av hvem som blir valgt. Økonomien i verden vil gå godt langt inn i 2007 uansett. ;)

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
Poenget mitt er at selskaper av en viss størrelse gjør omtrent som de vil, uavhengig av om staten eller internasjonale avtaler sier noe annet. Selskaper har direkte innflytelse på våre liv. De kan plutselig finne det for godt å legge ned avdelinger, fabrikker, lager etc, de kan senke lønningene, de kan heve prisen på mat osv. Alt uten at folk får ett ord med i laget. Det jeg mener er at demokratiet må få makt over økonomien. Altså politikerne. Makten må selvfølgelig fordeles over flere institusjoner, kommunen, staten, fylkeskommunen og gjerne bydelsutvalg eller lignende.

Selskaper som følger loven kan ikke gjøre som de vil. De kan ikke sette ned lønninger under minstelønn, og de kan ikke uten videre sette ned lønninger generelt heller. Da får de problemer med fagforeningenen.

 

Selskaper som ikke er i en monopolliknende situasjon kan ikke uten videre heve prisen. Da vil de tape konkurransen på sikt.

 

Legge ned fabrikker og omstrukturere bedriften må de selvsagt ha mulighet til å gjøre. Det er nødvendig for å tilpasse bedriften endrede tider. Fra et samfunnsmessig perspektiv er det heller ikke noe problem så lenge det skapes nye arbeidsplasser. Faktisk er det viktig at det er en viss dynamikk og ikke stagnasjon.

 

Alt i alt så er bedrifter underlagt masse 'demokratisk kontroll'.

Lenke til kommentar
Selskaper som følger loven kan ikke gjøre som de vil. De kan ikke sette ned lønninger under minstelønn, og de kan ikke uten videre sette ned lønninger generelt heller. Da får de problemer med fagforeningenen.

Hva om de ikke følger loven? Hva om lønna er OVER minstesatsen og den settes ned? Det vil påvirke arbeidsselgerne negativt. Og det er noe arbeiderne ikke har noe reell kontroll over om DE vil følge loven.

 

Selskaper som ikke er i en monopolliknende situasjon kan ikke uten videre heve prisen. Da vil de tape konkurransen på sikt.

Vel, det finnes masse selskaper som er i en monopolliknende situasjon.

 

Legge ned fabrikker og omstrukturere bedriften må de selvsagt ha mulighet til å gjøre. Det er nødvendig for å tilpasse bedriften endrede tider. Fra et samfunnsmessig perspektiv er det heller ikke noe problem så lenge det skapes nye arbeidsplasser. Faktisk er det viktig at det er en viss dynamikk og ikke stagnasjon.

Jeg er ikke motstander av å legge ned og omstrukturere om det er nødvendig. Det jeg er imot er at dette skal skje utenfor demokratisk kontroll. I dag skjer ikke omstruktureringer, nedleggelser osv av samfunnsøkonomiske grunner, men for å øke profitten til aksjonærene. Når ett selskap legger ned en avdeling så har ikke selskapet noe ansvar for å skape nye arbeidsplasser. Folk blir regelrett FRATATT jobben sin og satt på gata. Enkelte steder kan dette bety kroken på døra for hele lokalsamfunnet.

 

Alt i alt så er bedrifter underlagt masse 'demokratisk kontroll'.

Nei, det finnes noen reguleringer men stort sett ikke mer. Og om selskapet er stort nok trenger de ikke bry seg i stor grad om disse reguleringene. Dessuten så er disse reguleringene i alt for stor grad diktert av selskapene selv.

Lenke til kommentar

Norsk økonomi styres av dollar, oljepris og rente. Tidligere var det renten i den tyske Bundesbank, nå er det muligens euro-sonen. Alt er utenfor Norges direkte kontroll.

 

Da Bush jr. ble valgt var det etter det jeg husker bare farmasøytiske aksjer som gikk oppover, men det varte ikke.

 

Om Bush vinner igjen, tror jeg følgende vil skje:

- økonomien øker turtallet, som fører til behov for mer energi, bl.a. olje, derfor

- høyere oljepris

- ingen snarlig løsning i midt-østen, derfor enda høyere oljepris

 

På sikt vil høy oljepris strupe videre utvikling, føre til utflating der norsk industri utenfor oljesektoren vil svekkes, ikke minst pga. høy norsk kroneverdi.

 

Nå varer ikke norsk olje evig, departementet lagde en rapport som ikke er lystelig lesing. Rapporten

 

Dersom Kerry vinner, er det mulig han kjøler ned økonomien, noe som er nedkjølende for Norge også.

 

 

Ellers, når det gjelder demokratisk kontroll, synes jeg det er en forutsetning at våre folkevalgte faktisk setter deg inn i hva de driver med. Jeg hørte at for et par år siden ble stortingsrepresentanter tilbudt informasjon om bedriftsstyrer av NHO. Bare to takket ja, tror Siw Jensen var den ene og hun har BI fra før. Ellers er det skralt med folk i styre og stell med bakgrunn fra næringslivet.

 

Staten er ene-eier eller kontrollerende eier (over 50% av stemmene) eller sitter med negativ kontroll (over 33% av stemmene) i flere bedrifter, langt i fra alle går godt. For meg viser det at dagens politikere ikke helt vet hva forretninger er. Oljefondet er enda et eksempel: store utenlandsinvesteringer går tidvis til konkurrenter til norske bedrifter, som betyr rimelig kapital til investering, og gjør det lettere å konkurrere mot norske bedrifter. Osv. osv. osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...