Gå til innhold

viften går ofte på Cl56


Gega

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok har løst det nu. Fandt to muligheder, så nu er den lydløs igen.

Fint om du hadde kunnet dele hva du gjor med andre også... et forum er vel bygd opp sånn at selv om jeg finner løsning på et problem så BØR jeg skrive litt om hva jeg kom fram til..

 

Fint om du kunnne si litt om de 2 tingene du fant ut...

Lenke til kommentar

Jo, men ved ikke helt om det er generelt for andre også. Mit problem var, at min touchpad(!!) tog al processor kraften, så blæseren kørte hele tiden pga den. Efter det er problemet væk. Før jeg fandt ud af det med touchpad'en tvang jeg den via SpeedswitchXP til "Battery optimized" og så var problemet også løst. Men det kan godt være mit har været noget af et enkelttilfælde.

Lenke til kommentar

ok...kunne du se i windows oppgavebehandling at den tok mesteparten av cpu kraften?

 

Det kan jo være et mulig problem hos meg også siden viften min går støtt og stadig.

Den går selvsagt ikke hele tiden men av og til går den veldig ofte.

 

Vet ikke hva som er normalt for en Pentuim-m maskin..de på whitebox sa "Alle centrino maskiner blir varme. Både CL-56 og CL-1557 blir varme og vifter går fint og stille"

 

Jeg for min del trodde at pentium-m var en cpu som krevde lite kjøling og ikke at de bare hadde fått en stillegående vifte :p :!:

Endret av Gega
Lenke til kommentar

Noen som vet om harrdisker som er mer stillegående enn andre. Jeg har toshiba 5400rpm i dag. Har også prøvd Hitachi sin 7200rpm.

Synes begge støyer for meget.

 

Så jeg er ute etter noe som ikke støyer og 5400rpm holder i massevis.

Man kan si hva man vil men 7200rpm lager langt mere støy enn 5400rpm...hele maskinen durer når man fyrer opp en 7200rpm

Lenke til kommentar
Har også en CL56 (1.6, 80, 1024 - Digital impuls) som er noen uker gammel. Den første tiden var jeg ekstremt positivt overrasket over støynivå og varmeutvikling. Kunne sitte med maskinen på fanget i timesvis uten at det ble ubehagelig varmt.
Men den siste uken (ca) har den støyet vesentlig mer, og ytelsen har gått ned. Og den blir temmelig varm. Har også en høyfrekvent piping, som sannsynligvis kommer fra harddisken (husker jeg så en tråd om dette for en god stund siden).
Konklusjonen er antakelig defekt harddisk.... Har noen av dere som har byttet disk merket forskjell?
Har en Samsung 80GB disk.

edit: Har sp2 og har testet både bærbar og alltid på i strømstyring. Den klokker seg ned til 600 uansett Endret av Fredriao
Lenke til kommentar

Gega, jeg har nettopp installert en Samsung HD 5400rpm "Silent Seek" 8MB Cache. Det arbeider helt stille, må legge øret inntil maskinen forå høre at den holder på. Sef kan det være individuelle forskjeller mellom enkelte eksemplarer, og hardisker tenderer til å bråke mer etterhvert som de blir eldre osv, men jeg ble virkelig positivt overrasket over denne, og anbefaler uten å nøle. 40GB kostet 719 hos PSdata.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hvor kan man se om prossessoren klokker seg til f.eks 600?

Jeg har en CL56, jeg kan høre en svak lyd hele tiden (kan minne om en viftelyd).

Er det normalt? Dere andre som har denne, er den helt lydstille?

 

Jeg har en P-M 1.7 Dothan

512 MB ram

fant nettopp ut hva problemet mitt var. Jeg skrudde lydvolumet helt ned og susen forsvant.....merkeligt :blush: prøv dette ut!!!

 

NB! Det er også viktig at du har skrudd av mikrofonen..

Endret av kenthlar
Lenke til kommentar

Jeg tror det står hvis du trykker på egenskaper på min datamaskin, rett under der det står hvor mange MHz det er på prossessoren.

 

Eneste problemet er at jeg fortsatt har problemer med suselyden, jeg tror det er en vifte som går konstant, skjønner bare ikke helt hvorfor.

 

Noen som har hatt det samme problemet som kanskje har en løsning?

 

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar

Hei

Min maskin var stille og viften slo seg nesten aldri på fra jeg fikk den til jeg formaterte harddisken og la inn sp2. Etter det har viften slått seg på hele tiden. Om hd var 25 grader slo den seg på. Etter å ha lest tipsene og erfaringen fra dere er viften tilbake der den var. Går kun ved spilling.

 

Det jeg gjor var å forandre cpu speed til dynamic switching i SpeedswitchXP.

 

Takk for hjelpa til alle :thumbup:

Lenke til kommentar

Vifta i min CL56 fra multicom går også ofte, men dette er KUN ved spill. Ikke noe problem i det hele tatt, men kan vel ikke si den er 100% støy fri. Når den står i ro virker det som skjermen av alle ting er den som bråker. Grunned til at jeg tror det er pga at jeg har hørt den samme lyden i TVen, bare endel decibel høyere.

Har ikke hatt noe problem med Kingston minne heller.

 

Kjører:

1.8 Dothan

1GB 333mhz Kingston CL2,5

80GB Fujitsu --> 4200hdd :( blir nok en 7200 eller noe raskt her om kort tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...