Gå til innhold

oivind_dahle's topp liste på LCD skjermer


Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden jeg har planer om å kanskje investere i en LCD-skjerm ( muligens Nec 2080UX+ ) lurer jeg på om det er mye utvikling innen LCD teknologien?

 

Kommer det noe nytt og spennende kanskje også bedre teknologi innen LCD snart?

Jeg har ikke hørt at det skal slippes noen 20" med ny teknologi på denne siden av året. Har dog hørt rykter om at DV teknologien til NEC treffer markedet med en 2070 NX i januar. Fra Eizo tror jeg ikke det kommer noe i år heller. Jeg har heller ikke hørt om at de andre produsentene skal komme med noe.

Lenke til kommentar
Hva med viewsonic VX910 19""?

 

Den skal visst være noe av det beste du får i 19""-sjiktet. 16 ms har den og 500:1 i kontrastforhold.

 

Sveinl.

Han har tydligvis ikke erfart denne skjermen (helt klart i toppsjiktet blandt 19").

Det er det som er folks preferanser. Jeg tviler ikke på at dette er en meget bra skjerm. (ViewSomic rangeres høyt blandt mine favoritt produsenter).

 

Men at en skjerm til 4728,- skulle være i toppsjiktet med Eizo L785 (8854,-) og NEC 1980 SXi (11501,-) tviler jeg dog meget sterkt på. Settes den på prøve mot disse tror jeg den ville fått grusomt med juling.

 

Derimot er Viewsomic skjermen sikkert en skjerm for massen. Den fungerer sikkert ypperlig og er helt sikkert et godt kjøp.

 

Men å dytte en Volvo eller Saab inn med Ferrari og Lambourghini er ikke helt rettferdig heller. F.eks er Volvo en ypperlig familiebil, men mangler det lille ekstra som en ferrari har .D

 

Jeg prater selvfølgelig om billedkvalitet og andre funkjsjoner her. Men hvorvitt å kjøpe seg en NEC 1980 SXi er smart eller ei, må jo den som kjøper den avgjøre.

Men 19" i toppsjiktet har sine målgrupper, akkurat som ferrari har sine.

Lenke til kommentar
Det er det som er folks preferanser. Jeg tviler ikke på at dette er en meget bra skjerm. (ViewSomic rangeres høyt blandt mine favoritt produsenter).

 

Men at en skjerm til 4728,- skulle være i toppsjiktet med Eizo L785 (8854,-) og NEC 1980 SXi (11501,-) tviler jeg dog meget sterkt på. Settes den på prøve mot disse tror jeg den ville fått grusomt med juling.

 

Jeg prater selvfølgelig om billedkvalitet og andre funkjsjoner her. Men hvorvitt å kjøpe seg en NEC 1980 SXi er smart eller ei, må jo den som kjøper den avgjøre.

Men 19" i toppsjiktet har sine målgrupper, akkurat som ferrari har sine.

Du er som pappa, hvis ting koster mer, så er det automatisk bedre :p

 

Det brukes sikkert mye penger på gode komponenter på de dyreste modellene, men i ytelse/pris tror jeg Viewsonic'en kan bite fra seg.

Lenke til kommentar

Joda, man får det man betaler for. Det går igjen i de fleste tilfeller. Jeg har bare hørt såpass mye bra om den Viewsonic-skjermen at jeg ble svært forbauset da jeg så at den manglet.

 

Når det gjelder biler og kvalitet, så er mercedes selvsagt av kvalitet men det er Audi også til halve prisen. Audi har frem til i dag hatt lengre holdbarhet da disse fikk helgalvanisert karosseriet tidlig på 80-tallet. Hvis du sammenligner en 80-mod mercedes og en 80 mod Audi, ser du at Audien har bagasjerom men ser du i mercedesen sitt bagasjerom, ser du bare asfalt ;)

 

Men hvis VX910 ikke har vært tatt i betraktning, stille jo det hele seg i et annet lys.

 

Om ikke annet, så er det jo mulig den klarer å hevde seg blant de dårligste i toppklassen kanskje? Derfor håpet jeg i det lengste at den var med på lista di for å se hvor høyt den var rangert :)

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Viewsonic er absolutt en produsent som jeg verdsetter høyt. De lager særdeles gode skjermer. Jeg påpeker dog at det er en skjerm for massen der 9 av 10 brukere vil gi den toppkarakter. Men jeg har ikke prøvd den selv, så mine uttalelser er på bakgrunn av min erfaring med produsenten.

 

Ser dog på spesifikasjonen her: http://www.viewsonic.com/products/desktopd.../xseries/vx910/

 

 

Dette er en TN basert skjerm og vil ikke kunne tilby i nærheten av den fargedybde som f.eks VA og IPS paneler kan. Men dette er en absolutt flott skjerm som sikkert imponerer i spill. 16 ms og TN basert høres godt ut i mine ører. Godt nok til at den legges under spilling på min 19" liste :D

Lenke til kommentar
Det er helt opplagt at dere skjermtesterne har blitt veldig "kresne" (kvalitetsbevisste er vel et bedre ord) og at dere ser ting som (nesten) ingen alle ser... Så det jeg lurer på er; hvilken 19" vil dere anbefale til en vanlig hjemmebruker som "aldri" spiller? Enkelte av favorittskjermene koster jo ikke bare skjorta men hele garderoben, og som du sier vil jeg sikkert ikke merke store forskjellen på en proff skjerm og en god vanlig skjerm.

