Gå til innhold

BIOS finner ikke HDD


Anbefalte innlegg

Jeg har et ASUS A7V133. Skal nå inn med ny harddisk for den gamle ble svært syk... Problemet er at BIOS ikke finner harddisken som er av typen WesternDigital 80GB, 8MG cache - spesial edition. Noen som har en idé hva jeg bør gjøre for at dette skal ordne seg?

 

PS. Jeg har forsøkt å finne den site BIOS'en fra ASUS.com også, uten at det ser ut til å være løsningen.

 

[ Denne Melding var redigert av: Mr.Spirou på 2002-05-10 19:20 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du satt IDE kabelen inni feil vei?

Har du testet å skifte litt på jumperene til harddisken? Single Drive, Cable Select, Master, Slave.

Hvis du skal bruke den som Master, så test først å sett juperene til Master, finner ikke Biosen den da, så prøver du Cable Select, virker den fremdeles ikke så prøv single, men da kan det vel bare være en harddisk på den kabelen.

Lenke til kommentar

En av tingene som skal funke i følge Western Digitals hjemmeside er å ikke bruke jumperen i det hele tatt, så da skulle det jo ikke betynoe om en pinne er brukket, men takk likevel. PS. Ingen pinner er brukket heller...

 

Kom gjerne med fler forslag. Gir meg ikke før jeg klarer dette!!!

Lenke til kommentar

Nå falt jeg littegranne av her...

 

For å forenkle litt: Jeg fjernet en HDD (en eldre IBM 75GB disk) som jeg erstattet av denne WD-disken. BIOS'en kan jeg ikke se at her funnet den gamle disken heller, men nå skulle jeg alså bare skifte ut den gamle med den nye å installere Win2000 på denne for etterpå legge til den gamle å føre over dokumenter jeg vil ta vare på. Enkelt trodde jeg, men nei...

 

Mitt poeng er at alt funket før! Det gjør det enda også forresten dersom jeg setter tilbake den gamle IBM-disken. Dette skulle vel bety at kabelen sitter på rett plass?

 

[ Denne Melding var redigert av: Mr.Spirou på 2002-05-10 23:41 ]

Lenke til kommentar

Det er gjort i BIOS'en ja, men ingenting skjer... Dette er rart... Det er riktignok en helt ny HDD, men BIOS'en burde jo klare å finne den. Den finner ingenting. Velger jeg AUTO på primary master popper CD-brenneren opp... Det er i grunnen det eneste den finner.

Lenke til kommentar

BIOS skal være flashet om jeg har gjort det rett, noe jeg tror. Den siste versjonen jeg får flashet (som er kompatibel) er fra mars i år og det skulle holde. Kan det være at IDE-kabelen står feil på hovedkortet? Da burde vel ikke ting funket med den gamle IBM HDD heller.

 

Jeg skjønner lite av dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...