Gå til innhold

it24.no, får ikke svar fra dem


Anbefalte innlegg

Nei, de hverken selger, leverer eller distribuerer ECS eller Elitegroup bærbare datamaskiner. De skaffer gjennom uautoriserte kanaler derimot halvfabrikat som disse maskinene er basert på og sluttfører dem selv. Dette er mulig fordi de fleste land har svært frie handelsregler i dag. De kan kalle maskinene hva de vil, men ikke ECS eller Elitegroup som er beskyttede merkenavn.

etc etc etc etc

Ahh, men da stiller saken seg litt annerledes. Hvis det er "piratkopier" er de jo selvfølgelig ikke ECS-leverandør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å se på ECS sine egene hjemme sider og søker litt her og der og du finner drøss av sider som selger "ECS eller EliteGroup" bærbare. ECS går da ikke ut å selger ferdige maskiner på sin side, de selger alt fra hovedkort til barebones for bærebare og da kan de kalle maskinen sin hva de ønsker, men velger som de fleste pleier, navnet på fabrikken. De selger ikke ferdige maskiner, men lar kunden (oss) selv bygge sammen maskinen.

 

Hva er det de gjør galt? Absolutt ingen ting! Om dette skulle vært galt måtte man jo nekte dere å selge hovedkort som heter ABIT da dere ikke er distributør for Abit, men bare noen som selger dette vidre.

 

Du nevner også "piratkopier" og når man kommer med slike påstander burde dette bli dokumentert! Har ikke sett noe om dette før, eller ikke lest noe om dette på sidene til hverken ECS eller noen andre hardware steder. Håper ikke de som driver IT24 leser dette da dette er ganske harde påstander du og dere kommer med. Det du sier er at det som IT24 selger er enten piratkopier / tyvegods e.l. som ikke er noen form for garanti på. Da er det bare for en som har kjøpt et slik barebone å ringe til ECS å få avklart dette med å sjekke serie nr.

 

Om noen som har en slik maskin vil jeg oppfordre dere til å ta kontakt med ECS slikt at dette blir enten bekreftet eller avkreftet. Eller så virker det bare som om det er en konkurent som ikke liker å bli konkurert ut! Så intill det kommer en offisiell melding fra fabrikken (ECS) så vill jeg holdt stille om slikt.

 

Blir litt oppgitt når jeg opplever at webshopper driver å kommenterer hverandre og det blir liksom litt for useriøst når man slenger crapp om hverandre for å få kunder.

 

Dette er i allefall hva jeg mener og så får andre gjøre seg opp sin egen mening.

Endret av ChingLing
Lenke til kommentar
IT24 selger er enten piratkopier / tyvegods e.l. som ikke er noen form for garanti på

Dette er dine ord. Hva akkurat denne aktøren driver med tas ikke stilling til av oss, det ble kun referert til en nylig hendelse som har gitt oss flere henvendelser i ettertid der denne problematikken kommer kunden kraftig til ugunst.

 

Spørsmålet her var om dette var Elitegroup merkevare, og det er det ikke. Elitegroup merkevare på bærbar PC er betydelig mer enn en barebone modell. De som har avtale med fabrikken om å kjøpe barebone modeller har ikke anledning til å kalle dem Elitegroup i Norge uten videre. Skal maskinen selges under merkenavn må den tilfredsstille diverse kvalitetskriterier samt være underlagt en viss garanti- og serviceordning. Elitegroup merkevare selges ikke som barebone i det hele tatt, da skal andre navn benyttes. Dette blir det samme som å ta en barebone som er identisk til en HP maskin og kalle den HP. Det er greit at maskinene har samme spesifikasjoner, men de kan ikke begge kalles "HP" likevel.

 

Dette er derfor ikke noen form for "crap", men en nøytral informasjon slik at man er klar over hva man virkelig kjøper, spesielt med tanke på garantioppfølging hvis man ikke lenger har den aktuelle forhandleren å forholde seg til.