 

Spørsmålet er altså: Hvilken 19" anbefaler du til folk som har et "elev-ved-videregående-uten-fast-inntekt-men-med-en-del-penger-på-konto-som-de-helst-ikke-vil-bruke-for.mye-av"-budsjett?

Kvalitetsbevisste er vi, men dette ser jeg bare som en fordel for dere som leser testene våre. Ingen vil kjøpe noe annet enn det beste. Dog er det andre kriterioer som spiller inn, da gjerne økonomi. Vi tester jo heldigvis ikke bare toppskjermer her, men prøver å få med oss litt fra alle segmenter.

 

Når det gjelder de som ikke er grafikere eller spillere på noe som helst plan, så knock yourselves out - kjøp nesten hva dere vil bare vi ikke har totalslaktet det :)

 

Hvor mye kontrast, innsynsvinkel og lysstyrke burde en 19" ha?
Lysstyrken bør, etter mitt syn, ligge på 250 cd/m2 hvis man ikke jobber i svært lyssterke miljøer. Kontrasten avhenger svært av lysstyrken, da den blir regnet ut i forhold til denne. Stort sett vil jeg si at jo mer jo bedre, men vær bare obs på at det ikke er så enkelt å sammenligne kontrast på to skjermer som har ulik lysstyrke. Innsynsveinklen er det om å gjøre å ha bes mulig, men sitter man rett forran skjermen så trenger man ikke betale masse ekstra for å se fra en vinkel man aldri bruker - alt med måte :)

 

Hva med viewsonic VX910 19""?

 

Den skal visst være noe av det beste du får i 19""-sjiktet. 16 ms har den og 500:1 i kontrastforhold.

ortsetter utviklingen på LCD-skjermer i samme fart så har vi skjermer med -12 ms reaksjonstid til neste år
Det finnes 19" skjermer med 12ms, og det finnes opptil flere 17" med mindre enn 12ms ;) Ut over dette vil jeg ikke kommentere skjermen da jeg ikke har sett den :)
Lenke til kommentar
Hva med viewsonic VX910 19""?

 

Den skal visst være noe av det beste du får i 19""-sjiktet. 16 ms har den og 500:1 i kontrastforhold.

 

Sveinl.

Han har tydligvis ikke erfart denne skjermen (helt klart i toppsjiktet blandt 19").

Det er det som er folks preferanser. Jeg tviler ikke på at dette er en meget bra skjerm. (ViewSomic rangeres høyt blandt mine favoritt produsenter).

 

Men at en skjerm til 4728,- skulle være i toppsjiktet med Eizo L785 (8854,-) og NEC 1980 SXi (11501,-) tviler jeg dog meget sterkt på. Settes den på prøve mot disse tror jeg den ville fått grusomt med juling.

 

Derimot er Viewsomic skjermen sikkert en skjerm for massen. Den fungerer sikkert ypperlig og er helt sikkert et godt kjøp.

 

Men å dytte en Volvo eller Saab inn med Ferrari og Lambourghini er ikke helt rettferdig heller. F.eks er Volvo en ypperlig familiebil, men mangler det lille ekstra som en ferrari har .D

 

Jeg prater selvfølgelig om billedkvalitet og andre funkjsjoner her. Men hvorvitt å kjøpe seg en NEC 1980 SXi er smart eller ei, må jo den som kjøper den avgjøre.

Men 19" i toppsjiktet har sine målgrupper, akkurat som ferrari har sine.

 

Det blir ofte subjektivt, stemmer det. Men sammenlikningen med Volvo og Ferrari er jo helt utenfor mål. En sammenlikner ikke epler og appelsiner, selv om de begge er frukter. Hadde du sagt Toyota vs. Lexus, så kanskje jeg hadde vært enig (de deler som regel motorer, men en har litt mer luxus og opsjoner enn den andre).

Lenke til kommentar
det er en Eizo og er drit bra.

 

Test av de i den store LCD testen del 1.

Har enda til "gode" å prøve en Eizo-skjerm som er dårlig. Ellers må jeg bare si meg utrolig fornøyd med min litt gamle ViewSonic VP191s 19". Den virker mye bedre enn hva spec'en skulle tilsi. Selv med 25 ms responstid virker den greit i spill. Litt ghosting, men det går bra. Har prøvd mange 16 ms-skjermer som er dårligere til spill.

Lenke til kommentar
oivind_dahle: Hva med å legge til linker til produktguiden i første post?

Ingen dum idè

Stemmer for det.. +sticky ?

Om det skal bli sticky burde den fikses på litt:

  • Eventuell link til test + link til produktguide.
  • En personlig mening/grunn om hvorfor akkurat den skjermen er så bra.
  • Den blir hele tiden oppdatert med nye skjermer som kommer eller blir testet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...