Gå til innhold

Forskjellen mellom DVI og VGA?


Anbefalte innlegg

Eller.. er ikke sikker på om det heter VGA, men den normale som man bruker til vanlige skjermer.

 

 

Jeg har nemlig kjøpt LCD skjerm, og lurer på om det er stor forksjell mellom DVI og den normale koblingen.

 

Hva er isåfall forksjellen?

Er det sant at DVI ikke har refresh rate i hz?

 

 

Mvh

Rafael

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Rafael skrev (2002-05-10 19:34):

Eller.. er ikke sikker på om det heter VGA, men den normale som man bruker til vanlige skjermer.



Jeg har nemlig kjøpt LCD skjerm, og lurer på om det er stor forksjell mellom DVI og den normale koblingen.


Hva er isåfall forksjellen?

Er det sant at DVI ikke har refresh rate i hz?



Mvh

Rafael


Forskjellen er vel at DVI er 100% digitalt signal, mens "vanlig" CTR skjermer omdanner signalet til analog ting.

Trur æ.

Lenke til kommentar

VGA:

Signalet blir kovertert fra digital til analog og sendes ut gjennom VGA porten. Når den kommer til skjermen blir den konvertert tilbake til digital, før det vises på skjermen.

 

DVI:

Digitalt hele veien, dvs du mister ikke noe signal og er derfor mye bedre. Gir skarpere bilde. Har ikke sett det selv, men har lest noen poster her på forumet som sier at det er som natt og dag.

 

Uten at jeg vet det forresten, vil jeg tro at du uansett har en refreshrate i Hz. Dette bestemmes jo av skjermen. En monitor med DVI tilkobling, har oftest en VGA også, og leser du spesifikasjonene står det vel gjerne "resolution 1024x768, 100 Hz". Ville nå hvertfall trodd at dette gjaldt uansett hvilken tilkobling du valgte.

Lenke til kommentar

Quote:


jallajalla skrev (2002-05-10 20:03):

B|Real hvorfor må du bruke quote når du er den første som svarer på ett innlegg? Har du dårlig hukkomelse eller tror du at den som postet har så dårlig hukkomelse at han eller hun har glemt hva de spurte om?
:grin:


Forde det er en uting å ikke hvite hvem man svare i fra, + at jeg bruker Frames-versjonen av forumet som automatisk quoter folk når man skal svare.

Lenke til kommentar

Takker for alle svarene hittil..

 

 

Rise Time: 6 ms, Fall Time: 19 ms

 

Er dette bra nok ?

 

 

 

Det er også noe annet jeg lurer på.. Jeg skulle bare teste ut LCD'en, så jeg sifta ikke driver. Den stod på 72hz, men jeg dreit i det. Senere kom det opp Signal Error og så stod det hvor mye HZ den kjørte under. Heldigvis skjedde ikke dette ofte, jeg testa den i 5-10 min.

Er det farlig?

Vil levetiden eller skjermen bli dårligere pga den ene hendelsen?

Lenke til kommentar

Rise på 6ms og fall på 19ms er OK. Men det finnes andre fakorer også. Det er kontrast ratio og brightness ratio. Jo høyere jo bedre. Min skjerm ligger på:

Kontrast ratio 400:1

Brightness 220 cd/m2

Det siste som har betydning er viewing angle som bør ligge på > 140 grader horisontal og vertikal.

160 grader er det optimale.

Når det gjelder 15" så er det EIZO som er best.

Når det gjelder 17" finnes det flere.

ADI, NEOVE plus flere.

Jeg har selv en NEOVO X-174 som jeg er meget fornøyd med. NEOVO S-17 er ikke samme kaliber som NEOVO X-174.

Lenke til kommentar

Det har jo vært en del skriving på HW.norge om LCD (holdt på å skrive LSD, men det er vel en helt annen kategori) i den siste tiden.

LCD skjermer trenger ikke refresh rate, fordi at de oppdaterer seg ikke hele tiden (slik som CRT skjermer).

Ofte vil man åf bedre ytelse ved å sette ed refreshraten på skjermen - hvorfor? spør ikke meg, jeg kan bare si hva jeg har lest.

 

_____________

tresprit

alle gode ting er tre

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-11 23:33, Gekko_world skrev:

Rise på 6ms og fall på 19ms er OK. Men det finnes andre fakorer også. Det er kontrast ratio og brightness ratio. Jo høyere jo bedre. Min skjerm ligger på:

Kontrast ratio 400:1

Brightness 220 cd/m2

Det siste som har betydning er viewing angle som bør ligge på > 140 grader horisontal og vertikal.

160 grader er det optimale.

Når det gjelder 15" så er det EIZO som er best.

Når det gjelder 17" finnes det flere.

ADI, NEOVE plus flere.

Jeg har selv en NEOVO X-174 som jeg er meget fornøyd med. NEOVO S-17 er ikke samme kaliber som NEOVO X-174.




 

Takker so much for ALL den informasjonen.. vent litt

 

skal vi se...

 

Contrast ratio: 450:1 (typical) <- er det bra?

 

Brightness: 300 cd/m2 (typical) <- er det bra?

 

Viewing Angle: Horizontal: 160°, Vertical: 150° <- bra eller dårlig?

 

[ Denne Melding var redigert av: Rafael på 2002-05-12 12:18 ]

Lenke til kommentar

Utdrag fra Hardware.no sin test av Hercules Prophetview 720:

 

 

Oppfriskningsrate

 

Vi tar med et par ord om oppfriskningsraten. For CRT-skjermer er det anbefalt at man benytter minimum 75 Hz oppfriskningsrate, helst 85 Hz. LCD-skjermer håndterer dette på en helt annen måte, og selv ikke ved 60 Hz oppleves noen form for flimmer på en LCD-skjerm. LCD-skjermer er sagt på en annen måte helt flimmerfrie, uavhengig av om man benytter 60, 70 eller 75 Hz oppfriskningsrate.

 

For en god oversikt over CRT vs LCD-skjermer anbefaler vi et titt på denne siden hos Toms Hardware Guide.

 

Ellers kan du lese mer om LCD-teknologien i på denne siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...