 

PS: Dette er forhold vi har hatt mye dialog med Elitegroup på og har dem i ryggen. De ser meget alvorlig på at merkenavnet deres benyttes ukritisk av uautoriserte aktører.

Lenke til kommentar

Mr. DoubleT:

 

Du skriver i ditt innlegg at dette sitat "solgte piratkopier" i ditt innlegg av 19/09 - 22:52. Ved å skrive dette hentyder du og ditt selskap MultiCom Norge AS at Qualitech Trading ved IT24 selger piratkopier! Slikt holder man kjeft om når det ikke blir dokumentert.

 

Du skriver at du har fått henvendelser om dette. Kom med dokumentasjon fra ECS / EliteGroup at dette er tilfelle!

 

Tror kanskje jeg kan anbefale å ta en telefon til Styret for det industrielle retsvern eller et patentkontor. IT24 gjør ikke noe ulovlig ved å selge maskinen så lenge IKKE denne er en piratkopi som impliserer at de gjør. ECS selger KUN barebones til SI / DIY markedet, under navnet ECS som IT24 henviser til når de skriver "ECS modell xxx". Da må alle som selger barebone PCer ikke bruke navnet når de omtaler eller selger det da, hvis man skal tolke det du sier.

 

Hvorfor står det ikke noe om dette på sidene til ECS? Det er da ganske rart? Om dette hadde vært tilfelle så ville det gått klart frem på deres sider hva som er rett, galt og hvordan dette skal tolkes (Om det ikke står på den taiwanesiske siden så burde det i det minste stå på den amerikanske siden - over der er de jo ganske opptatt av slikt, nesten mer enn hva MultiCom Norge AS er :whistle: )

 

Skal man starte å si til Hovedkort.no at - "De selger ikke Soltek barebones", for det er det ikke de som er "forhandler" av, men i virkeligheten DataLeverandøren AS som er distributør for dette merket? Eller hva med hovedkort fra Soltek, ASUSTeK, Intel, EPoX, MSI, ABIT - det du sier er at om man har et slikt hovedkort så kan man ikke si at man har det, for det er "noen" regler som nekter at man kan selge det under det navnet!!!

 

Eneste IT24 gjør er å si hvem som lager produktet! Hva i hule heite helvete er ulovlig med å skrive noe slikt?

 

Kan man heller ikke starte en kategori på Hardware.no formuet der alle butikkene kan slenge dritt om hverandre? Hadde blitt ganske gøy å å lese de ulike konspirasjonsteoriene. Er jo faktisk dette MultiCom gjør her, når de kommer med ulike utsagn. I Norge kan faktisk IT24 gå til sak mot MulitCom for å komme med æredskrenkelser (Tror nok at Dag Danielsen ville vært en perfekt advokat for dette [for de spesielt inviete]).

Lenke til kommentar
Ved å skrive dette hentyder du

Nei, les bedre. Dette var en annen aktør som nå er opphørt. Hva aktøren denne tråden handler om gjør i forhold til dette lar vi være helt åpent, men det som er sikkert er at hverken vi eller Elitegroup kan ta ansvar for garanti på maskinene denne aktøren kaller Elitegroup hvis den forsvinner. Det er det vårt innlegg her handler om.

 

Om Elitegroup ønsker å rettslig gjøre noe med navnebruken er et åpent spørsmål ettersom det dreier seg om ytterst få enheter i det store bildet Norge.

 

Som representant for Elitegroup må vi likevel være frempå i forhold til informasjon om sikkerhet for garanti på produktet slik at ikke kunder forveksler to forskjellige produkter som kan se like ut ved første øyekast og tror de har kjøpt en større trygghet enn de har betalt for.

 

Se for øvrig denne posten der vi siterer Elitegroup i en lignende situasjon. Det samme gjelder aktøren i denne tråden.

