Gå til innhold

Kjøpe pc til musikk prod.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en ikke-pentium pc er bra til studio bruk.

greeeeit.. intel duger. .(hate)

 

Jeg har hjemmestudio, kjører:

 

Amd XP3200

2gb ram

EMU Emulator X Studio (Lydkort)

600gb disker

 

Du trenger En god CPU, et bra lydkort (IKKE creative)

mye ram, og stor disk (men det kommer ann på hva du bruker pc til)

 

Bruker du pc til innspilling trenger du en Stor stabil disk med grei rpm, et bra lydkort og mye ram til progget som skal recorde.

 

Bruker den til sampling, beatmaking, midiboard, synther osv så trenger du Et lydkort som støtter "harwaren" du skal ha og en del ram. Stor disk lønner seg uansett.

 

p.s: åssn musikk prodder du/dere ?

Endret av mclp-
Lenke til kommentar

PCen bør være mest mulig støyfri, kikk etter passiv kjøling. Musikkproduksjon bør foregå i ett dedikert opprativsystem hvor du kun instalerer ting som er absolutt nødvendige for å kunne produsere musikk eks. dropp internett, virusprog,, nettverkstilkob. osv... det nytter nemelig ikke med mye resurser på maskinen hvis resursene stadig er opptatt med bakgrunns oprasjoner fra andre programmer. I Xp har du mulighet til å skru av mange uviktige prosesser i menyen "services". Hvis du er nøye med tuningen av maskinen - betyr ikke nødvendigvis prosessorhastighet og mengde ram så utrolig mye. Mitt råd er at du må starte med ett bra lydkort og oppgradere maskinen litt etterhvert som behovene melder seg. Ett godt lydkort varer mye lengre enn en PC.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Påstanden om at du ikke trenger spesielt kjapp cpu er feil. De fleste musikk-aktiviteter på pcn drar ganske mye cpu og ram. Harddisk hastighet er derimot ikke like viktig om du ikke kjører veldig mange audio-spor.

 

Både AMD og Intel har cpu som egner seg for musikk. AMDs kraftigere fpu gir

bedre ytelse i de fleste applikasjoner, mens intels SSE2 gir mer aksellerasjon på de som støtter dette.

 

kravet til ytelse og lav støy er vanskelig å forene med mindre du lar pcn stå i et annet rom eller dempet skap.

 

Knut

Lenke til kommentar

He He He :lol:

 

Typisk CPU freak. Selvfølgelig burde alle nybegynnere starte med å kjøpe mackie mixere og mackentosh maskiner og bruke de tyngste programmene man kan få tak i :no: . Jeg har drevet med produksjon av musikk på PC i noen år nå, og jeg mener ikke at man skal bruke en treig CPU og minimalt med ram, men at man istedenfor å bruke alle pengene på ting som fort blir avleggs - heller satser mer på ting som varer, eller som ikke koster noe ekstra fks et eget operativsystem for lyd og endel tweaking. Det er ikke umulig å lage en PC som er stille nok til musikkproduksjon og når HK og CPU er klar for skraphaugen kan man fortsatt ha nytte av eventuelle dyre kjøleløsninger, dempematter og gode lydkort. Er heller ikke uenig i at det beste er å ha PCen i et skap, eller i ett annet rom hvis det er mulig.

 

Min maskin kjørte før med 256mb ram og en 2Ghz celeronprosessor og klarte, i Samplitude, allikevel å dra over tyve audio stereospor med minst tre-fire tunge directX effekter på hvert spor uten problemer(s-ata disk m. 8mb cache hjalp nok litt)

 

Mitt råd til CPU er - en eller annen Northwood(mindre varme utv. enn Prescott)P4 som har hypertreading en CPU som funker fint til Sonar som har støtte for HT og som forøvrig er det beste programet til midi. Anbefaler også Acid til loop baserte prosjekter.

 

s-ata disk med 8mb cache er vel blitt standar nå?

 

Jeg ville ha gått for ett M-audio lydkort (ikke creative nei :-) ) siden de for tiden har en slags billigkampanje på kortene sine, og at du dermed får utrolig mye for svært lite.

 

Når det kommer til hva og hvordan du skal støydempe og kjøle, anbefaler jeg å søke rundt på nett for å finne en løsning som funker, siden det er så mange forskjellige meninger om hva som er best. Begynn fks hos microplex.

Endret av monodonk
Lenke til kommentar

Jeg kjørte mye musikkprogram tidligere, litt mindre nå om dagen.

 

Har brukt M-audio audiophile 24/96. Er vel fremdeles regnet som et veldig ok nybegynner-kort. Jeg hadde store problemer med VIA hovedkort for amd prosessorer og lydkortet. poppe-lyder uansett driver og innstilling. VIA hadde litt buggy pci-driver på de eldre hovedkortene.

 

Jeg hadde en dempeboks (kjøpt på loppemarked :-)) som dempet ganske bra støy fra maskinen. Litt svær til en liten hybel da.

 

 

 

 

Det finnes veldig mange aktiviteter man kan gjøre innen musikk på pc. Alt fra midi sequencer/notasjon (moderate krav til hardware), hjemmestudio/multitracking av ekte instrumenter (krever typisk multi-spors lydkort og ok harddisk), VSTi-basert (bruke pc til instrumentlyder, her greier du deg fint m et kurant stereo lav-latency lydkort og bra cpu/ram)

 

Bandet mitt driver akkurat nå å tar opp i cubase på en 2år gammel HP pc. Her er problemet 1)at fyren har bare 2-spors kort (må legge på ett og ett instrument) 2) for lite maskinkraft slik at lyden blir skurrete når alt av effekter er lagt på

 

Broren min er musikkstudent og driver med pc og gitar bortimot hele døgnet. Han kjører 2-3 maskiner samtidig for å få nok kraft.

 

 

 

 

Du kan ha det veldig gøy og få til veldig bra resultater med en celeron 300 og windows 98. Spørsmålet er bare hvilke krav du stiller. Min erfaring er at man gjerne stiller kravene ett hakk over hva som er fysisk mulig ;-)

 

K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...