 

Det er fryktelig å sitte med en kunde på tråden som tror han har kjøpt en trygg merkevare med garantioppfølging gjennom oss som er satt til nettopp det og så gi beskjed om at dessverre ikke alt er som han tror. Svært mange aktører i dette markedet kommer fort og går fort. Historien synes å ha en tendens til å gjenta seg selv. Derfor takker vi for en sunn debatt som får denne problemstillingen frem i lyset. Fakta bør være godt belyst fra vår side nå. Andre konkrete spørsmål besvares gjerne.

Lenke til kommentar

MultiCom:

 

Fremlegg dokumentasjon på at det er fake ECS maskiner i markedet!

 

Om dere ikke kan få slikt fra ECS / EliteGroup så skriver man ikke i et forum om en konkurent som tydligvis har tråkket dere på foten når dere reagerer slik.

 

Du svarer jo heller ikke på det jeg spør om.

 

Hvorfor kan ikke IT24 selge barebone fra ECS under navnet ECS? Kan dere heller ikke si at dere er redde for at det skal ødelgge markedet deres og sørge for at marginene dere opperer med synker?

 

Normal dannelse er at man IKKE kommenterer slike ting eller sier noe negativt om konkurenter. Ved å komme med slike hentydninger skader man både sin konkurent og seg selv og et selskap som MulitCom burde holdt seg for god for slikt, man virker bare smålig og som en dårlig taper. Tenk om IT24 går inn på forumet her og skriver tilsvarende innlegg der kunder klager over MulitCom's produkter, kommer med hentydninger til at det MultiCom selger er tyvgods eller piratkopier.

 

Innlegget er ikke annet enn en misfornøyd forhandler som kommer med drittslenging av sine konkurenter for å selv fremstå i et bedre lys. Det er ikke bra.

 

Vil ikke forsvare IT24 men jeg liker ikke at man går rundt å kommer med hentydninger og kommentarer om andre. Slikt skaper man bare et dårligere rykte for den som kommer med slike innlegg.

Lenke til kommentar
dokumentasjon på at det er fake ECS maskiner i markedet

Sitat fra min korrespondanse med Elitegroup vedrørende akkurat dette problemet der vi sendte inn serienummer fra en av "Elitegroup" maskinene fra denne aktøren:

 

"Action is now being taken to stop all these unhealthy practices."

 

Det er kanskje en grunn til at Elitegroup selv ønsker å stoppe akkurat den praksisen vi påpeker? Du får velge å tro hva du vil. Hvis du leser litt tilbake så vet du hvertfall nå forskjellen på en Elitegroup maskin som Elitegroup og dens autoriserte nettverk kan stille seg bak kvaliteten, navnet og garantien på hvis forhandleren forsvinner og en maskin som ikke har noen garanti ut over den enkelte forhandler sin. Denne saken synes nå veldig godt belyst.

Lenke til kommentar

Er det noen her som egentlig skjønner hva ChingLing snakker om.

Jeg synes DoubleT har forklart veldig godt i alle sine innlegg hvordan stova er. Men ChingLing nekter tydligvis å skjønne helt hva dette dreier seg om.

Jeg kan umulig forklare det bedre en DoubleT, men jeg vil gjerne si det en gang til for å forhåpentligvis få det til å synke inn for ChingLing.

Når man selger en bærbar eller en ferdig-pc og bruker ett merkenavn for eksempel HP så vil man tro at hvis butikken går dukken så vil HP stå for garantien på dette produktet. Men hvis butikken ikke har noen avtale med HP men setter inn samme eller lignede komponenter som HP og kaller det en HP-maskin så vil ikke HP dekke garantien gitt av butikken. Dermed står kunden på bar bakke hvis butikken går konkurs.

I og med at IT24 ikke er godkjent av Elitegroup eller fabrikken bak Elitegroup, så vil ikke de dekke garantien av disse maskinen solgt av IT24. Når IT24 bruker dette navnet vil jeg kalle det villendende markedsføring.

 

Det eneste som er noe usikkert her er om IT24 er godkjent av Elitegroup eller ikke. Jeg har ikke noen grunn til å tro at DoubleT juger om dette. Men send en mail til IT24 om Elitegroup dekker garantien, og send mail til Elitegroup og spør om de dekker garantien gitt av IT24. Så tenker jeg at du får svar som du og skjønner.

Lenke til kommentar

Det dreier seg ikke annet enn å komme med påstander om andre eller blande seg i andre personer, selskaper eller enheters annliggende.

 

Hadde jeg vært i IT24 hadde jeg blitt ganske pissed om noen hadde kommet med hentydninger til at "jeg" skulle ha solgt piratkopier.

 

Tenk om jeg hadde vært Komplett.no og i en av trådene som omtaler en uheldig kunde av MultiCom som hadde kjøpt et for eksempel ABIT hovedkort. Kommet med en kommentar at "MultiCom kjøper ikke disse kortene fra offisielle kanaler, men fra en broker i utlandet og garantien på disse kortene er ikke gyldig fra ABIT om kortet skulle gå i stykker og MultiCom var lagt ned" (Dette er bare et hypotetisk eksempel for å sette saken litt på spissen).

 

Nei jeg jobber ikke i IT bransjen, ikke hos IT24 og ikke med kjøp og salg av varer eller tjenester!

 

Saken hadde stilt seg i et helt annet lys om produsenten av de aktuelle varene hadde gått ut med en liste over forhandlere som selger piratkopier e.l. eller de hadde gått ut med en generell advarsel om at det er piratkopier i markedet og at disse ikke vil bli garantert av ECS's hovedkontor eller sine datterselskaper i Europe, Asia eller USA. (Dette har bl.a. EPoX og ABIT gjort når de har oppdaget at det er piratkopier ute i markedet)

 

Jeg vil ikke tråkke noen på føttene men bare få frem at man ikke går rundt å slenger dritt / kommentarer / info om andre selv om man gjerne kunne følt seg fristet til det for å kunne oppnå gunst for seg selv eller sine interesser!

Lenke til kommentar

ChingLing,

 

Kan du fortelle meg hvor det står skrevet at DoubleT/ Multicom skriver at IT24.no selger piratkopier av ECS/ Elitegroup-maskiner? Jeg klarer nemlig ikke å se dette...

 

Det de har skrevet, er at IT24.no ikke kan kalle seg en Elitegroup-leverandør. De skriver også at det har vært (og finnes sikkert fortsatt) aktører som selger piratkopier av disse maskinene. Piratkopi vil si at man har noe som ser helt likt ut som et merkeprodukt og man setter så dette merket på kopien for å kunne selge den som nettopp det merket.

 

Enten er du bare glad i å diskutere (selv om det du sier er feil) eller så har du noe i mot Multicom.

 

Denne tråden begynner forøvrig å skli en smule ut...

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

:) MadWolf Magnux, MultiCom skriver ikke direkte, men kommer med hentydninger, man kan lese mellom linjene. Det er det jeg kikker på. Samme at de også ikke kan / får lov til å kalle seg en leverandør av ECS - les i en hvilken som helst ordbok og se på ordene distributør og leverandør, hva som ligger i ordene er to helt ulike ting og alle som selger en gitt vare kan kalle seg leverandør av den gitte varen. Dette er også helt normal standard i alle bransjer!

 

Jeg har ikke noe i mot MultiCom eller andre forøvrig!

 

Er jo ganske morro dette da, når man enten er veldig positiv til en butikk eller er mot en butikk, blir man beskylt for å enten være ansatte eller ha en feide med den aktulle butikken. Man burde virkelig la det være litt større takhøyde her.

 

Som i det uendelige, er ikke annet et ann man bør passe seg for hva man skriver sier da det kan støte enten uskyldige eller komme med feil informasjon.

 

Beklager at virker krass, men jeg er dritt lei at folk enten kommer med hentydninger om det ene eller andre. La det være litt takhøyde, la begge parter av saken komme til ordre og kanskje la vær å komme kanskje ikke fult så passende kommentarer eller hentydninger.

Endret av ChingLing
Lenke til kommentar

SmoPe: JA, i følge regler som gjelder innenfor EU og EØS så er en produsent av en vare ansvarlig for en vare som er solgt til en bruker av varen. Det eneste som kan være litt vanskelig for noen å forstå er selskapsstrukturen til ECS / EliteGroup. Det er også et addendum som sier at hovedagenten til en produsent som har sin produksjonsbase uttenfor Europa er ansvarlig for de solgte varene fra den aktuelle produsent, så fremt det ikke kan dokumenteres at dette ikke er kopi varer.

 

Selskapet har kontor i flere europeiske land, bl.a. UK og Tyskland og en av selskapene må / bør være eid av hovedkontoret ECS i Taiwan, i så tilfelle vil det aktuelle kontoret være ansvarlig for sitt hovedkontors produserte varer.

 

Om ønskelig kan man ta kontakt med Forbrukerrådet på ditt hjemsted for å få bekreftet dette.

 

MultiCom har IKKE noe ansvar for maskiner som er levert av andre enn seg selv. Det eneste de kan gjøre, er å evntuelt vise goodwill ovenfor kunder som har handlet maskiner andre steder og være behjelpelige ovenfor service og retur.

 

Svært så mange som jeg har tråkket på her da. Virker som om dette var et sårt tema og at det er lite kjennskap til forbrukerenes rettigheter og normal argumentasjon og dannelse.

Lenke til kommentar
i følge regler som gjelder innenfor EU og EØS så er en produsent av en vare ansvarlig for en vare som er solgt til en bruker av varen

Men disse maskinene kommer ikke fra EU- eller EØS-området iflg. Elitegroup selv. Tviler på det som forbruker er så lett å overtale Elitegroup i utlandet til å gi deg garanti når de på forhånd har avvist dette så klart på forhånd som de gjør.

 

Ønsker også å presisere at vi tar garantiansvar for alle Elitegroup maskiner som er solgt gjennom de autoriserte kanalene i Norge (ja, vi distribuerer til andre forhandlere).

Endret av DoubleT
Lenke til kommentar

Det kommer da helt ann på hva slags rykte og omdømme ECS ønsker å ha i markedet. Har de produsert barebonet så må de også stå innefor hva de selv har laget og stå for de garantier som er gitt, selv om maskinen er solgt til en trader i Taiwan eller Kina.

 

Er produktet et B-vare produkt fra ECS er det normalt sett ikke garanti på produktet (Disse produktene er normalt sett helt ribbet for alle mulige identikasjonsmerker [som også er et kjennetegn på PCCHIPS som er ECS's moder og produksjonsselskap]). Har IT24 solgt B-VARER fra ECS, så tror jeg de ville vært merket med helt andre kjennetegn / nr. serier som da ikke skal kunne forveksles med ECS's vanlige og offisielle sortiment (normalt sett ville man da også ha endret chassis på enheten).

 

Den eneste som kan da event. avklare denne saken er IT24 - hvis de vil gå ut med hvor de kjøper eller en som har kjøpt en maskin av IT24 legger ut serienr. og modell nr. lappen (ca. 5x5cm ettikette) på baksiden av maskinen.

Lenke til kommentar

Men som forbruker i mer enn 40 år kan jeg si følgende om denne diskusjonen:

 

At Elitegroup/ECS ville ta på seg dette, enten i form av goodwill, eller som en regelrett garantisak fra IT24 - det er heller skrøpelig liten sjanse for det.

 

At Multicom har gode kort i denne saken - utvilsomt......:-)

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...